Objektivdjungeln

Ciindy

Trådstartare
Jag vet att det finns skitmycket fotografer med mycket kunskap som hänger på buke och tänkte be er om råd. Snart är det jul och mina föräldrar har väl så smått lovat mig ett nytt objektiv eller iallafall ett litet bidrag till den. Då undrar en amatör vad hon ska ha för någonting?

Har en Canon 1000D (just nu med medföljande objektiv på 18-55mm) och behöver ett lite bättre objektiv för att jag helt håller på att tappa intresset med att fota med det jag har nu, det räcker inte på långa vägar till det jag vill fota. Jag vill ha ett objektiv som är hyffsat, behöver inte vara ett topp objektiv men ändå någonting som jag kan utvecklas med. Vill kunna fota det mesta men framförallt hundar och hästar. Ska jag fota en häst i hagen eller en lekande hund är ett 18-55mm helt kasst. ;) Jag vill kunna fota hästar som tävlar, leker i hagen mm men även något porträtt. Jag vill kunna fota hundar utan att behöva komma så nära så jag stör dom så dom slutar med det jag är ute efter att fånga på bild, ska även fotas lite utställningar och agilitytävlingar.

Så kloka bukare vad rekomenderar ni för objektiv? Ös på med alla förslag och så sållar jag själv bort dom som är för dyra, kanske inga 100 000kr objektiv dock :)
 
Sv: Objektivdjungeln

istortsett så är det du frågar efter ett snabbt objektiv (dvs har stor bländaröppning, symboliseras med ett F-värde, vanligen brukar objektiv med f2.8 eller lägre sräknas som snabbar och f3.5 eller högre som lågnsamma, men det finns undantagsfall.

Nu är ditt hus ett av de mest basic som canon marknasför, men det duger för det!
Jag personligen skulle nog, iom att du säger att fota i hage etc, satsat på en lite längre brännvidd (mäts i millimeter, dvs du har ett zoomobjektiv med brännvidden 18mm till 55 mm idag).

till exempel canons egna 70-200/2.8 vilket är ett riktigt monsterbra objektiv, men det väger därefter, och tar plats:

http://www.photozone.de/images/8Reviews/lenses/canon_70200_28is/lens.jpg
lens.jpg


dock får man tänka såhär: ett objektiv är lite som en bil. köper du ett bra förlorar du sällan mycket pengar när du ska sälja det.

www.photozone.de är en bra sida då de har mängder och mängder av recenserade objektiv till istortsätt alla aktuella märken på markanden.

Själv har jag detta i min lilla kollektion av objektiv:
Sigma 15-30/3.5-4.5 Vidvinkel
Tamron 17-50/2.8 normalzoom
och en Sigma 50/1.4 som porträttglugg.

jsut nu funderar jag dock på att byta ut vidvinkeln mot något lite roligare, som tex ett tokina at-x 11-16/2.8. vore sjukt mysigt!
 
Sv: Objektivdjungeln

Jag kan inte svara TS menvill gärna inflika en egen objektivfråga. I helgen var jag och tittade på en kamera och den jag blev rekomenderad utifrån det jag vill ha hade ett objektiv på 17-200 som följde med.
Är det vettigt att ha ett objektiv som är från såpass mycket vidvinkel till den zoomen? Jag hade räknat med att ha två objektiv ett säg 15-80 och ett 70-300.
 
Sv: Objektivdjungeln

Är det vettigt att ha ett objektiv som är från såpass mycket vidvinkel till den zoomen? Jag hade räknat med att ha två objektiv ett säg 15-80 och ett 70-300.
Ett så stort spann innebär som regel kompromisser på andra håll. Ljusstyrkan brukar vara sämre än genomsnittet, och distorsion av olika slag är ofta mer framträdande. Vill man ha stort zoomomfång och hög ljusstyrka och låg distorsion behöver man betala mycket pengar.
 
Sv: Objektivdjungeln

Jag misstänkte detta med ljusstyrkan, distortion har jag inte så stor koll på utan får läsa på lite.
 
Sv: Objektivdjungeln

med distorsion menas optiska feltecknignar, men vanligt är även att de har en dålig vertikal och adiell upplösning/skärpa.

18-200 är en sk superzoom, för att bygga den har de (oftast) offrat allting man brukar vilja prioritera.

god teckning, dvs raka linjer i verkligheten är raka även på bilden,
ljusstyrka, dvs stor bländaröppning. (säg att ett objektiv har bländare F/2.8, och en brännvidd på 200mm, så behöver första linsen på objektivet ha en diameter på minst 200/2.8 dvs 71mm i diameter, vilket är stort, och TUNGT!)
sen är det väl framförallt skärpa, vilket kan visas på flera sätt, ett objektiv kan vara skarpt vid en brännvidd men oskarpt vid andra, eller oskarpt vid full bländaröppning, men fullskarpt nerblädnat till bländare f/8.
 

Liknande trådar

Fordon Jag har börjat fundera på att köpa en husbil, men inser ju vad de kostar. Har då gått över till att fundera på om husvagn är ett...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
11 685
Senast: _Taggis_
·
IT & mobiler Har funderat ett tag på att köpa en riktig kamera men det har inte blivit av pga många anledningar, bl.a. då vissa anger att...
Svar
8
· Visningar
1 118
Senast: Lii
·
Ekonomi & Juridik För två år sedan köpte jag min lilla dröm-hästgård. Det har tagit mig många, långa år att komma hit,och vägen hit har varit lång och...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
13 734
Senast: Raderad medlem 142449
·
IT & mobiler Köpte för ett tag sedan en Canon EOS 100D och hade från början tänkt köpa ett bättre objektiv när jag fått pengar. Men har redan börjat...
2
Svar
37
· Visningar
2 264

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp