Nytt sällskapsdjur - någon intresserad?

Sv: Nytt sällskapsdjur - någon intresserad?

Vilda djur får väl inte hållas av privatpersoner? Du måste väl ha tillstånd för att driva djurpark för att få hålla vilda djur?

Åh, nej, är det sant? Jag som ville ha tigrar. Jag såg på tv också några som hade vargar som husdjur. Dom hade fött upp dom som valpar för att se om dom skulle bli som hundar. Men dom blev jättebusiga!
 
Sv: Nytt sällskapsdjur - någon intresserad?

Vilda djur får väl inte hållas av privatpersoner? Du måste väl ha tillstånd för att driva djurpark för att få hålla vilda djur?

Jodå, man får ha vilda djur, men det finns begränsningar som innebär att somliga arter ska ha papper (tänker typ cites), somliga djur kräver att även privatpersoner får följa djurparksregler när djuren inte räknas som husdjur, och så får man som privatperson inte ha diverse svenska djur, rovdjur (förutom hund, katt, iller och grävling) och primater.

Själv har jag tex haft gambiska jättekindpåsråttor, de räknas som vilda djur så man får gå på djurparksregler som såvida det inte ändrats sen min tid sa 20 kvm bur. Likadant gäller för tex afrikanska pygméigelkottar. Jag har idag bla tamråttor och tammöss, som är precis samma arter som vi har vilt här i Sverige om än förädlade sådana efter några hundra års avel, men när jag ville försöka importera gråsparvar födda i fångenskap fick jag bara ett blankt nej med hänvisning till att det är svenska djur. Var gränsen går där vete sjutton.

Just kapybaror vet jag att nån smålänning skaffade. Det krävde en del tillstånd och sådär, däremot är jag osäker på om han behövde tillstånd för kapybarorna i sig - det involverade en hel del byggande och så skulle han föda upp till slakt så lite skillnad mot husdjurshållning är det ju.

Själv vill jag någon gång i livet skaffa nordamerikansk opossum, skunk och sengångare. Skunk får förbli en dröm då den räknas som rovdjur och således är off limits men opossum och sengångare får man ha, möjligtvis att det kan krävas papper beroende på sengångarart. Och GP-råtta ska jag ha igen, underbarare djur går inte att hitta :love:
 
Sv: Nytt sällskapsdjur - någon intresserad?

Får man alltså ha grävling i fångenskap? Det visste jag inte. Vet du varför de är undantagna? Jag menar, vad är skillnaden mellan grävling och räv? Jag hörde om en som sas skulle ha haft en grävling som husdjur men ärligt talat så avfärdade jag det med att man inte får ha dem i fångenskap för det trodde jag inte att man fick :o
 
Sv: Nytt sällskapsdjur - någon intresserad?

Åh får man ha sengångare som husdjur!? :eek::love: Fantastiskt! Då ska jag bara skaffa mig typ ett äppelplantage sedan kan jag dra mig tillbaka som en crazy sloth lady.
 
Sv: Nytt sällskapsdjur - någon intresserad?

Har velat ha en sån länge! Zoopharm sålde såna, men nu finns de inte längre. Underbart söta. Viscacha är annars min favoritgnagare.
 
Sv: Nytt sällskapsdjur - någon intresserad?

Åh, nej, är det sant? Jag som ville ha tigrar. Jag såg på tv också några som hade vargar som husdjur. Dom hade fött upp dom som valpar för att se om dom skulle bli som hundar. Men dom blev jättebusiga!

Är du på riktigt?
Man inte riktigt klok om man har tigrar och liknande som husdjur. Det är otroligt vackra ståtliga djur men dom förtjänar sin naturliga miljö och är rejäla rovdjur, oavsett om dom är uppvuxna med människor sedan dom var små.
 
Sv: Nytt sällskapsdjur - någon intresserad?

Är du på riktigt?
Man inte riktigt klok om man har tigrar och liknande som husdjur. Det är otroligt vackra ståtliga djur men dom förtjänar sin naturliga miljö och är rejäla rovdjur, oavsett om dom är uppvuxna med människor sedan dom var små.

Jag skulle mycket väl kunna ha en tiger som husdjur!

Lindblad hade sina tigrar bara för en tid dock, sedan släpptes dom ut i en nationalpark, tror jag.

Tigrar är väl på väg att bli utrotade och behöver all hjälp dom kan få för att överleva.

Visst förtjänar dom sin naturliga miljö, som du uttrycker det, men det blir lätt romantiserat och man glömmer att det är en strid på liv och död varje dag.
 
Sv: Nytt sällskapsdjur - någon intresserad?

Jag skulle mycket väl kunna ha en tiger som husdjur!

Lindblad hade sina tigrar bara för en tid dock, sedan släpptes dom ut i en nationalpark, tror jag.

Tigrar är väl på väg att bli utrotade och behöver all hjälp dom kan få för att överleva.
Ja, men inte som husdjur! Det ska isåfall vara under kontrollerade former av kunniga människor, i naturlig miljö!

Visst förtjänar dom sin naturliga miljö, som du uttrycker det, men det blir lätt romantiserat och man glömmer att det är en strid på liv och död varje dag.
Naturlig miljö kan också innebära stora stora inhägnader. Det är inga djur privatpersoner ska äga som husdjur.
 
Sv: Nytt sällskapsdjur - någon intresserad?

Jag skulle mycket väl kunna ha en tiger som husdjur!

Lindblad hade sina tigrar bara för en tid dock, sedan släpptes dom ut i en nationalpark, tror jag.

Tigrar är väl på väg att bli utrotade och behöver all hjälp dom kan få för att överleva.

Visst förtjänar dom sin naturliga miljö, som du uttrycker det, men det blir lätt romantiserat och man glömmer att det är en strid på liv och död varje dag.
Ingen med sina grå är omedveten om att livet i det vilda är en strid på liv o död, äta eller ätas.
Vildmarksromantism är det bara du som ger uttryck för i den här tråden.
 
Sv: Nytt sällskapsdjur - någon intresserad?

Får man alltså ha grävling i fångenskap? Det visste jag inte. Vet du varför de är undantagna? Jag menar, vad är skillnaden mellan grävling och räv? Jag hörde om en som sas skulle ha haft en grävling som husdjur men ärligt talat så avfärdade jag det med att man inte får ha dem i fångenskap för det trodde jag inte att man fick :o
Yes, som escodobe redan sagt till grythundar. Det är dock höga krav på inhägnader och så, inget som hör hemma i en lägenhet :p

Åh får man ha sengångare som husdjur!? :eek::love: Fantastiskt! Då ska jag bara skaffa mig typ ett äppelplantage sedan kan jag dra mig tillbaka som en crazy sloth lady.
Yes! Fast jag kan tänka mig att de är skitsvåra att få tag på och att det krävs papper. Minnet sviker mig här men jag har för mig att någon av de är utrotningshotad och rimligtvis borde vara cites-listad eller så.

De verkar galet praktiska iaf (beroende på art då, kosten skiljer ju en del...). Går på toa bara var 3e vecka vill jag minnas, och då efter att ha klättrat ner på marken. Så klätteranordning i hela taket med lämpligt underlag för toabesök där de kan klättra ner! Om man sen får hålla sengångare på det sättet vet jag inte, men ändå :D

Myrslokar verkar väldigt trevliga de också annars, förstör lite väl mycket bara ^^
 
Sv: Nytt sällskapsdjur - någon intresserad?

Jag har haft sibiriska jordekorrar, kan tänka mig att ha det i dag igen, men då med betydligt större bur och miljö för dem.

Har haft tamråttor också, älskade Pluto dog för något år sedan, en riktigt rolig och härlig råtta! En omtyckt och väldigt saknad råtta av oss alla i familjen :)

Har haft ökenråttor också, gerbiler heter de väl?

Vill gärna ha ett liknande djur igen, men vågar inte själv göra dem tama då jag är hemskt rädd för att bli biten.
 
Sv: Nytt sällskapsdjur - någon intresserad?

FÅR MAN HA SENGÅNGARE??? :eek: coolaste djuret ju! När du skaffar en sån MÅSTE jag få komma och klappa!
 
Sv: Nytt sällskapsdjur - någon intresserad?

Naturlig miljö kan också innebära stora stora inhägnader. Det är inga djur privatpersoner ska äga som husdjur.

Jag vet inte om du känner till Jan Lindblad. Det är ju inte liksom, vem som helst, i de här sammanhangen.

Frihet för ett vilt djur är ett liv utan trygghet. Minsta felsteg kan betyda utradering. Tryggheten finns inte. Friheten finns. Hur väljer djuren? Hur skulle vi välja? Kanske de flesta, om vi fick pröva friheten, den totala bristen på trygghet där allt beror på vår egen förmåga att klara oss i en farlig värld, till slut skulle byta friheten mot den instängda, säkra, inrutade, påtvingade, slätstrukna existens som är tryggheten.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag vet att det på buke och i andra sammanhang framförs att det minsann inte är dyrare att äta ekologiskt än inte, och det antyds att...
33 34 35
Svar
686
· Visningar
44 417
Senast: Petruska
·
Relationer Jag är en gammal användare, med helt nytt konto för anonymitet. Känner mig så otroligt rådvill och vad kan vara bättre än att fråga i...
6 7 8
Svar
153
· Visningar
23 204
Senast: Petruska
·
Äldre "Ryska botnätverk och propagandakanaler sprider falska nyheter om Sverige (och framför allt invandringen) för att påverka opinionen i...
Svar
8
· Visningar
1 307
Senast: kryddelydd
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter - Ett nytt ridskolestall behövs. Det vågar jag föregripa utredningsarbetet och säga. Om ridklubben ska leva kvar i framtiden med...
Svar
0
· Visningar
656
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp