Sv: Nytt 2006

hästen blir inte rädd för spöet eller tappar framåtbjudningen för spöet om man använder det som en hjälp istället för ett bestraffningsmedel..

corzette skrev:
Jag har endast tävlat på lokal/regionaltävlingar i sthlm men som sagt de du har sett har jag nog aldrig sett på dressyrtävlingar ...
På hopptävling är en helt annan sak !!! Där har man nog sett de mesta !

Håller med dig. Jag har aldrig heller vad jag kan minnas sett nån som verkligen slår sin häst med spöt på dressyrtävling, däremot hopptävlingar...

megasus skrev:
Nu är jag lite förvirrad... får man eller får man inte ha spö i collectingring???:confused:
man får ha med sig spö överallt utom när man rider i på själv tävlingsbanan. om det finns framriding tex col.ring anslutande till tävlingsbanan får man ha spö där men ej så fort man rider in på tävlingsbanan..:bump: hoppsa du förstår lite iaf..;)

det är ju inte riktigt alltid det är ryttaren som gör hästen nervös faktiskt. iallafall inte min.. han är nog det nervösaste jag suttit på någon gång. blir helt knäpp och tittig och vägrar gå någon annanstans än på medellinjen ibland. vissa gånger så går det bättre, men allt är fortfarande farligt, och allt kan KÄKA UPP honom! eller nått åt det hållet..
hmm, vet inte riktigt varför jag skrev det här men..

i vilket fall så, vi kan ju ändå inte ändra på reglerna så det är ju bara att acceptera att de är som de är. men visst kan jag hålla med, det är lättare och går snabbare under de där dyrbara sekunderna, att få pållen att gå förbi den farliga blomkrukan genom att peta på honom med flärpen på spöt istället för att driva honom frammåt. han blir nämligen so förstenad och det enda som hjälper är att peta lite på honom så han väcks. eller att förstärka mina skänklar när han bara ska åt det handra hållet som inte är farligt, då är det härligt att kunna lägga spöt emot honom så försöker han gå förbi iallafall..

__Stilett__ skrev:
o sen finns det ngt som heter dressyrstaket, gärna pyntatde med stora blomkrukor och såna där dressyrbokstäver som står på marken ;) oavsett hur fint hästen kan gå hemma eller på träning, och komme rpå en tävlingsplats med sådant, och är ute på sina första starter och inte haft möjlighet att låta hästen sett sånt innan..hur gör man då? :angel:

man kan väl lika gärna dra av alla sporrar också. Att få en stålpinne rätt in i magen är väl inte så bra det heller.

Vadå hur man gör? Ja, inte ska man behöva lösa det med ett spö i näven i alla fall.
Som sagt, i min värld handlar det om förtroende. Första tävlingen jag red på storhästen hade hon aldrig sett ett dressyrstaket och var övertygad om att det skulle äta upp henne, men det gick okej ändå. Vi kom runt programmet och blev godkända, även om hon kunnde mycket bättre hemma och det var jag otroligt nöjd med.

Sporrarna tycker jag verkligen vi ska plocka av. Planerar inte att rida med det försen jag blir tvingad.

Rumpnissen skrev:
Vadå hur man gör? Ja, inte ska man behöva lösa det med ett spö i näven i alla fall.
Som sagt, i min värld handlar det om förtroende. Första tävlingen jag red på storhästen hade hon aldrig sett ett dressyrstaket och var övertygad om att det skulle äta upp henne, men det gick okej ändå. Vi kom runt programmet och blev godkända, även om hon kunnde mycket bättre hemma och det var jag otroligt nöjd med.

Sporrarna tycker jag verkligen vi ska plocka av. Planerar inte att rida med det försen jag blir tvingad.

jag håller med om att det handlar om förtroende och inte om "makt" (kom inte på ngt bättre ord). hästen ska ju gå fram för skänkel och inte spö. nu menar jag inte att folk sitter och misshandlar sina hästar, absolut inte. men målet man ska sträva efter är ju självklart förtoende och att kunna rida utan spö. mitt tips till er med hästar som måste gå med spö är att rida förbi läskiga skaer i vardagen och INTE använda spöt för att få dem att gå förbi!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·
Dressyr Okej, så här är det. Jag har rätt nyligen gått över på storhäst, en trevlig hobbynivå-hopphäst vilket är precis vad jag var ute efter...
2
Svar
34
· Visningar
4 458
Senast: Nevermind
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Terminens sista två lektioner blev en hopplektion och en dressyrlektion. På sista hopplektionen fick jag rida Juvelen, den unga...
Svar
0
· Visningar
389
Senast: cassiopeja
·
Dressyr Ja, nu vill jag höra vid vilka tillfällen ni har undrat varför ni egentligen håller på med sporten dressyr! :D Ni vet, när en ritt döms...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
9 452
Senast: Hippocampus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?