Nyttiga alternativ som mättar länge till frukost (ej gröt)

nickan1

Trådstartare
Vad finns det för nyttiga alternativ till frukost som mättar länge? Jag har testat det mesta i grötväg från färdiga grötblandningar till att göra egna grötblandningar på flingor av quinoa, hirs, havregryn, torkade bär, haft i lite vaniljsocker m.m. för att göra det godare. Men gröt bara växer i munnen på mig och jag får inte ner det. Så nu lägger jag ner grötspåret vilket är synd då det är ju det överlägset bästa om man vill äta nyttigt som mättar länge. Men det bästa måste ju vara det man kan få sig. Nu undrar jag om någon har några bra tips?

Jag funderade just på att starta en liknande tråd :p just nu varierar jag mellan tonfiskröra på knäcke, äggröra med keso eller kvarg och frukt. Tyvärr hinner jag bli hungrig innan lunchrast (frukost vid 9, lunch blir antingen 11:30-12:30 nånting eller 14-16 beroende på hur arbetsdagen ser ut).

Det måste vara något fel på mig, för jag blir aldrig så mätt på gröt som "alla andra" säger att de blir. För mig funkar ägg absolut bäst om jag ska hålla mig mätt länge.
Gröt funkar uruselt på mig. Ägg är bättre.

Men jag märker att fett ger bästa resultatet. Jag äter grovt (egenbakat, utan socker) bröd med bregott och rejält med ost. Äggula är fet - kanske därför ägg funkar på mig?

Avkomman dricker bulletproof kaffe och påstår att det hjälper hen att stå sig. Dvs kaffe med en rejäl klick kokosfett. Hen har i kanel och kardemumma och lite smör också. Men det beror väl på vad man gillar.

Grovt bröd (Rågkusar) med 91% fullkorn. Äter jag en sån (två halvor) står jag mig fram till lunch, dvs typ 5 timmar.

@Elisha @tanten @Kiwifrukt @Pancakes tack för alla tips! Jag gillar verkligen ägg och keso, även grovt bröd går bra. Jag har mest hållit mig till fullkornsknäcke eller dinkelknäcke men vet inte om jag äter för lite för det är svårt att stå sig till lunch. Jag försöker alltid ta mellanmål i form av frukt dock men det är inte alltid det hjälper. Får nog bli någon kesovariant med färska bär eller frukt, ägg i nån form och testa hur det känns i mättnadskänsla. Kanske någon nyttig musli eller granola också. Ni fick mig att tänka lite nytt, keso har jag mest haft som mellanmål och ibland och aldrig ens funderat på det till frukost. Så enkelspårig kan man bli. Gillar att baka bröd också så det blir bra att variera med egenbakat nyttigt bröd ibland.

Jag har börjat göra smoothie på frysta bär, chiafrön, cashewnötter, ägg och havredryck. Dricker ett stort glas och står mig fram till lunch vilket jag aldrig gjort på gröt eller liknande tidigare

Vad finns det för nyttiga alternativ till frukost som mättar länge? Jag har testat det mesta i grötväg från färdiga grötblandningar till att göra egna grötblandningar på flingor av quinoa, hirs, havregryn, torkade bär, haft i lite vaniljsocker m.m. för att göra det godare. Men gröt bara växer i munnen på mig och jag får inte ner det. Så nu lägger jag ner grötspåret vilket är synd då det är ju det överlägset bästa om man vill äta nyttigt som mättar länge. Men det bästa måste ju vara det man kan få sig. Nu undrar jag om någon har några bra tips?

Jag gör smoothies. Basen är banan, yoghurt (normal fetthalt) och ett par msk sojamjöl. Favoriten innehåller även hallon samt en tesked lakritspulver från Systrarna Voltaire. Sojamjölet är viktigt - det ger proteiner och mättar. Jag blir inte heller särskilt mätt på vanlig gröt.

Gröt är värdelöst om man ska stå sig länge. Det mättar rejält, men bara en kortare stund. Ägg och kvarg, som redan föreslagits är nog ett bra alternativ, protein brukar mätta mer och längre än kolhydrater, enligt min uppfattning.

Spelar ingen roll vad eller hur mycket jag äter till frukost på vardagarna, jag blir ändå hungrig runt 10-snåret. Har helt enkelt accepterat att min kropp behöver ett mellanmål mellan frukost och lunch. Varför kämpa emot?

Får fundera på smoothies, har nog inte orken att göra det på morgonen är extremt morgontrött och det får bara vara något att lägga upp eller bre. Men på helgen eller semester kan ju definitivt smoothies vara ett alternativ att variera med.

Får fundera på smoothies, har nog inte orken att göra det på morgonen är extremt morgontrött och det får bara vara något att lägga upp eller bre. Men på helgen eller semester kan ju definitivt smoothies vara ett alternativ att variera med.
Gör den kvällen innan!

Omelett mättar klart bäst för mig. Men jag låter bli det till frukost eftersom jag har högt kolesterol. Har man inte bekymmer med det så är omelett oslagbart, skulle jag säga.

Gör egen granola av grötingredienserna istället, och ät med turkisk yoghurt och lite nötter på morgonen. Det står man sig bra på, tycker jag.

Aha, såg det här nu. Om jag har ont om tid på morgonen förbereder jag smoothien, delar frukt och grönskarer, häller i proteinpulver och kokos olja i en matlåda. Då behöver jag bara putta ned ingridienserna ihop med yoghurt på morgonen och trycka på start!

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har jättesvårt för det här jäkla frukostätande på morgonen. Finns inget som smakar gott kl 6 på morgonen innan skola och jobb! Inget...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
7 996
Senast: Enya
·
Träning Med risk för att skapa ett ramaskri som kommer höras över halva landet.. (Ligger tråden fel får moderatorn gärna flytta den, visste...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 711
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 807
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25