Och så händer det igen.

Sv: Och så händer det igen.

Ja om man tittar på statistik från USA/Kanada så ligger rottis inte så långt efter pitbul od när det gäller dödliga angrepp eller angrepp med mkt svåra skador. Rottisen liknar även pitbull i det att det inte huvudsakligen är småbarn som drabbs.
PL

Hade det i bakuhuvudet efter att ha sett din länk till den statistiken för nåt år sen. Bara med tanke på käkstyrkan dessa hundar har och deras ursprung så förvånar det inte mig överdrivet mycket. Att sen de flesta råttor helst hade pussat ihjäl folk är en helt annan sak.

Och i sverige biter Golden retriver flest har jag för mej, tätt efter e det st bernhard, med reservation för vissa statistiska ändringar de senare åren.

Det där stör mig faktiskt, för ingen vet riktigt hur den statistiken ser ut. Hur många Golden finns det i Sverige? Hur många av dom bor i barnfamiljer? Hur många av dem anses automatiskt som barnvänliga och säljs som barnvänliga som 8 veckors valpar?

Det där stör mig faktiskt, för ingen vet riktigt hur den statistiken ser ut. Hur många Golden finns det i Sverige? Hur många av dom bor i barnfamiljer? Hur många av dem anses automatiskt som barnvänliga och säljs som barnvänliga som 8 veckors valpar?

Du har rätt, jag har åxå bara hört det och inte sett ngn statestik, jag ville bara påpeka att flera raser tuggar på männinskor än vad folk tror. Jag tycker det är så trist när man kommer med sin kärvänliga rottis och folk flyr till andra sidan vägen i tron om att dom när som helst ska sitta fast i den blodtörstiga hundens käftar, när han helst av allt bara vill bli klappad och älskad! Men jag skulle väldigt gärna vilja se en bit statestik över raser i svea rike.

Hundbett räknas i procent och inte i antal bett/ras och då hamnar faktiskt pb/pbkorsningar i topp med mycket god marginal.

Hade en bra sida i min gamla burk, men inte här i sonens. Ska se om jag lyckas rota reda på var den är. Vet dock att jag länkat till den även tidigare.

Ja om man tittar på statistik från USA/Kanada så ligger rottis inte så långt efter pitbul od när det gäller dödliga angrepp eller angrepp med mkt svåra skador. Rottisen liknar även pitbull i det att det inte huvudsakligen är småbarn som drabbs.
PL

Det som är i just usa/kanada är att de oftast används som rena vakthundar, i många fall ganska "asocialt" tränade och även avlade med lite andra mål än "vi skandinaver" har. Här anses rottis, så väl som schäfer, som en brukshund med vakt, en familjehund osv. de har inte riktigt samma anseende där borta. ett vardags exempel är "min pojkvän" som är just kanadensare och bla. jagar coyotes med catahoulas, dvs har väldigt stor vana av skarpa/aggressiva hundar som ALDRIG skulle få för sig att närma sig en gård där det är ant. schäfer eller rottis lös. Ska han hälsa på där dylika hundraser finns så stannar han i bilen tills dess att ägaren kommit ut och ant. kopplat eller tagit undan hunden.

eh.. det jag försöker få fram är att statistiken där bortifrån inte tar i beräknande att t.ex. rottisen används som vakthund/gårdsskydd på ett annat sätt än den gör här i sverige och därvid också Ska (till viss gräns givetvis) ge sig på "inkräktare" så pga avelsinriktningen blir det en annan typ av hund även om rasen i sig är samma.

..nån som fattade det där?

gällande artikeln.. min fundering är vad grabben gjorde som ev. provocerade hunden. En hund ÄR ett rovdjur, med instinkter.. hur domesticerade och tränade dom än är. Det kan ju lika gärna ha varit Ett bett som var tänkt som en markering som gick snett som ett regelrätt anfall.. en tioåring är ju inte det tåligaste, eller förståndigaste, på denna jord direkt.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
391
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 200
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 825
Senast: Maniac123
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 266
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Tvillingar!?
  • Mens

Hund, Katt, Andra Djur