Odla groddar

Djurjouren

Trådstartare
Som ägare till en styck superkräsen häst som vägrar äta pulver söker jag alternativa viatminvägar. Tex vitamin E, är tanken att odla vetegroddar åt honom absurb? Behövs det sådana stora mängder att magproblemen av groddarnas mängd hade blivit enorma?
Nån som vet hur man bäst odlar groddar?

Sv: Odla groddar

Djurjouren skrev:
Som ägare till en styck superkräsen häst som vägrar äta pulver söker jag alternativa viatminvägar. Tex vitamin E, är tanken att odla vetegroddar åt honom absurb? Behövs det sådana stora mängder att magproblemen av groddarnas mängd hade blivit enorma?
Nån som vet hur man bäst odlar groddar?

På den gamla goda tiden då jag läste fodermedelslära :) fick man lära sig att 20g vetegroddar innehöll 7mg E-vitamin.

Oh du store vise fodergud :bow:
Om man då spånar vidare, vad kan man mer grodda för att få de andra vitaminerna? B vitaminer hade jag tex velat ha.
Och hur gör man för att göra groddarna så nyttiga som möjligt? Artificiellt ljus eller måste det vara riktigt ljus? För att maximalt mineralberika dem, hur gör man då? Häller isländska mineraler i vattnet? Vad krävs av ett mineral för att det ska vara lättupptagligt för en grodd? Och för den vidare det den stoppar i sig eller omvandlas det?

Ursäkat mina dumma frågor, har aldrig funderat i dessa banor förut...

Djurjouren skrev:
Oh du store vise fodergud :bow:
Äsh, så du säger då ....... :o

Djurjouren skrev:
Om man då spånar vidare, vad kan man mer grodda för att få de andra vitaminerna? B vitaminer hade jag tex velat ha.
Och hur gör man för att göra groddarna så nyttiga som möjligt? Artificiellt ljus eller måste det vara riktigt ljus? För att maximalt mineralberika dem, hur gör man då? Häller isländska mineraler i vattnet? Vad krävs av ett mineral för att det ska vara lättupptagligt för en grodd? Och för den vidare det den stoppar i sig eller omvandlas det?

Ursäkat mina dumma frågor, har aldrig funderat i dessa banor förut...

Nu vet jag inte varför du ska bemöda dig att odla vetegroddar själv när du kan köpa detta i affärerna. Du kan säkert köpa detta på Granngården men jag är ej säker.

Visst kan du odla under en sådan lampa man har i växthus, tror det är Hg-lampa.

Då grodden börjar växa så hämtar den ju sin näring från kärnan och vi vet ju vad kärnan innehåller i mineral o vitamin. Sedan går det ju åt näring då grodden växer.

Nu får man ju inte lägga in länkar här men det skiter jag i. Håll tillgodo :d

http://www.fineli.fi/food.php?foodid=115&lang=sv

Men det enklaste är ju förstås att köpa islänsk äkta glaciär som smälts ned till vatten, hälla det i krubban och svinga trollspöt över detta då hästen äter och sedan tro på detta. Då kan man vara lugn :angel:

Hm, äkta islänsk glaciär........ Hm *letar på nätet* ;)
Tack för länken :-)
Varför göra själv? Behöver ett onödigt projekt, känner mig låg, vill testa nya grejor. Nu kommer jag tex att testa vad som händer om de odlas med kraftminerberikat vatten eller med alg börjes mineraler eller med....... Ja du förstår......:p

Har rotat runt lite på sidan nu, mkt intressant. Har svårt att hitta ämnen som är naturligt b vitaminrika som jag kan ge häst.... Tips?

Djurjouren skrev:
Har rotat runt lite på sidan nu, mkt intressant. Har svårt att hitta ämnen som är naturligt b vitaminrika som jag kan ge häst.... Tips?
Ämnen som innehåller B-vitamin :confused: ...............menar du foder. Så här spontant kan jag förslå jäst, torkad skummjölk, bomullsfrömjöl, jordnötsmjöl, solrosmjöl, vassle och vetekli :idea: Det är väl dom som ligger i topp så att säga

Djurjouren skrev:
Ja men så var det ju den där jädrans hästen som inte äter pulver.....

Nötter, knäckebröd :d

Du kan ju gå den blöta eller torra vägen. Lösa upp pulver i lite eller mycket vatten, spetsa med honung eller ljus sirap.

Blanda lite olika mjöl, pulver och andra produkter och baka knäckebröd av detta.....du sa ju att du ville testa nya grejer :D

Pröva nya grejor ja, bakning är inet riktigt min grej.:D
Läste en bok om galopphästar fråm england på 60 talet. Där gav man hästarna ett ägg var om dagen.... Nån som testat eller vet nått om nyttigheten i det hela?
?

Djurjouren skrev:
Pröva nya grejor ja, bakning är inet riktigt min grej.:D
Läste en bok om galopphästar fråm england på 60 talet. Där gav man hästarna ett ägg var om dagen.... Nån som testat eller vet nått om nyttigheten i det hela?
?

Säker inte dumt alls. Ägg är ett av våra nyttigaste livsmedel som innehåller nästan alla näringsämnen människan behöver varje dag.

Ägg innehåller bla Astaxanthin, en karotenoid som förekommer naturligt även i morötter, men är betydligt mer effektiv i algmjöl. Ett kryddmått algmjöl motsvarar ungefär 20 stora morötter. Astaxanthin har testats ingående och visat sig vara 100 gånger effektivare än vitamin E och 10 gånger effektivare än betakaroten, som finns i bl a morötter. Detta gäller då människa, hur det är med häst vet jag inte :D

Tack för att du tar dig tid att svara på mina dumma frågor :bow:
Ska banne mig testa att se om han käkar ägg :-). Islänningarna ger ju sina fisk så hur fel kan det gå?:D

Jag har aldrig sett vetgroddar på säck. Men finns det färska nygroddade på säck så visst varför inte... Men jag betvivlar det :D

Vetegroddar på säck är en del av vetekornet, ungefär som kli ju är en del av vetekornet. "Groddade vetegroddar" är väl samma sak som veteskott. Olika delar, helt enkelt.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 881
Senast: Roheryn
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 014
Senast: Enya
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409
Samhälle Från en skogsägare till en annan: en förändring i ditt skogsbruk kan bli en jättestor miljövinst. Baserat på vad du skriver verkar det...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
7 898
Senast: Mkb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar