Prick

Trådstartare
Är det korrekt uppfattat att man inte får rida med spö på collect? För det kan väl inte gälla framridningen? När övergår framridning till att bli "i samband med förestående start"?

citerar: Om spö medförs vid ridning runtom eller inne på tävlingsbanan i samband med förestående start, utesluts ekipaget ur klassen.

:confused:

Sv: Nytt 2006

det gäller precis som det står "runtom eller inne på banan före start". dvs när man fått gå in på/runt banan och väntar på startsignal.
alltså inte collection ring.

Gäller det från 2006 eller gäller det nu med?

Så man kan inte rida ett varv runt dressyrstaketen och sen släppa spöt precis innan du rider in? Är det så här för ponny också?
Inet spö alls i collecting ring då?

det gäller häst och ponny. runt och på banan får man inte ha spö, coll.ring är ju oftast inte precis intill banan, så där måste man ju få ha spö...

Varför måste reglerna vara så "luddiga" i TR?

Bättre att de skriver ut så man begriper, så blir det mindre missförstånd:mad:

Men nu krånglar ju ni till det. ;) Lämna ifrån er spöt när ni går från framridningen så är väll problemet ur världen. Och är framridningen i direkt anslutning till banan så brukar man ju få gå in på banan och rida runt och då får man ju bara lämna ifrån sig spöt innan man går in på banan. :idea:

I början av året tror inte jag de kommer vara så stränga med det, domaren kommer nog bara säga till.

MEn hur gör man om man har en tittig häst ovh behöver spöt för att få fram hästen utan att banka sönder med skänklarna ? :confused:

Ngn som vet varför reglerna ändrades? Ngn som slog sönder:eek: hästen innan de började programmet? :eek:

Om du har en tittig häst som du inte får fram utan att banka sönder den ska du nog vänta med att starta dresyr. Det är i alla fall en bra anledning till att regeln infördes, samt tror jag, att ryttare inte ska kunna toppa sina hästar med spöt precis innan start. kanske?

Jag ser absolut ingenting fel med regeln, du ska inte behöva spöt den lilla biten, det finns absolut ingen giltig anledning.

Meeeen... som jag uppfattat det, skulle man ju kunna rida sitt varv runt/ på banan för att sedan gå ut på coll. ring och ta spöt och 'toppa' sin häst för att sedan slänga det igen. Eller?

dressyrryttare skrev:
Meeeen... som jag uppfattat det, skulle man ju kunna rida sitt varv runt/ på banan för att sedan gå ut på coll. ring och ta spöt och 'toppa' sin häst för att sedan slänga det igen. Eller?

Nej, eftersom du inte får ha det i collecting ring längre kan du ju inte göra det.

Innan kunnde du ju lika gärna göra det inne på banan.

Vem f*n skulle vara så dum att den lämnade banan för att toppa.. :crazy:
Varför kan inte sporten få vara ren :(

Tycker också det är en bra regel, skulle gärna se att det blev piskförbud på tävling öht, men det kanske kommer så småning om...

Jag tycker detsamma. beöver man piska upp hästen för att den ska gå bra på banan borde man börja fundera på vad man håller på med :crazy:

Rumpnissen skrev:
Om du har en tittig häst som du inte får fram utan att banka sönder den ska du nog vänta med att starta dresyr. Det är i alla fall en bra anledning till att regeln infördes, samt tror jag, att ryttare inte ska kunna toppa sina hästar med spöt precis innan start. kanske?

Jag ser absolut ingenting fel med regeln, du ska inte behöva spöt den lilla biten, det finns absolut ingen giltig anledning.

mmh.. men han e unghäst och väldigt grön.
visst, det räcker med att jag smackar, han litar på mig. Men jag menar framför allt dom envisa ponnyer som VÄGRAR gå fra om de e ngt läskigt.
Det har jag också varit med om, när det inte var ngt läskigt så gick det bra. Men ja.. utan spö hade jag aldirg klarat mig.

Förstår varför regeln infördes, men ja.. Vill man toppa sina hästar just före start så hittar dom ju säkert på en lösning till det också :crazy:, vi människor e ju rätt kreativa, på gott och ont!!

eyz skrev:
Tycker också det är en bra regel, skulle gärna se att det blev piskförbud på tävling öht, men det kanske kommer så småning om...

Spöet använder man ju för att förstärka/förtydliga hjälperna, inte för att piska upp sin häst! Då är det ju ganska korkat med ett piskförbud.. Jag har t ex en grov häst och jag är inte den starkaste så jag har spö på framridning för att kunna peta på honom så att han vaknar till och vad är det för fel med det? Bättre än de som sitter och bankar hela tiden. För det allra mesta nuddar jag honom inte ens, men han vet att det finns. Han vet att det är en framåtdrivande hjälp, han är inte rädd för att jag ska spöa honom!
De som använder spöet för att spöa upp sin häst, de har inte på en tävloingsplats att göra, och ett piskförbud skulle väl göra att det blev hackande med sporrar istället..

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·
Dressyr Okej, så här är det. Jag har rätt nyligen gått över på storhäst, en trevlig hobbynivå-hopphäst vilket är precis vad jag var ute efter...
2
Svar
34
· Visningar
4 458
Senast: Nevermind
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Terminens sista två lektioner blev en hopplektion och en dressyrlektion. På sista hopplektionen fick jag rida Juvelen, den unga...
Svar
0
· Visningar
389
Senast: cassiopeja
·
Dressyr Ja, nu vill jag höra vid vilka tillfällen ni har undrat varför ni egentligen håller på med sporten dressyr! :D Ni vet, när en ritt döms...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
9 452
Senast: Hippocampus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gamla trotjänare
  • Gravid som "äldre"
  • Vad gör vi? Del CCVII