Och vart är hoppsporten på väg?

Hejsan Gun!

Jag har inte läst alla inlägg, det var så väldigt många, det är roligt att få igång en sådan diskussion.

Jag måste säga att jag håller med dig vad gäller betsling. Under våren/sommaren introducerades det nya kombinerade hackamore-tränsbett-betslingen. Man såg det på en häst en VC tävling, nästa VC tävling var det minst 6 stycken som hade det. Jag räknade, och det var knappt två veckor emellan. Sedan tittade jag på en sändning där Royne Zetterman kommenterade, och han dömde ut det. Han ansåg INTE att det var ett bra bett. Om nu toppryttarna är så bra och skickliga, varför betsla upp skarpare bara för att det går?

En annan sändning som fick mig att reagera var från Globen-hoppningarna. Maria Sundberg, som till slut utgick på egen begäran, satt med händerna brett isär i brösthöjd och tok-sågade :mad: på stackars Carlot III som sprang med huvudet i vädret och bara gapade.

Fler VC sändningar, hästen galopperas sakta bakom hand mellan hindren, rejält bakom hand vid flera tillfällen... Sedan rids den över hindren och är ivrig, måste de såga så väldigt för det? Det är fler än en som gör det...
Det finns också de hästar som man tycker går bra runt banan, lungt och "i form" mellan hindren, men bakom hand och konstant gapande UTOM just i språnget när de flesta helt släpper kontakten med hästens mun och den får äntligen slippa trycket från det vassa kombinerade bettet.
Jag tänker inte ens gå in på majoritetens sits över hinder, men jag har svårt att förstå hur Malin Baryard kunde vinna en stilhoppning... Nog för att hon har bättre sits nu än för något år sedan, men den är fortfarande ofta obalanserad.
Min hjälte hittills är en okänd Schweizare som red på tränsbett utan sporrar och han tog en placering ovanför många av dessa "duktiga" ryttare som HAR sporrar och vassa bett. Att det går så bra utan alla elakheter för honom borde väl vara bevis nog på att de övriga "duktiga" kanske inte är så duktiga och att de är beviset på att hoppningen faktist går utför på vissa fronter, eller hur Domaren.

Mvh

Hästen är köpt ifrån Laholm november-94. Var Tingeling stod innan dess vet jag inte. Hon kan mycket väl komma från skåne. Om det är samma häst vore det jättekul! Jag vet inte mycket om hennes bakgrund.

MVH Tingeling :banana:

Har Malin Baryard vunnit en stilhoppning? :eek:
Vem tävlade hon emot då? Grodan Kermit?
Malin är en duktig ryttare, även om hon inte tränar och rider
på ett sådant sätt, som jag anser är bra (har haft en utsänd
spion :devil:) men hon är ingen stilryttare.

Bara för att man tillhör eliten behöver det inte betyda
att man vet vad man gör i alla fall.

Och varför ska hästarna gå bakom lodplanet när de rids fram för? Och mellan hindrena?

Mouahahha den var ju klockren! :devil:

Har en egenfotad bild hemma på väggen på Pessoa där hans häst går värre än sådär. Kanske han har tagi dressyrlektioner av Anki? :idea:

Han kan ha hur mycket drömsits och talang som helst, han
har ofta hästarna bakom lodplanet ändå.

Jag ser att Du läst på Daddes hemsida. Det du framför visar att Du har förstått vad ridning handlar om. De som skriver att att kombinationsbett är mildare än pelhamstången verkar inte ritkigt ha klart för sig hur dessa verkar. Pelhamstången verkar bara på hästens laner, ett kombinationsbett både över nosen och i hästens mun. De som utalar sig negativt och frågar hur Du orkar hålla på att skriva sanningen, har uppenbarligen sk. ärthjärnor. Dessa vet för förmodligen inte ens vilken ryttmästare Dag Nätterqvist är. Det verkar uppenbarligen som att dessa inte tål att höra sanningen. Det vet förmodligen inte mycket om hästens anatomi. De bästa de kan göra är att hålla käften och stoppa upp sina uttalanden där de hör hemma!

Nej men däremot så kan det ju vara just för senskydden som de skadar sej.
visst då slår dom inte emot just mot benet, men dom KAN fakstiskt bli snubbligare, eller mer oförsiktiga om dom är vana vid senskydd , eller om dom använder det.

En häst som brukar ha det kan ju faktiskt som sagt va oförsiktig, tex sen i hagen elelr om man nu inte använder det när man rider dressyr, och det kan ju få allvarliga koncekvenser.
samt att dom även kan bli snubbligare och skada sej på så vis..

Men men det är ju upp till varje individ :)

jojo men kan man varva teori med praktik så behövs inte skarpa bett :smirk:

Rider man på ett "skarpare"-bett får man oftast ett kvitto på om man är för hård i handen eller inte, men det gäller ju att förstå hästen rätt och inte tycka att den "dummar sig" när den backar, stannar, reser dig osv.

Det är inte säkert.
Den kan bli segare i munnen istället.

Malin har kanske inte den bästa sitsen, men hennes hästar hoppar med MYCKET rygg. Men så länge hennes hästar trivs med hennes sätta och inte blir störda så är det ju ok. Alla kan inte sitta som Rodrigo.

Men hon rider otroligt bra. Syns inte på TV men om man ser henne ute på "vanliga" nationella meeting med sina mindre oerfarna hästar så syns det. Hon ger alltid hästarna bra distanser och chans att kunna göra rätt.

En häst blir inte seg i munnen av att gå med ett "skarpare"bett ett par- tre gånger. Blir den hård/seg i munnen har man inte uppmärksammat signalerna i tid.

Att varva teori med praktik- det är ju det jag gör :)

MVH Tingeling :banana:

Jag håller till viss del med dig när vi kommer fram till det här med tre års test, fyra, fem, sex, sju års championat, breeders, scandinavian open, mm.
Dessa årgångs tävlingar är till för att bedömma hästens framtida kapacitet och som tidigare sagt ställs det ju inte så höga krav på en treåring, men därefter börjar det krävas desto mer. En del hästar kanske är tillräckligt mogna för att gå alla dessa årgångstävlingar medan en del inte är det. Jag tycker det är fel att pressa hästarna till något som de inte är kapabla till, en del människor pressar unghästarna mer än andra. Dessutom kanske en del av dessa unghästar blir "utslitna" eller tappar glädjen bakom hoppningen tidigare.

I hoppningen tycker ja gatt man Ska använda benskydd på hästen.. ialla fall på frambenen, av säkerhetsskäl, hästen kanske hamnar mitt i ett hinder av ett missförstånd och slår på sig eller liknande.

det är ju faktiskt jättevanligt att man klipper bort hästens känselhår på mulen. (inte för att jag gör det) Men jag har jobbat som hästskötare och varit runt på en hel del tävlingar och det var inte bara våra hästar som var rakade. Och det är absolut ingenting som bara förekommer inom western. :)

om du slår hästen med spöt på bogen upprepande gånger framför hindren anses det vara "tippning" tror jag dom kallar det. Och då får du en varning/tillsägelse av överdomaren. :)
Detta är ju dock olika då det döms olika inom sådana frågor

förstår inte riktigt?? så när hästen (inte min egen) jag rider viftar på svansen och surar åt sporrarna när jag vill ha honom att gå fram, då kräver jag för mycket??

nej men den blir fortare hård i munnen eftersom det ä'r just skarpare.
eller så blir den känsligare i munnen så att man k nappt kan ta i den sen..

hmm... det verkar inet så

förstår inte riktigt?? så när hästen (inte min egen) jag rider viftar på svansen och surar åt sporrarna när jag vill ha honom att gå fram, då kräver jag för mycket??

:confused: :mad:

tydligen.
du använder dom väl för hårt annars skulle ju inte häsaten reagera på det sättet.

okej... men tyvärr så kan jag säga att så är inte fallet. Hästen är lat, och Har ett väldigt humör. Ifall jag behöver lite extra hjälp i någon övning av ett dressyrspö så sparkar han bara mot det...

vissa hästar kan ju faktiskt vara känsligare än andra men för det behöver de inte reagera annorlunda på sporren.

Liknande trådar

Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu kommer säkert endel som läser dethär tycka att det är jätte dåligt att jag skriver dethär eller att jag tänker fel och massa sånt...
2
Svar
36
· Visningar
5 210
Senast: krek
·
Ridning Kände mig väldigt träffad av den här artikeln: https://www.hippson.se/blogs/mariayttermyr/crossover.htm Finns det fler...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 515
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 769
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix