o hästperparat är till för hästar eller?

vinkelina

Trådstartare
knyckte lite av hästens magig ice idag istallet efter att hon med full kraft hade krossat min hand mellan sitt huvud o boxväggen när vi skulle ge henne en spruta med lugnande för tandraspningen. tänkte att de skulle förhindra, ta ner svullnaden lite. men det tycks inte alls verka på mig, känner ingen kyla alls.

sen var jag o handla o fastnade (förstås) på hästavdelningen. hittade ett nytt linement, med en gubbe som sprang på, tänkte att detta måste väl vara åt människor, köpte det o testade på mina axlar, det skulle vara starkt värmande, och det ÄR det, aj aj säger jag nästan. men får hoppas att det hjälper mot mina sjuka axlar

men brukar ni använda perparat som är tänkt till hästar/djur på er själva?

Sv: o hästperparat är till för hästar eller?

ja. duger det åt hästen så duger det åt mig.

dock väääldigt kräsen på vad som är bra nog för hästarna...:p

Det finns de många som gör. Jag använder själv liniment åt min ländrygg + mina knän.

Men jag undrar om de värkar olika på hästar och människor. På mina händer t.ex. känns inte radital varmt alls, nästan tvärtom. Jag känner en mer kylande/svidande effekt, men samtidigt så innbillar jag mig att de funkar på hästens ömma kors.

Tänkte på att de kanske är så att de försöker lura oss med sina dyra liniment o.s.v. som ska vara så bra på hästen, men kanske inte funkar alls?
De är något jag funder på väldigt länge.

är lite de som jag oxå har funderat på, funkar faktis linementen osv. upplever lite samma att de kyler bara, fast jag har ett till hästen som både skall kyla o sen värma. min ahänder blir inte varma förens jag tvättar av medlet. (däremot funkar ju det jag hitta i dag, men är ju inte säker på om det är till häst eller människa) likandant med magic ice, känner inte nått alls, smorde på lite mer för en stund sedan (tog hem burken) för att få ner svullnaden, men de känns ju inte... startk kylnade juuu juuu

Jag har den inställningen att , med undantag från vissa mediciner med annorlunda metabolisering på häst etc, att man inte ska använda något på hästen som man inte är beredd att använda på sig själv !

När det gäller liniment och såna saker så funkar det likadant på både människor och hästar, så det går utmärkt att "låna" fråna varandra och det har ju hänt att jag har använt insektsmedel från hästsortimentet på mig själv.

Funkar det inte på mig så funkar det inte på hästen heller... det finns ju en otrolig massa med liniment, schampon, fodertillskott m.m. som är tämligen värdelösa - det finns ju gott om produkter som är lurendrejeri eller rentav olagliga eller skadliga i "hästaffärerna" runtom i landet.

Jag skulle vilja veta vilka liniment som verkligen funkar. Radital kände jag ingen värmande effekt av och de ska ju tydligen vara ett kvalitetsliniment?

Jag har masserat en kompis fot med isgelé till hästar. Han sa att han inte kände nånting, men om jag inte tvättar händerna ordentligt efteråt så isar det som sjutton. Så jag tror nog det ska vara väldigt kylande. :)

Har också testat Radital Kylgele på en stukad fot, kylde inte alls, medans vanligt radital linemet blev isande.

Fö övrigt så vet jag varför en del hästar inte äter Butta, det är nog det värsta jag någonsin smakat på.

Jag använder värmande aloe vera liniment senast idag till mina axlar och ländrygg. Funkar prima :) sedan använder jag en del back-on track produkter till mig själv och även till häst, själv använder jag mig ju dock utav humansortimentet själv och av hästsortimentet till hästen eftersom det finns både till människor, hästar och hundar.. sitter just nu med ett par supersköna back on track strumpor på fötterna

När jag blir jätteförkyld masserar jag in mina näsborrar med isbalsam så snuvan lättar en del. Gör så innan jag går och lägger mig så jag kan sova ordentligt. Vägrar andas med munnen. =)

Något jag gjort det senaste året är att äta lite av min hästs flytande Bvitaminer....smakar sååå himla gott. :D

Jag köpte en gång liniment till hästen men har i stället använt det på mig själv. Brukar lätt få träningsvärk och då brukar hästens liniment åka fram.

Mvh Xoya.

Ah! Självklart så passar de flesta preparat som e avsedda för hästar även på människor...men man skall absolut vara lite försiktig...
Hästlinement t.ex. är jättebra även för människor! Har använt mitt i flera år och blev väl inte särskilt förvånad när jag fick höra av en "gamling" ( som vet att jag har hästar ) att han varit till apoteket för att köpa något som skulle hjälpa honom med hans värkande leder och mannen på apoteket rekomenderade honom att köpa Radital Häst(!)linement...

*delvis knapplån*
Aloe Vera är ett undermedel/naturprodukt! Har använt till både hästar, hundar, katter och människor. Läker sår nästan dubbelt så snabbt, tar bort smärta från getingstick och sveda från brännässlor på två minuter, helt otroligt.
Det är det enda "medlet" jag använder som jag även har på mina djur.

Själv bränner jag mej ofta (har en braskamin å e lite klantig) kan då verkligen rekommendera den blå massagelinementet som man köper på Ö*. Oavsett hur jag brännt mej har den läkt ut KANONBRA...
Tex skulle försöka longera unghästen utan handskar = INTE snyggt och då skojjar jag verkligen inte jag va helt skinnflådd så det nästan rann blod.
På med bandage med linimentet "påhällt" höll skinnet mjukt under hela läkningsprocessen och gjorde inget ont alls iom den kylande effekten och det mjukgörnde som gjorde att huden inte strama som den gärna gör av brännskador...

ja det använder jag också. men utöver det; helosan, amc isbalsam, kylgele, skimmelshampo, snoddar och dessutom är min hårborste från borstique.... har långt hår och den är grymt bra!!! lånar dock inte hästarnas, jag har en och dom har en. ;)

jag förstår din häst ;).

Men jag undrar om de värkar olika på hästar och människor. På mina händer t.ex. känns inte radital varmt alls, nästan tvärtom. Jag känner en mer kylande/svidande effekt, men samtidigt så innbillar jag mig att de funkar på hästens ömma kors.
.

Så upplever jag också det. Men jag tror det egentligen är värme men det verkar väldigt känsligt för att bli övertäckt av något tyg/lindas in eller liknande för då kyler det! Som när jag smörjt in ryggen och skulle försöka sova på ryggen... :crazy: Sved som attan!

radital ska ju helst inte övertäckas, samma med blue lotion och andra kylprodukter pga extrem risk för blistring!

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
481
Senast: Grazing
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 361
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Hej! Tänkte rådfråga lite här för att se vad ni kloka bunkefalister anser och tror om detta. Jag har ett 7 årigt arabsikt...
Svar
2
· Visningar
1 500
Senast: Grannox
·
M
Träning Jag behöver verkligen hjälp och vet inte hur jag ska bära mig åt. Alla råd mottages tacksamt... :( Ca 1 månad sedan köpte jag en ny...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 346
Senast: Appetax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar