Oacceptabelt beteende

Sv: Oacceptabelt beteende

Så då måste jag vänta innan vi får reda på om vi får rapporteringskod A?

Jag har en bekant som har en eurasier och han högg mot domaren vid ett tillfälle och fick då rapporteringskod A samt blev diskvalificerad. De fick hem ett brev från skk att han skulle bedömas av en oberoende person vilket dom gjorde och detta fixade han inget vidare så han är nu avstängd i 8 månader och får sedan göra ett nytt test innan han får ställas igen men först om åtta månader.

Och detta endast efter en utställning....

Är orolig för att vi inte ska kunna fortsätta ställa, vi vill ju till strängnäs och lilla stockholm :o

Konstigt. Jag vet massor med hundar som fått rapportkod efter missförstånd med klumpig domare och ingen har blivit avstängd. Det ska krävas 3 tillfällen.

Jag har en bekant som har en eurasier och han högg mot domaren vid ett tillfälle och fick då rapporteringskod A samt blev diskvalificerad. De fick hem ett brev från skk att han skulle bedömas av en oberoende person vilket dom gjorde och detta fixade han inget vidare så han är nu avstängd i 8 månader och får sedan göra ett nytt test innan han får ställas igen men först om åtta månader.

Är orolig för att vi inte ska kunna fortsätta ställa, vi vill ju till strängnäs och lilla stockholm :o

Detta du skriver har jag aldrig hört talas om. Visste inte att de kunde göra så.
Men kan det vara för han högg? Vet inte, bara spekulerar. Är inte så insatt i sånt här.
Men jag fick inget pappaer från skk eller nåt, trodde faktiskt jag skulle behöva skriva under "anmälan", men jag behövde inte göra något.

Jag blev lite förvånad att min fick A. För han var rädd och höll sig på avstånd, men skällde och visade att kom inte hit. Men han högg inte mot domaren. Han t om gick fram och hälsade när det beslutades att han skulle bli diskad, men då var det väl försent antar jag.

Kanske det beror lite på hur de gör hundarna.. gissar igen :)

Domaren tar då tag i hunden och lyfter upp honom

Jag hade varit väldigt sugen på att ge en lapp tillbaka med omdöme "Oproffsigt beteende som tyder på bristande kunskap och respekt. Oerhört tråkigt att hunden ej bet. Domaren ska vara glad att jag ej stod bredvid vid tillfället :devil: "

Som sagt, min har också en rapporteringskod A, p.g.a att hon morrade på en domare. Jag har inte fått hem något brev eller liknande utan vi får köra på som vanligt.

Jag tror det är helt beroende på vad hunden gör, om man ska göra en utredning eller inte. Jag tror också att det oftast är bett som föranleder en utredning. Du kan ju inte göra annat än avvakta.

Ibland kan man ju undra vad det är för folk som jobbar på utställningar. Min kompis var på my dog och hade bland annat med en unghund. När kompisen lämnade vaccinationsintyg till vetten kom en assistent bakifrån, böjde sig över unghunden och skulle kolla hennes chip med en avläsare. Varken hunden eller hundägaren såg eller hörde henne komma och båda höll på att kissa på sig. Inte tyckte den hunden det var en kul dag och ville visa upp sig inte. Det hör väl till vanligt vett att inte smyga sig på något djur, varken hund, människa eller annat, bakifrån. Hade hon gjort så med min DSG hade hon fått lägga förband om näsan sen.

*kl*

Jag ställde svärmors hane när han var nybliven veteran. Precis när domaren står med hela näven i munnen på honom så ställer sig en tax precis utanför ringen och skäller. "Vår" hund morrar och jag ser för min inre syn hur vi åker ut och får ett a med hem. Icke, domaren konstaterar att han bra gärna skulle ge taxen på käften han med :D
Blev ett excellent och slutade som BIR-veteran till på köpet!

Klart olämplig rekommendation som kan resultera i att bli anmäld till SKK disciplinnämnd - bättre att tala med arrangerande klubb samt skriva till SKK om det inträffade

Ja jo, du har naturligtvis rätt i detta. Men man blir ju så förbannad...:devil:

Jag fick läsa tre gånger innan jag insåg att det var hundens oacceptabla beteende det handlade om, inte domarens :o. Jag hade hur som helst försökt gå vidare med domarens dåliga hantering av hunden, så får man absolut inte göra. Hoppas er hund repar sig efter detta och att ni klarar er undan med att bli diskade.

Vad dumt av domaren att lyfta upp en rädd hund!
När jag läser den här tråden kommer jag att tänka på videon som cirkulerade på nätet för ett år sedan kanske, där en domare var elak mot en liten dvärghund. Han lyfte den i svansen, drog ut den över bordkanten ett par gånger för att den skulle stå rätt och hundägaren kom sig inte för att göra någonting.

Jag stötte på en domare i ringen en gång som antagligen var medveten om att hundarna reagerade på honom. Han slängde små bitar av bacon och köttbullar omkring sig, så det låg fullt med godis i gräset framför tältet. När det var vår tur kom han framifrån och böjde sig över min hund på något lustigt vis varpå hon blev livrädd. Han försökte med alla medel övertala henne om att han inte var farlig. Till slut drog han fram en boll i snöre som hon skuttade omkring efter ett tag (så fort han slutade började hon vrålskällla och skaka). Givetvis blev det en 2a på pappret pga beteendet, men han skrev ändå "very nice dog" i kritiken :/
Det var inte bara min hund som reagerade på honom, utan flera andra också.

*delvis kl*

Alltså nu blir jag lite fundersam. Hör ofta att det är så bra för mentala utvärderingen med utställningar, att det är krävande miljöer osv.

Men det jag läser om här är hundar som är så rädda/skeptiska mot folk att de morrar vid vanlig hantering, har så dålig avreaktion vid rädslor att hela dagens humör påverkas om den blir överaskad, skyggar undan från folk som rör vid dem osv osv.

Hur står det egentligen till med mentaliteten på hundarna:confused:

Därmed inte sagt att vissa domare uppenbarligen inte borde hålla på med levande djur...

Sonen ställde sin shiba idag på My dog.

När han stod på bordet gick domaren och två aspiranter fram till honom han blir då rädd och slänger sig på rygg. Domaren tar då tag i hunden och lyfter upp honom varpå han morrar. Han slutar dock direkt och de fortsätter bedömningen när han går ur ringen får han bedömningen d, diskvalificerad.
Med motiveringen behöver bli frimodigare då han är osäker och morrig därav priset d.

Är detta desamma som oacceptabelt beteende? Och vad händer nu?
Ja, därav ett D
Vad som händer sen?
Ni struntar i händelsen behåller familjehunden tränar och ställer ngn annanstans och får ett betydligt bättre utslag.

*delvis kl*

Alltså nu blir jag lite fundersam. Hör ofta att det är så bra för mentala utvärderingen med utställningar, att det är krävande miljöer osv.

Men det jag läser om här är hundar som är så rädda/skeptiska mot folk att de morrar vid vanlig hantering, har så dålig avreaktion vid rädslor att hela dagens humör påverkas om den blir överaskad, skyggar undan från folk som rör vid dem osv osv.

Hur står det egentligen till med mentaliteten på hundarna:confused:

Därmed inte sagt att vissa domare uppenbarligen inte borde hålla på med levande djur...

Men ska inte en utställning fastställa att hunden extriört och mentalt håller måttet? Gör den inte det så ska den ju klassas ner. Det är ju poängen med utställningar o bedömningar vare sig det gäller bruks, jakt , extriört eller mentalt.

Ja, därav ett D
Vad som händer sen?
Ni struntar i händelsen behåller familjehunden tränar och ställer ngn annanstans och får ett betydligt bättre utslag.

Du har nog missförstått min fråga.... :cool:

Jag har aldrig övervägt att inte behålla hunden! Min fråga var vilken betydelse det kommer att ha i framtiden och att jag som sagt har en bekant vars hund blev avstängd pågrund av att den fick ett D på utställning.

Du har nog missförstått min fråga.... :cool:

Jag har aldrig övervägt att inte behålla hunden! Min fråga var vilken betydelse det kommer att ha i framtiden och att jag som sagt har en bekant vars hund blev avstängd pågrund av att den fick ett D på utställning.
;)Oc det var inte det jag skrev?
"Ni struntar i händelsen behåller familjehunden tränar och ställer ngn annanstans och får ett betydligt bättre utslag."

Jag vette fan om jag skulle fortsatt ställa en hund som kastar sig på rygg vid kontakt med främmande. Inte schysst mot hunden och jag hoppas ingen domare dömer fram en hund med sådant beteende.

Fast detta har aldrig hänt tidigare och han har varit på en hel del utställningar tidigare. På lärdagen ställdes han ut och fick kritiken mycket trevligt temprament på kritiklappen.

Varför han regagerade som han gjorde kan ha berott på att de var tre stycken som satidigt gick fram och kände på honom dessutom går han i juniorklass har har inte jättemycket erfarenhet även om han ställts i både ransäter, tvååker, vänerborg, växsjö mm och detta har aldrig tidigare hänt.

Liknande trådar

Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 463
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka