Sv: Oense om häst - avlivningskostnad
Ok, saker och ting har inte blivit som det var tänkt, planerat eller avtalat om. Och det är jobbigt och obehagligt. Trist
. Att få höra att en kär vän behöver avlivas är jättejobbigt, och det finns säkert en hel del känslor som rivs upp av det här. Förstår att du är ledsen och upprörd.
Men, fakta kvarstår. Hästen lever fortfarande, men (om jag förstått det rätt) bedöms av xx (veterinär? Fd sambon? Fd sambons nye sambo?) vara i för dåligt skick för att fortsätta ha ett värdigt liv. Det verkar finnas otydligheter i avtalet vilket föranlett att du och din pappa kontaktats. Anledningen till detta kan vara många.
Om jag förstått det rätt vill man ha ert tillstånd att avliva hästen. Och kanske även meddela er innan avlivningen så ni har möjlighet att ta ett sista farväl om ni vill.
Det har också tagits upp något om kostnaden i brevet ni fått. De som har hand om hästen vill att ni ska bekosta avlivningen. Skälet till det framgår inte här.
Det vekrar också ha pratats om polis (även andra myndigheter?) om ni inte svarar. Det känns lite hårt, och jag förstår att det rör upp mycket upprörda känslor när någon hotar med polisen.
Detta är vad vi vet. Det förväntas en aktiv handling från dig och/eller din pappa. Och ibland är det tyvärr så att oavsett hur jobbigt och jäkligt någonting känns så måste man resa sig upp, borsta bort dammet från knäna och ta tag i problemet. Att gömma sig får dem oftast inte att försvinna. Och gör de det så är det bara för att någon annan fått skita ned sina händer för att lösa det - och det är sällan lättare för andra än för en själv.
Så jag vill uppmana dig att först prata ihop dig med din pappa, och sedan kontakta hans fd sambo och/eller dennes nya sambo. Kanske finns det missuppfattningar som ni enkelt kan reda ut. Och ta tillfället i akt att åka ut och säga hej och adjö till din kära vän, även om det var länge sedan ni sågs. Jag tror att det kommer kännas bättra att gå vidare om du kan lösa detta med så få knutar som möjligt kvar.
Ett av mina favoritordspråk: "My strenght did not come from lifting weights, it came from lifting myself when I was knocked down".
Lycka till!