Oerfaren hanhund

Sv: Oerfaren hanhund

Hanen känner exakt när det är dags, även om tiken ställer upp sig. Hon behöver inte vara "klar" för att paras just den dagen. Så har det funkat här iaf.

Skicka tiken till hanen istället, och byt gärna till en mer erfaren grabb. Kan man är det bättre att matcha erfaren med oerfaren än att testa med två blåbär. Bättre chans till lyckat resultat.

Nu är det ju så att det inte är själva liggat dom är ute efter som du verkar tro det är väl för guds skull dom mentala egenskaperna o det hittar du få som denna hane har!!!

Senast ändrad:

Nu är det ju så att det inte är själva liggat dom är ute efter som du verkar tro det är väl för guds skull dom mentala egenskaperna o det hittar du få som denna hane har!!!

:bow:

Ja, det är inte aktuellt att byta hane, det ligger faktiskt lite tanke bakom denna kombination och hanen matchar tiken mkt bra.
Hade det bara varit valpar jag var ute efter kunde jag ha parat med grannens hund som ändå hänger hos oss hela löptiden... :crazy:

Tack iaf för de råd jag fått, några mkt bra, andra mindre bra. Tanken med att fråga om råd för hur vi kunde hjälpa honom var ju inte att vi skulle se till att "para åt honom" utan mer att han skulle fatta att han skulle hoppa på då det såg ut som att han inte riktigt fattade grejen utan juckade på sidan, inget snack om tvång eller dylikt.

Nu hade ju juckandet på sidan sin naturliga förklaring eftersom tiken gått över tiden i löpet, vilken hane hoppar på då? Den hanen måste ju ha dödslängtan... :devil:
Tiken var rätt trevlig på fredagen (dag 11) och kunde lika gärna varit ett par dagar för tidigt hos hanen. Nu visade det sig ju på söndagen att hon gått över så det är bara att vänta till nästa löp och då känner vi ju hennes löpcykel bättre så då ska det väl gå bättre iom att vi får bättre timing på det hela.

Min lillpöjk är likadan!:rofl:
Vi vill så gärna para honom med vännens blandrastik (skulle bli underbar kombination!) men han får inte till det!
Han juckar överallt, men när han väl kommer rätt så tar han inte ens ut mojängen:angel:
hmm.. kan man sätta dom i skola eller nåt så dom lär sig?:D
Dom bor f.ö tillsammans, så det är ingen brådska eller tvång

Jag tror ingenting.

Läs texten:
Skicka tiken till hanen istället, och byt gärna till en mer erfaren grabb. Kan man är det bättre att matcha erfaren med oerfaren än att testa med två blåbär. Bättre chans till lyckat resultat.

Ibland kan man inte byta hane, och då är det inte mycket att göra. Mitt förslag var bara om det fanns en annan lika lämplig men mer erfaren hane att välja så skulle man göra det.

Inget att hetsa upp sig över således :smirk:

Min lillpöjk är likadan!:rofl:
Vi vill så gärna para honom med vännens blandrastik (skulle bli underbar kombination!) men han får inte till det!
Han juckar överallt, men när han väl kommer rätt så tar han inte ens ut mojängen:angel:
hmm.. kan man sätta dom i skola eller nåt så dom lär sig?:D
Dom bor f.ö tillsammans, så det är ingen brådska eller tvång

Ibland är naturen vis. Förhoppningsvis lär han sig aldrig.

Det håller jag absolut med om! :) Tolkade enbart utifrån ditt första inlägg och just det lät lite väl extremt. Jag har aldrig varit med om, eller faktiskt ens hört någon föreslå men däremot läst om diverse märkliga parningsmetoder där hundarna ska hållas, styras och hjälpas på olika sätt... läste om en metod i någon uppfödarbok där tiken skulle klämmas fast mellan knäna på ägaren som även skulle hjälpa till att lyfta upp vulvan, styra hanen rätt och hålla honom på plats tills parningen var över... Mindre hundar föreslog de att man kunde para på ett bord för att kunna hjälpa till lättare utan att bryta ryggen av sig... Allt sånt känns väldigt främmande för mig. :crazy:

Jag hade missat ditt inlägg!

Ang metoden du beskriver var det väl ungefär så det var tänkt att vi skulle göra enligt folk, tur at tjag inte var naiv nog att göra det.
Ang simpans inlägg har jag nog missuppfattat det och tagit det hårdare än det var, jag fick uppfattningen om att det var något lurt.
Som tidigare skrivet är lite flamserier snarare en regel än ett undantag för en nybörjare...min poäng i det hela var just det att man ska låta det gå naturligt till väga utan att hjälpa som jag sbeskrivit eller på andra sätt..om hanen inte kan para naturligt tillslut tycker jag att det är att ifrågasätta.:p

:confused:
Nu hänger jag inte alls med.

Hanen känner exakt när det är dags, även om tiken ställer upp sig. Hon behöver inte vara "klar" för att paras just den dagen. Så har det funkat här iaf.

Vadå ÄVEN om tiken ställer upp sig, det är ju det hon gör när hon är "klar" för parning.

Behöver inte vara klar för parning??? Jag skulle vilja se den hanhund som lyckas para en tik som inte är klar. Håller ni fast henne för kung och fosterland då eller? (nä, det tror jag inte att ni gör men funderar på hur det hela skulle gå till om tiken inte var klar)

Tror att jag missat något väsentligt i ditt inlägg ;) Förklara gärna mer.

:confused:
Nu hänger jag inte alls med.

Vadå ÄVEN om tiken ställer upp sig, det är ju det hon gör när hon är "klar" för parning.

Behöver inte vara klar för parning??? Jag skulle vilja se den hanhund som lyckas para en tik som inte är klar. Håller ni fast henne för kung och fosterland då eller? (nä, det tror jag inte att ni gör men funderar på hur det hela skulle gå till om tiken inte var klar)

Tror att jag missat något väsentligt i ditt inlägg ;) Förklara gärna mer.

Du har missat det faktum att det finns en hel del tikar som ställer upp sig och flaggar fint med svansen trots att de inte är på rätt dag i löpet för parning..

Har nyss haft en sådan tik här själv för parning och då jamsar hanen runt, testhoppar, busar och "flirtar", men han parar inte!

Hom ställde upp sig jättefint, men det var inte rätt dg förrän 5 dagar efter hennes första besök här och när rätt dag kom, så var det parning + lång hängning direkt..

Du har missat det faktum att det finns en hel del tikar som ställer upp sig och flaggar fint med svansen trots att de inte är på rätt dag i löpet för parning..

Precis! Det är ju en väldigt vanlig missuppfattning att om tiken "står" så är det också rätt tid för parning... så enkelt är det inte alltid! En av mina tikar vilker sött svansen tidigt, ibland redan från dag 2 i löpet :smirk: men det innebär absolut inte att hon är färdig för parning för det. Hon har haft en kull på fem valpar (=normalstor kull för rasen) som kom till efter parning på dag 13... En annan av mina tikar brukade (kastrerad nu) ställa upp sig allt mellan dag 9-19. Optimala dagar för henne nånstans i mitten, dag 14-16.

Det vill man nog inte veta ibland... en uppfödare berättade för mig att när hon skulle åka och para i ryssland så sa hanhundsägarna att hon skulle lämna tiken där och vänta utanför, hon undrade vad de tänkte göra med henne och då ville de inte berätta det och då hon sa att hon absolut skulle vara med själv så sa de då lite motvilligt att de skulle binda fast henne i alla fyra benen och sedan släppa ut hanen som var inlåst på toan tills dess. :crazy:

Hon tog sin tik och åkte...

WHAT?! :eek: Vad bra att ägaren åkte... väldigt skönt..

Till TS:
Bättre lycka nästa gång med parningen ;) blir det valpar då så hoppas jag på att få se en valp-tråd här på buke!

Har nyss haft en sådan tik här själv för parning och då jamsar hanen runt, testhoppar, busar och "flirtar", men han parar inte!

Hom ställde upp sig jättefint, men det var inte rätt dg förrän 5 dagar efter hennes första besök här och när rätt dag kom, så var det parning + lång hängning direkt..

Du har så rätt, Gnist! Jag har varit med om att tiken ställer sig fint men att hanen kan börja "jucka" på hennes sida eller framme vid huvudet. 2 dagar efteråt satt dom fast.

Nog juckar mina där de ska och kan till och med fälla ut snoppen, men parar gör de icke om det är fel dag, oavsett hur fint tiken flaggar.

Tikägare har då en tendens att se vääääldigt uppgivna ut och jag misstänker att det är fler än en gång de i hemlighet tänker att hanen är oduglig som täckhund :rofl: :rofl:

Fast den tanken ger sig av rätt omgående, när de kommer på rätt dag och hängningen är ett faktum några minuter efter ankomst :angel: :D

Nog juckar mina där de ska och kan till och med fälla ut snoppen, men parar gör de icke om det är fel dag, oavsett hur fint tiken flaggar.

Tikägare har då en tendens att se vääääldigt uppgivna ut och jag misstänker att det är fler än en gång de i hemlighet tänker att hanen är oduglig som täckhund :rofl: :rofl:

Fast den tanken ger sig av rätt omgående, när de kommer på rätt dag och hängningen är ett faktum några minuter efter ankomst :angel: :D

kan meddela att det funka inte i dag heller hon ställde inte upp sig eller nåt idag vara bara lite små bitchig hela tiden o när han börja jucka så sprang hon iväg eller gav sig på han.

så det får nog bli till våren istället trist nog.

Vi har testat på dag 11, 13 och 17.

Bara för att förtydliga så tror jag inte alls att det är nåt fel på hanen. Skulle hon vara på rätt dag och stå stilla såpass länge att han hade tid att fundera ut hur det hela ska gå till så skulle det hela förmodligen inte vara några problem.
Tråden skapades bara för att höra om det fanns nåt man kunde göra för att hjäpa blåbären på traven men det hjälper ju inte om man inte lyckas pricka hennes höglöp.

Hon har varit mer eller mindre ovillig vid samtliga försök, framförallt vid dag 13 och 17. Har ställt sig korta stunder (ffa dag 11) men inte tillräckligt länge för att han ska hunnit komma på att han ska hoppa upp. Förmodligen sitter det inte bara i att han inte vet utan det är nog även så att han inte riktigt vågar heller eftersom hon inte varit alldeles "villig".

Vi har hanhundar hemma också och hade tiken tillsammans med en av dem på dag 7 utan att han visade minsta lilla intresse (ej lämnade oövervakade, vill INTE ha schäfer/tax korsningar). Fattar inte hur hon hunnit "gå över" till dag 11 :confused: eftersom hon var totalt ointressant på dag 7 så kan hon ju inte ha gått in i höglöp förrän tidigast dag 9, annars borde hon ju varit åtminstone lite intressant innan. Hanen brukar vara väldigt intresserad hela löpet när det gäller den andra tiken här hemma så han borde visat nåt här med. Fast han är ju kär :love: i henne (den andra tiken alltså, som inte ska paras) så det kanske är så att han är monogam :D
Snillen spekulerar för fullt här :angel: detta går inte ihop i min hjärna. Nån med mer kunskap i ämnet som har några teorier?

Vi får helt enkelt göra ett nytt försök på nästa löp och då starta lite tidigare. Blir nog så att hanhunden får komma hit trots era rekommendationer om att istället låta tiken åka till honom. Det är en självsäker och miljöstark hane så han borde fixa det, dessutom finns tyvärr inte möjligheten att lämna tiken hos honom.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 888
Hundhälsa Hej! Jag har en krypt hanhund där ena testikeln är kvar i buken. Jag vill inte diskutera varför, men jag tror inte att inte operera bort...
2
Svar
28
· Visningar
2 921
Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 457
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Hur länge brukar en hund vara förkyld? Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i...
Svar
2
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka