Nyttiga alternativ som mättar länge till frukost (ej gröt)

Jag har alltid ett gäng kokta ägg i kylen, de mättar bra. Chiapudding håller jag mig också på länge, görs dagen innan. Gröt är värdelöst, smakar skit och jag står mig typ en halvtimme.

Vad finns det för nyttiga alternativ till frukost som mättar länge? Jag har testat det mesta i grötväg från färdiga grötblandningar till att göra egna grötblandningar på flingor av quinoa, hirs, havregryn, torkade bär, haft i lite vaniljsocker m.m. för att göra det godare. Men gröt bara växer i munnen på mig och jag får inte ner det. Så nu lägger jag ner grötspåret vilket är synd då det är ju det överlägset bästa om man vill äta nyttigt som mättar länge. Men det bästa måste ju vara det man kan få sig. Nu undrar jag om någon har några bra tips?

På morgonen är det bra att fylla på med protein. Det mesta brödet, youghurt och gröt är mest kolhydrater.

Jag kan inte äta frukost alls om jag vill stå mig. Alltså jag har under mina 30+ år prövat ungefär alla frukostalternativ som finns och nä, det funkar inte, äter jag blir jag hungrig någon timme senare. Så vill jag inte dö hungerdöden innan lunch så skippar jag att äta frukost helt, då blir jag inte hungrig alls. :)

Aha, såg det här nu. Om jag har ont om tid på morgonen förbereder jag smoothien, delar frukt och grönskarer, häller i proteinpulver och kokos olja i en matlåda. Då behöver jag bara putta ned ingridienserna ihop med yoghurt på morgonen och trycka på start!

Smart det ska jag fundera om jag kanske orkar med. Skadar ju inte att testa någon morgon iallafall. Annars kan det som sagt va bli smoothie på helgerna och något annat på vardagarna. Kanske är gott med lite variation med.

jag äter chiagröt gjordpå ett glas proviva och en msk chiafrön
en stor kaffe med mjölk
två skivor rostat bröd
en tesked kokosolja
en tesked linfröolja

brukar stå mig rätt bra på det.

Jag fixar inte heller gröt, men har upptäckt att om jag gör smoothie på vad jag nu råkar vara sugen på - ofta gröna saker (spenat/rucola, avokado, päron eller grönt äpple) och har i ett par nävar havregryn och ett rått ägg så får jag en väldigt bra, fluffig och god smoothie som jag står mig på länge.

Jag käkar keso med skivad banan, två skivor smulad Finn-crisp över och ett kokt ägg till. Håller mig mätt länge och är också en sån som inte står mig på gröt.

Jag äter grekisk yoghurt med osötade havreringar, gärna de med torkade jordgubbar och hallon. Står mig bättre på den lite fetare yoghurten än den normalfeta.

Jag äter vanlig fil med Pauluns müsli med kokos och hallon. Jag äter typ 6:45 och är lagom hungrig när vi äter lunch vid 11:20. Ibland tar jag en knäcke som mellanmål men oftast inte.

Smoothies kan väl inte vara mättande. Rinnande föda är ju mindre mättande än fast.

TS. Ägg skulle jag vilja säga.

Jag äter oftast havregröt(med klick smör eller hallonsylt) och kokt ägg innan jag sticker iväg. Det håller mig mätt till lunch som är 6-7 timmar bort, runt 12.

Om man har svårt att äta på morgon, det är kanske så enkelt att man äter för mycket eller äter för mycket för sent på kvällen. Man ska lyssna på sin kropp. Man SKA väl vara hungrig på morgon?

Om man har svårt att äta på morgon, det är kanske så enkelt att man äter för mycket eller äter för mycket för sent på kvällen. Man ska lyssna på sin kropp. Man SKA väl vara hungrig på morgon?
Ska?
Jag är aldrig hungrig på morgonen? Oavsett när jag äter.

Jag äter frukost nu och har varit igång sen fem i morse.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har jättesvårt för det här jäkla frukostätande på morgonen. Finns inget som smakar gott kl 6 på morgonen innan skola och jobb! Inget...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
7 996
Senast: Enya
·
Träning Med risk för att skapa ett ramaskri som kommer höras över halva landet.. (Ligger tråden fel får moderatorn gärna flytta den, visste...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 711
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 807
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV