Och vart är hoppsporten på väg?

Vill helst inte skriva ut dennes namn. H*n tycker dock att man ska ha så lite "grejor" (nosgrimma, martingal, hjälptyglar) på hästen som möjligt, men är inte på något sätt emot det om det behövs. Är väldigt kunnig inom hela området häst. H*n förklar bra och har bra liknelser. Vill att man ska ha hästen samlad och loss. En liten ledtråd är det citat du använder.

Ifall du inte vet PM:ar jag.

MVH Tingeling :banana:

Aldrig tänkt på att kolla upp munnen? Och stämmer allt där, så är det nog något fel i andra änden av tygeln.
Om du hade läst klokt så hade du sett att jag kollat tänderna och där inkluderar i varje fall jag munnen. Där finns som sagt inga problem. Inte skulle jag klämma ihop munnen på hästen om jag inte visste att den inte hade ont.

Problemet sitter inte i handen heller tyvärr, annars ahde det ju ganska lätt gått att rätta till. Utan det har blivit en olat att gapa när nån tar i tygeln men problmet är i stort sett borta. Och ju mer hästen har kommit igenom i kroppen och lärt sig jobba rätt ju bättre har det blivit.

Aldrig att en häst orkar mer med en graman, möjligtvis att den inte har något val. Det enda som kan få en häst att orka mer är motivation och muskler.
Självklart orkar inte hästen mer med graman, men det gör jag som ryttare eftersom hästen inte kommer undan för att jag tvingar den att jobba. Med gramanen så kommer hästen inte undan utan måste sätta under sig benen och kan inte bara springa ifrån det jobbiga. Visst är det taksigt att tvinga hästen men ibland så måste man det för att få hästen att jobba. Den är lat av naturen och försöker komma undan om det blir för jobbigt. Även jag måste ha nån som tvingar mig att träna mina egna muskler jag är för lat för att ta i tu med saken själv..

jojo jag tror inte att du inte vet vad som är bäst för sin häst men egentligen så ska man ju kunna rida sin häst utan skarpa saker o hjälpmedel...

Däremot kan ja förstå varför du rider din häst med ett skarpt bett, kanske inte efter så många år, men ändå, för ridskolehästar har ju en tendens att bli förstörda i munnen och det tar ju ett tag att få bort... :crazy:

Ja har oxå en fd ridskolehäst (hade) och henne va ja tvungen att rida ut på me (gummi)pelham för annars körde hon ner huvet så långt hon kunde o stack med mej eftersom hon visste att man inte kunde stanna henne med det bettet...

Men däremot när ja ridit henne ett tag med pelhamet så gick det jättebra att rida på det vanliga igen och då gick allting alldeles utmärkt...
ja fick lixom använda pelhamet när hon hade sina små "bråk" perioder :crazy:

sen kommentarerna om benskyddens vara eller icket vara kan ni väl likagärna bespara er. Vi människor använder hästen. Utnyttjar den för vårat eget höga nöjes skull! Då är man väl inte annat än elak om man inte kan bemöda sig att ta på hästen benskydd för att den inte ska skada sig själv. Det tycker jag att vi är skyldiga hästarna!

Hästen borde väl ändå kunna gå utan benskydd om den inte slår sej??
Visst, nu är jag inte emot benskydd på nått sätt, utan på hästen jag rider nu har jag det men det är för att hon slår sej jättemycket när man rider..
Men varför? Det är ju den stora frågan man alltid måste ställa sej innan man använder nånging o om det inte finns nått bra (!!) svar på detta är det helelr inte nödvändigt..
Min egen häst hade ja inte benskydd på, eftetrsom hon var så pass bra balanserad att hon inte behövde det...
Men den hästen ja har nu är ju som sagt väldigt "klumpig" och därför är det nödvändigt. där återkomemr oxå frågan varför... Jo för att hon är obalanserad. Hon har inte så bra baland, inte så bra muskler eller så, och när hon går i form så slår hon sej inte utan det gör hon när hon blir ivrig..

Så även där kan man ju debatera emot genom att säga att det faktiskt inte är nödvändigt att använda benskydd om det inte är nödvändigt...!!

jo, jag håller med dej, det var så jag menade, att man bör ju ha benskydd om hästen behöver det.. annars inte. Men det är dock en billig försäkring OM hästen t.ex. skulle krascha i ett hinder eller snubbla..
Har några gånger efter träning kommit hem med kluvna senskydd. DÅ har jag vart glad att jag haft skydden, för hade inte skydden vart där så hade det vart senorna som var kluvna.. :(
men som sagt. det var som du skrev som jag menade. :)

Du kanske missförstod mig, jag har inte ridit med pelham i alla dessa år! Jag har provat lite olika bett genom åren, två-delat, tre-delat, pessoa, myler, kombinationsbett och så slutligen pelham. Pelhamet har fungerat bäst och är det bett jag hoppat med sista året. I vardagsarbetet/markarbetet red jag med ett mylerbett alt. tre-delat. Hästen är dräktig och rids ingenting nu.

Hon har dock alltid varit mjuk i munnen och är väldigt lätt att lossa. Däremot är hon känslig i mun och sinne och med pelhamet slappnar hon av.

Jag kan hålla med dig om att i den perfekta världen kan man rida sin häst utan "skarpa"-bett och hjälptyglar, men i min värld är det inte så perfekt! Teori och praktik går sällan hand i hand!

Och egentligen, vad är det som gör pelhamet så skarpt? Är det inte handen som håller i tygeln som avgör hur skarpt bettet är? Ett två-delat bett kan vara bra nog mkt obehagligare än ett pelham, om handen som håller i tyglen är oroligare och starkare.

Det finns hästar som sällan trampar sig.
Sen finns det hästar med skydd som sällan trampar sig heller
men med skydd gör det inte ont att trampa sig. Varför då
undvika att trampa sig.

Självklart orkar inte hästen mer med graman, men det gör jag som ryttare eftersom hästen inte kommer undan för att jag tvingar den att jobba. Med gramanen så kommer hästen inte undan utan måste sätta under sig benen och kan inte bara springa ifrån det jobbiga. Visst är det taksigt att tvinga hästen men ibland så måste man det för att få hästen att jobba. Den är lat av naturen och försöker komma undan om det blir för jobbigt. Även jag måste ha nån som tvingar mig att träna mina egna muskler jag är för lat för att ta i tu med saken själv..

Du kan tvinga ner huvudet med en graman, men aldrig att
höja ryggen och trampa under sig.

Jo självklartså är det ju så...
Men däremot så är det inte så många som inser hur hårda i handen dom är..
Självklart kan ja ju inte säga hur du är i handen, som ja sa så vet du nog bäst,
men dom flesta vet tyvärr itne hur hårda i handen dom är :(

För mej är dt så att jag ÄR hårdare i handen om hästen är hård i munnen...
Ja har blivit det nu, håller på å jobbar bort det..

Men däremot så , så fort ja riderpå ett skarp bett så blir ja mjukare i handen...
jag är väldigt mjuk i handen, mne som sagt så är detinte så jut nu :(

Jag kan hålla med dig om att i den perfekta världen kan man rida sin häst utan "skarpa"-bett och hjälptyglar, men i min värld är det inte så perfekt! Teori och praktik går sällan hand i hand!

Nej men om man rider hästen alldeles själv så bör man ju egentlien kunna rida den så att den blir mjuk om man är mjuk själv :crazy:

Det är därför ja inte gillar o rida ridskolehästar för dom blir ju oftast hårda i munnen, och det går ofta itne att göra något åt med sin egen ridning (jaja med dom hästarna vi har på ridskoln iaf)..

jaja... :bump:

joo :crazy:

men därmot så är det värre att ta på hästen benskydd om den inte är van vid det..
Då blir den stelare på nått sätt...

Fast ja gick omkull över ett hinder med min häst i våras o det benskyddet va inte så bra.. :crazy:
Alla spännena lossnade.
visst det är ju bättre än att det händer nått annat , men ändå

ja, man gör ju som man vill. men jag skulle ALDRIG hoppa min häst utan senskydd fram. en vass hov på en sena som är utsträckt nästan till max kan få förödande koncekvenser.
Sen om hästen inte är van vid skydd så kan man ju ta på den mjuka skydd, ifall man upplever att hästen blir stelare av skydden. (fast jag rider då hellre med en häst som är "stelare på nått sätt" med benskydd på än en häst utan benskydd som riskerar att skada sig ordentligt)
Även om inte benskydd skydda mot allt, så skyddar de ordentligt, liksom våra ridhjälmar, och det duger för mig :)

Jag har pratat med en tjej för som var lite yngre än mig och hade en häst som hette Tingeling. Hon hade även en lillasyster. Tjejen red då 1,20
Men ni är nog inte samma person, för jag har för mig att hon bodde i skåne.

Nä, det är inte jag, jag bor betydligt längre upp och har ingen lillasyster :D

Lite kul dock med samma hästnamn, inte så många halvblod som heter Tingeling! De flesta tänker sig något litet och sött, inte en köttbulle på fyra ben :rofl:

Visst ska man kunna rida hästen mjuk, men det jag menade är att i teorin är allt bra. Du vet hur du ska göra, hästen förstår vad du menar. Det finns inga yttre faktorer som spelar in, tex skador på häst eller ryttare, väder och vind, att du måste arbeta en stor del av dagen, att hästen lärt sig en massa olater från tidigare ägare mm. I teorin har man en tränare som kan hjälpa en ofta och kör man fast får man hjälp på en gång, hästen/ryttaren är aldrig skadad, underlaget är alltid perfekt, det är aldrig hårt i backen/snöstorm, man kan rida när det är ljust och ser vad man gör, hästen förstår vad man menar och har inte kommit på en hel massa trix för att komma undan.

Om allt gick enligt teorin skulle min häst gå att hoppa 1,50 på hängande tygel.

Rider man på ett "skarpare"-bett får man oftast ett kvitto på om man är för hård i handen eller inte, men det gäller ju att förstå hästen rätt och inte tycka att den "dummar sig" när den backar, stannar, reser dig osv.

Håller med om att vissa ridskolehästar är väldigt hård i munnen, inte så konstigt kanske med tanke på hur många olika ryttare som rider dem.

Och hästen är inte köpt från skåne??

Håller med om att namnet inte är så vanligt, det finns ca 2 hästar i statistikkalendern med det namnet...

Liknande trådar

Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu kommer säkert endel som läser dethär tycka att det är jätte dåligt att jag skriver dethär eller att jag tänker fel och massa sånt...
2
Svar
36
· Visningar
5 210
Senast: krek
·
Ridning Kände mig väldigt träffad av den här artikeln: https://www.hippson.se/blogs/mariayttermyr/crossover.htm Finns det fler...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 515
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 769
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix