Och så händer det igen.

Sv: Och så händer det igen.

"Ännu" ett? Att bli offer för en hund är grymt ovanligare än att dö i en bilolycka osv. Eller vad menar du?

Tragiskt givetvis. Läskigt om det är så att hunden inte uppvisat någon aggressivitet mot människor tidigare.

:/ Men undrar varför de avlivade båda hundarna om det bara var den ena som var aggressiv =(

//Diana

Delvis KL

Visst är det trisst när det händer, synd bara att ingen lägger in när tex en pudel är aggresiv.

Om man är 10 år tycker inte jag man är mogen nog för att vara ensam med hundarna, de är väldigt märkligt att deinte vil gå in på detaljer..men att de går bra att hänga ut ännu en rottweiler som "mördar hund"...

Givetvis ska en tio åring kunna vara ensam med familjens hundar!:eek:
Löjligt annars. :cool:

Delvis KL

Visst är det trisst när det händer, synd bara att ingen lägger in när tex en pudel är aggresiv.

Jag tycker att det finns både för och nackdelar med att vissa hundraser "hängs ut". Fördelen är att folk kanske blir uppmärksammade på att hundar - och kanske särskilt vissa hundraser - inte är ett kramdjur utan faktiskt något som kan orsaka en hel del skada.

Nackdelen är att uppmärksamheten blir missriktad. Istället för att varna barnfamiljer utan god hundvana för att springa och köpa stora hundar med skärpa och stort aktivitetsbehov så orsakar uppmärksamheten ofta kampanjer mot vissa hundraser.

Det är lite konstigt egentligen. Jag har flera gånger sett föräldrar som är livrädda när deras barn ska hantera trygga ridskolehästar, men samtidigt inte lyft ett finger när barnen har velat springa fram till en främmande hund i stallet för att kasta sig om dess hals.

Vad gäller det här specifika fallet så verkar det ju vara oklart vad som här hänt och jag menar inte alls att det jag har skrivit ovan kan appliceras på denna händelse. Mycket tragiskt är det i alla fall.

Usch vad obehagligt!
Jättetråkigt för alla inblandade, såklart!

Jag tycker nog också att en tio-åring bör kunna vara ensam med hunden - förutsatt att barnet har lärt sig att leva runt hundar på ett bra sätt.

Delvis KL

Om man är 10 år tycker inte jag man är mogen nog för att vara ensam med hundarna, de är väldigt märkligt att deinte vil gå in på detaljer..men att de går bra att hänga ut ännu en rottweiler som "mördar hund"...

För det första så har inte de flesta pudlar kraft nog att bita ihjäl en människa, så att det öht skulle hända är en sensation. Men sen kan man ju diskutera vidare om det är reggade rottisar, om hunden som bet var sjuk osv. Men att de skriver att det är en råtta tycker inte jag är fel, för hur det än är så händer det oftare med stora bruksraser än med sällskapsraser.

För det andra så är det många barn som får egen hund just i 10-årsåldern och de kan mycket väl vara mogna att klara det utmärkt. Att ha barn och samtidigt hund bör vara förenat med att barnen ska kunna vara ensamma med hunden utan att frukta för sitt liv. Sen att de inte ska ut och traska med hunden eller utföra aktiviteter är en annan sak.

För det första så har inte de flesta pudlar kraft nog att bita ihjäl en människa, så att det öht skulle hända är en sensation. Men sen kan man ju diskutera vidare om det är reggade rottisar, om hunden som bet var sjuk osv. Men att de skriver att det är en råtta tycker inte jag är fel, för hur det än är så händer det oftare med stora bruksraser än med sällskapsraser.

För det andra så är det många barn som får egen hund just i 10-årsåldern och de kan mycket väl vara mogna att klara det utmärkt. Att ha barn och samtidigt hund bör vara förenat med att barnen ska kunna vara ensamma med hunden utan att frukta för sitt liv. Sen att de inte ska ut och traska med hunden eller utföra aktiviteter är en annan sak.

LÄS MÄNNISKA, innan du gnäller om saker. Jag skrev faktiskt aggresiv. Självklart händer det, och JA de hade varit intressant.

Hur ofta bruakr man köpa en bruksras till en 10åring då? Sen så om de nu bara lekt på gården så göra iaf inte min lillebror det med våra "genomsnälla" hundar helt utan uppsikt...och i detta fall tycker jag det var lustigt attde inte ville säga nått om omständigheterna, men rottis som bitit ihjäl barn säljer ju alltid :smirk: (smirkar åt patetiska Sverige som köper jätte mycket tidningar så fort det handlar om sådana saker )

Ja om man tittar på statistik från USA/Kanada så ligger rottis inte så långt efter pitbul od när det gäller dödliga angrepp eller angrepp med mkt svåra skador. Rottisen liknar även pitbull i det att det inte huvudsakligen är småbarn som drabbs.
PL

:/ Men undrar varför de avlivade båda hundarna om det bara var den ena som var aggressiv =(

//Diana

Möjligtvis eftersom de inte vet vilken av hundarna som bitit ihjäl pojken eftersom det saknas ögonvittnen till händelsen.

Ja om man tittar på statistik från USA/Kanada så ligger rottis inte så långt efter pitbul od när det gäller dödliga angrepp eller angrepp med mkt svåra skador. Rottisen liknar även pitbull i det att det inte huvudsakligen är småbarn som drabbs.
PL

Och i sverige biter Golden retriver flest har jag för mej, tätt efter e det st bernhard, med reservation för vissa statistiska ändringar de senare åren.

Påstås ofta så, men jag har inte sett statistiken!
Sen är bitskador en sak, invalidiserande bitskador en annan o dödsfall ngt helt annat.
PL

Givetvis ska en tio åring kunna vara ensam med familjens hundar!:eek:
Löjligt annars. :cool:

Fritt översatt från Helsingin Sanomat:
Enligt veterinären Markku Hämäläinen var den 10-åriga pojken en ny medlem i familjen, hundarnas sociala miljö hade alltså ändrats. Hämäläinen säger att hundar söker sin plats i flocken då familjen får nya medlemmar.

Fri tolkning: Idioter till fosterföräldrar som släpper en främmande 10-åring till osäkra rottisar utan tillsyn.
PL

Stackars barn som fick avsluta livet på detta vis. Tänk va rädd han ska ha varit..

LÄS MÄNNISKA, innan du gnäller om saker. Jag skrev faktiskt aggresiv. Självklart händer det, och JA de hade varit intressant.

Hur ofta bruakr man köpa en bruksras till en 10åring då?

Jo, fast aggresiva hundar finns det ju överallt och de kommer inte i tidningen.

Och det händer ganska ofta att 10-åringar får hundar med bruksanlag, alla dessa stora blandraser köps inte sällan av familjer där barnen vill ha hund.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
391
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 200
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 825
Senast: Maniac123
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 266
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka