Obegriplig trend?

Luff

Trådstartare
Varför har det blivit populärt att inte knäppa grimman? Och att sätta grimskaftet i grimmans sida när en leder? Jag ser det mer och mer. Har det varit så utomlands och nu tagit sig hitåt? Jag tycker det förstnämda är idiotiskt och det andra märkligt.
 
Att inte knäppa grimman helt har jag aldrig förstått. Så lätt att dom får haken i ögat om dom skakar på huvudet.

Grimskaftet i sidoring brukar jag ha på hästar som gärna drar ner huvudet för att äta gräs. Tycker jag får lite mera kontroll på huvudet då.
 
Knäpper heller aldrig grimman om jag bara går fram och tillbaka till hagen. I övrigt är mina utan grimma. Under transport knäpper jag den. Sätter grimskaftet lite överallt. Mina hästar brukar följa med ändå.
 
Att inte knäppa grimman helt har jag aldrig förstått. Så lätt att dom får haken i ögat om dom skakar på huvudet.
Detta kan jag inte heller begripa, speciellt nu sommartid. Om man nu tycker det är så omständigt att knäppa käkremmen på grimman sätt åtminstone käkremsspännet i ringen där man fäster grimskaftet eller tillbaka i ringen käkremmen fäster i och låt den sitta där då, men att bara låta spännet hänga och slänga kan jag inte begripa att man är villig att chansa med.
 
Detta kan jag inte heller begripa, speciellt nu sommartid. Om man nu tycker det är så omständigt att knäppa käkremmen på grimman sätt åtminstone käkremsspännet i ringen där man fäster grimskaftet eller tillbaka i ringen käkremmen fäster i och låt den sitta där då, men att bara låta spännet hänga och slänga kan jag inte begripa att man är villig att chansa med.
Är inte ett dugg omständigt. Bara helt onödigt. Åtminstone mina grimmor är inte byggda så de skulle få nått i ögat.
 
Den kan ju slå upp på motsatta sidan. Har ju hänt. Onödigt är det ju inte. Då behövs ju inte den remmen alls?
Aldrig hänt här. Har däremot hänt att hästen skakat av sig grimman vilket kvittar pga hur gården är byggd, de vet var ska så att säga. Det är väl därför man knäpper den remmen. Ögonen har då aldrig mina fått den i. Dit når den inte.
 
Knäpper alltid alltid alltid med hästar som inte är mina eller om jag hanterar på "allmän" plats. Hemma har jag ibland bara slängt ett grimskaft över halsen beroende på häst. :o Naturligtvis inte med hingstarna.

Jag gillar inte heller hur haken hänger löst på en oknäppt grimma.
 
Knäpper inte heller grimman om jag bara ska ta in i stallet eller byta hage. Började när min häst var ung och jag behövde få av den snabbt, hade inte tid att fippla med spännen. Funkar fint utan. Har aldrig haft problem med knäppen i ögat.
 
Ni som säger att ni inte har haft något problem med att haken har hamnat i ögat- vad säger att den inte gör det nästa gång? Ta tag i käkremmen på högersidan och vik den uppåt, så får ni se var spännet hamnar. Det är som med otejpade metallkrokar på vattenhinkar, fjädergrindar och annat som utgör en risk; det går bra till det inte gör det längre. Såklart kan man inte förebygga allt, men får man kännedom om något som så enkelt kan förebyggas är det i min värld ens ansvar som hästägare att säga "Aha, intressant!", och bara fixa. 🙂
 
Knäpper alltid på kanaljen men inte alltid på min andra, shettisen går lös. Finns inte en chans att knäppet kan hamna i ögat på henne jag inte knäpper på, remmen mellan käkrem och hakrem(?) hindrar den från att slå. Får shettisen motorstopp på väg ut till hagen så tar jag bara henne i pannluggen och drar igång henne så går hon fint resten av vägen till de andra som redan är i hagen.

Vid insläpp på mornarna springer hon före in i sin box och vi andra kommer gåendes efter. Jag tar av grimmorna på de bägge stora utanför stallet, de vill in och slippa insekterna och det förenklar hanteringen, jag går efter och stänger boxdörrarna efter dem.
 
Ni som säger att ni inte har haft något problem med att haken har hamnat i ögat- vad säger att den inte gör det nästa gång? Ta tag i käkremmen på högersidan och vik den uppåt, så får ni se var spännet hamnar. Det är som med otejpade metallkrokar på vattenhinkar, fjädergrindar och annat som utgör en risk; det går bra till det inte gör det längre. Såklart kan man inte förebygga allt, men får man kännedom om något som så enkelt kan förebyggas är det i min värld ens ansvar som hästägare att säga "Aha, intressant!", och bara fixa. 🙂
Säger som @Mia_R den når inte. Kanske handlar om häst och grimma men det är verkligen ingen risk. Var en större skaderisk att inte få av grimman snabbt
 
Tar ibland med uppknäppt grimma mellan box och hage, typ 10 m. Går snabbare, är smidigare när man kan ta på och av grimman med bara en hand och använda den andra till att t.ex. hålla grinden eller mota bort de andra hästarna.
 
Den kan omöjligt träffa ögat. Möjligen skulle den kunna slå till på mulen men att hon skulle få sån kraft när hon står uppbunden känns minimal. Så jag kommer inte knäppa.
1000026086.jpg
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
Svar
16
· Visningar
1 051
  • Artikel
Dagbok För drygt 10 år sedan plöjde jag böcker om hälsa och framförallt hormonell hälsa, och läste boken “Kaos i kvinnohjärnan” för första...
Svar
8
· Visningar
895
Senast: cassiopeja
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 948
Senast: Linda_A
·
Utrustning Tjo, provade mina nya Haglundtäcken på grabbarna igår, zebratäcke och kombitäcke. Min ordninarie passformsbollare har tagit ett par...
Svar
15
· Visningar
1 043

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp