Oense om vårdnaden aka fortsättning på oense om bodelningen-tråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Och avdraget på underhållet. Ska jag låta honom göra det? Tänker att det kanske gynnar mig i längden? Är trots allt max en 500-ing det handlar om. Sen att jag har haft merkostnader (fått åka fram och tillbaka för att ta in- och ut hästar bl a) och inte han får väl vara så. Orkar inte bråka om det också. Men sen så känns det som varje gång jag ger efter lite så försöker han utnyttja det sen. Men kan ju inte ta varenda liten fight.
Svara att din advokat återkommer om det efter helgerna.
 
Och avdraget på underhållet. Ska jag låta honom göra det? Tänker att det kanske gynnar mig i längden? Är trots allt max en 500-ing det handlar om. Sen att jag har haft merkostnader (fått åka fram och tillbaka för att ta in- och ut hästar bl a) och inte han får väl vara så. Orkar inte bråka om det också. Men sen så känns det som varje gång jag ger efter lite så försöker han utnyttja det sen. Men kan ju inte ta varenda liten fight.
Om han utnyttjar allt och vill ha mer och mer kanske det är bättre att inte göra avdrag om nu inte advokaterna säger annorlunda. Jobbigt en tid men om du inte viker dig en mm kanske det avtar lite framöver?
 
Blä. Nu är jag less. På riktigt. :banghead:

Det enda positiva just nu är att han enligt honom själv sagt på familjerätten när han var där för enskilt samtal att han slagit mig på benet. Men sen har han snackat en himla massa skit om mig också. Och ja jag vet att hans smutskastning av mig bara gör att han ser dum ut själv. Men efter att ha levt med honom så länge och så nyligen så är jag fortfarande lite hjärntvättad. Och livrädd att alla ska tro på honom och ingen på mig! :cry:

Hoppas få tag i advokat imorgon iallafall och kommer troligtvis göra en anmälan om hemfridsbrott (om inte advokaten avråder från det innan vi gått igenom allt).
 
Ja, du är hjärntvättad. Det är vad man blir i förhållanden med sådana män. Det är därför ditt självförtroende sviktar nu. Men om du tänker på hur sanslöst snyggt och smart du hanterade bodelningen så kanske ditt självförtroende kan växa lite igen? Jag hade inte följt den tråden, men läste hela när den här tråden dök upp. Och jag satt som en fågelholk över denna fruktansvärt kompetenta människa. Dvs du.

Sedan tror jag att du kanske ska försöka revidera din bild av honom som den där killen som kan bluffa hela omgivningen och linda den runt sitt finger. Det ser ut som att du har en sådan. Men dels kanske folk ser mer än du tror, dels har han gjort så mycket dumt nu att det talar för sig självt.
 
@mandalaki Åh tack! :heart

Han hade ett förslag till mig igår. Han ger mig 1000 kr/månad så länge jag har ensam vårdnad istället för att vi tar underhållet genom Fk. För mer än så kostar inte en bebis enligt honom. Att underhållet är uträknat som ett minimibelopp och att det ligger på samma belopp när barnet är större och kostar betydligt spelade ingen roll. Och att viss "bebisutrustning" ingår i underhållet första året trodde han inte på. Tydligen har han inte råd att betala mer och han tyckte jag kunde vara schysst mot honom. :meh:Han har ju fått en inbetalning på tre månader åt gången nu men han har också vetat att den kommer komma.

Så först vill han ha avdrag för umgänge trots att det inte kostat honom ett öre. Sen vill han prata om att en bebis "kostar egentligen inte så mycket" som du får. Behöver jag ens nämna att under hela graviditeten har han föreläst för mig om hur dyrt det är med barn och hur ska du ha råd. O_o När jag inte tog hans förslag rakt av utan började ifrågasätta var jag oresonlig och dum.

Roligt förresten att han inte har råd med underhållet men han har råd att anlita en advokat.
 
@mandalaki Åh tack! :heart

Han hade ett förslag till mig igår. Han ger mig 1000 kr/månad så länge jag har ensam vårdnad istället för att vi tar underhållet genom Fk. För mer än så kostar inte en bebis enligt honom. Att underhållet är uträknat som ett minimibelopp och att det ligger på samma belopp när barnet är större och kostar betydligt spelade ingen roll. Och att viss "bebisutrustning" ingår i underhållet första året trodde han inte på. Tydligen har han inte råd att betala mer och han tyckte jag kunde vara schysst mot honom. :meh:Han har ju fått en inbetalning på tre månader åt gången nu men han har också vetat att den kommer komma.

Så först vill han ha avdrag för umgänge trots att det inte kostat honom ett öre. Sen vill han prata om att en bebis "kostar egentligen inte så mycket" som du får. Behöver jag ens nämna att under hela graviditeten har han föreläst för mig om hur dyrt det är med barn och hur ska du ha råd. O_o När jag inte tog hans förslag rakt av utan började ifrågasätta var jag oresonlig och dum.

Roligt förresten att han inte har råd med underhållet men han har råd att anlita en advokat.
Jag undrar vem det är som är dum ... :banghead:
 
@krambanan : Jag har läst igenom tråden och minns även din tidigare tråd när ni separerade. Det är mer än förståeligt att ditt självförtroende sviktar då och då, men läs det mandalaki skrev igen och tro oss som läser vad du skriver: Du är helt sanslöst stark i allt detta och hanterar det hela oerhört kompetent och klarsynt! Särskilt med tanke på att du knappt verkar få hämta andan innan han kommer med något nytt.

Sen apropå att komma med nytt, det här med underhållet. Det verkar som att ditt ex kör med någon form av utmattningskampanj mot dig, han kommer ständigt med nya hot och krav och förslag som du tvingas ta ställning till.
Jag har ingen kompetens att ge några professionella råd, men så här mycket kan jag i alla fall säga:
Du behöver faktiskt inte ta ställning alls.
Det finns absolut ingen anledning att ändra på det som redan är beslutat just nu, låt det vara mellan honom och försäkringskassan tills vidare. Det han försöker göra är att komplicera saker ytterligare för dig. Han testar dig för att se om han kan få dig att dansa efter hans pipa. Och det är väl onödigt att lägga mer bränsle på det? För varje gång du accepterar ett av hans krav kommer det komma ett nytt. Du behöver inte det uppepå allt annat.
Måste du över huvud taget ha den här diskussionen med honom? Gör allt du kan för att få tag i en riktigt bra advokat omgående och hänvisa sedan till den för den här sortens frågor. Spara din energi så gott det går till dig själv och din lilla dotter :heart
Jag önskar dig allt gott och hoppas att du fortsätter skriva av dig här oavsett om du behöver pepp, råd eller bara få dina tankar på pränt!
 
@mandalaki Åh tack! :heart

Han hade ett förslag till mig igår. Han ger mig 1000 kr/månad så länge jag har ensam vårdnad istället för att vi tar underhållet genom Fk. För mer än så kostar inte en bebis enligt honom. Att underhållet är uträknat som ett minimibelopp och att det ligger på samma belopp när barnet är större och kostar betydligt spelade ingen roll. Och att viss "bebisutrustning" ingår i underhållet första året trodde han inte på. Tydligen har han inte råd att betala mer och han tyckte jag kunde vara schysst mot honom. :meh:Han har ju fått en inbetalning på tre månader åt gången nu men han har också vetat att den kommer komma.

Så först vill han ha avdrag för umgänge trots att det inte kostat honom ett öre. Sen vill han prata om att en bebis "kostar egentligen inte så mycket" som du får. Behöver jag ens nämna att under hela graviditeten har han föreläst för mig om hur dyrt det är med barn och hur ska du ha råd. O_o När jag inte tog hans förslag rakt av utan började ifrågasätta var jag oresonlig och dum.

Roligt förresten att han inte har råd med underhållet men han har råd att anlita en advokat.
Släpp aldrig att underhållet skall gå via FK, vill han diskutera storleken så hänvisa honom dit.
 
Nu har jag pratat med en advokat. Hans råd var att ligga lågt, föra dagbok med lite korta anteckningar vad som händer och ringa igen om "det hettar till". Han tyckte också jag skulle avvakta med att anmäla något för han trodde inte det skulle ge så mycket.
 
Ringde för att erbjuda honom juldagen hos hans mamma. Fick en lång monolog innan jag till slut la på luren.

Han har fått rättshjälp via någon annan försäkring än hemförsäkringen. Hans advokat rekommenderar honom att söka enskild vårdnad och ge mig umgänge. Men han ska vara snäll och bara söka gemensam. Han ska yrka på att ha henne på halvtid redan nu. Hon kan äta mjölkersättning istället för bröstmjölk. Och han ska förklara precis för dottern hur mycket jag bråkade och förstörde deras relation. Och jag kommer få betala tillbaka underhållsstödet jag fått av FK då han ej ville betala underhållsbidrag. Skönt att han sätter dotterns bästa i första hand... :banghead:
 
Det där är ju bara idioti från början till slut @krambanan ! Att han påstår att någon advokat skulle rekommendera honom att försöka få ensam vårdnad är så absurt att det nästan är bra, det visar tydligt på hur långt han är ute och cyklar och att antingen är verklighetsförankringen inte den starkaste eller så säger han vad som helst i hopp om att skrämma dig (eller en kombination av båda).
För oss som stå utanför är det skrikande uppenbart att han inte fungerar och givetvis ser alla som ni har att göra med i den här situationen det också, det kan du vara säker på.
Men jag förstår att det måste vara jäkligt jobbigt, vilket är precis vad han är ute efter förstås. Så prata inte med honom mer än du behöver. Du har erbjudit umgänge i julhelgen nu, det räcker så. Försök koppla bort honom om du kan.
 
Ringde för att erbjuda honom juldagen hos hans mamma. Fick en lång monolog innan jag till slut la på luren.

Han har fått rättshjälp via någon annan försäkring än hemförsäkringen. Hans advokat rekommenderar honom att söka enskild vårdnad och ge mig umgänge. Men han ska vara snäll och bara söka gemensam. Han ska yrka på att ha henne på halvtid redan nu. Hon kan äta mjölkersättning istället för bröstmjölk. Och han ska förklara precis för dottern hur mycket jag bråkade och förstörde deras relation. Och jag kommer få betala tillbaka underhållsstödet jag fått av FK då han ej ville betala underhållsbidrag. Skönt att han sätter dotterns bästa i första hand... :banghead:

Du spelade in det samtalet hoppas jag?
 
Ringde för att erbjuda honom juldagen hos hans mamma. Fick en lång monolog innan jag till slut la på luren.

Han har fått rättshjälp via någon annan försäkring än hemförsäkringen. Hans advokat rekommenderar honom att söka enskild vårdnad och ge mig umgänge. Men han ska vara snäll och bara söka gemensam. Han ska yrka på att ha henne på halvtid redan nu. Hon kan äta mjölkersättning istället för bröstmjölk. Och han ska förklara precis för dottern hur mycket jag bråkade och förstörde deras relation. Och jag kommer få betala tillbaka underhållsstödet jag fått av FK då han ej ville betala underhållsbidrag. Skönt att han sätter dotterns bästa i första hand... :banghead:

Hur vet du att det han säger har en gnutta sanning i sig? Jag tror det är skitsnack för att försöka skrämma dig till lags.. :mad:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 733
Senast: Lingon
·
Småbarn Jag har ju separerat från pappan till mitt barn sedan en tid tillbaka, och det börjar väl sjunka in att den relationen kommer alltid...
Svar
5
· Visningar
1 799
Senast: vallhund
·
Övr. Barn Först tänkte jag skriva inlägget som anonym- sen insåg jag att jag skiter i vilket, är det nån som vill vidarebefodra det jag skriver så...
Svar
6
· Visningar
3 681
Senast: Brandgul
·
Relationer Eller drake och enhörning kanske... Har anonymt nick men tänker inte himla om vem jag är och jag tror många räknar ut det, åtminstone de...
15 16 17
Svar
320
· Visningar
26 326

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Regler sportkörning
  • Hur stor på d-ponny?
  • Sele

Omröstningar

Tillbaka
Upp