Sv: Nytt 2006

Akustik skrev:
mmh.. men han e unghäst och väldigt grön.
visst, det räcker med att jag smackar, han litar på mig. Men jag menar framför allt dom envisa ponnyer som VÄGRAR gå fra om de e ngt läskigt.
Det har jag också varit med om, när det inte var ngt läskigt så gick det bra. Men ja.. utan spö hade jag aldirg klarat mig.

Men smacka då i stället, det är väll lika bra det. :idea: Har inte hästen sådant förtroende att de vägrar gå frammåt om man inte har ett spö så har man inte på dressyrbana att göra. Punktö.

mumin skrev:
De som använder spöet för att spöa upp sin häst, de har inte på en tävloingsplats att göra, och ett piskförbud skulle väl göra att det blev hackande med sporrar istället..

det är det väl redan på de flesta tävlingar :smirk:

Rumpnissen skrev:
Men smacka då i stället, det är väll lika bra det. :idea: Har inte hästen sådant förtroende att de vägrar gå frammåt om man inte har ett spö så har man inte på dressyrbana att göra. Punktö.

Jag syftade faktisst inte på min egen häst, utan tittiga hästar i allmänhet.

Tycker det är korkat, finns inte en ända som piskar hästen precis innan..och det är säkert en del som behöver spöet för att få hästen/ponnyn att gå runt på första varvet(räcker upp handen).. då min häst inte är helt normal i hjärnan ibland.. speciellt inte när han ska gå runt banan första varvet.. då behöver jag dte för att peta till honom, och såga att han ska gå runt

PrinceFair skrev:
det är det väl redan på de flesta tävlingar :smirk:

Nja, jag ser inte så mycket sen jag tävlar bland hästar istället för ponnyer, men okej, det kommer väl att bli mer då..

Jag pratar inte om att piska hästen, utan att toppa den med spöt, vilket är två helt olika saker.

Jag vidhåller ändå att man ska kunna klara sig utan spö, visst, jag förstår er också, visst blir det lättare med den extra drivningen direkt bakifrån men den ska inte behövas för att få hästen att gå runt.

mumin skrev:
Spöet använder man ju för att förstärka/förtydliga hjälperna, inte för att piska upp sin häst! Då är det ju ganska korkat med ett piskförbud.. Jag har t ex en grov häst och jag är inte den starkaste så jag har spö på framridning för att kunna peta på honom så att han vaknar till och vad är det för fel med det? Bättre än de som sitter och bankar hela tiden. För det allra mesta nuddar jag honom inte ens, men han vet att det finns. Han vet att det är en framåtdrivande hjälp, han är inte rädd för att jag ska spöa honom!
De som använder spöet för att spöa upp sin häst, de har inte på en tävloingsplats att göra, och ett piskförbud skulle väl göra att det blev hackande med sporrar istället..

Grattis, då är du inte en av dem jag ger sura blickar då.
Det jag menade var att det finns så många som piskar (slår) sina hästar och enda sättet att få bort det från tävlingsplatsen i alla fall tror jag är att inför piskförbud. Det var DET jag menade.
Använder också pisk för att peta på min häst ibland, men hellre är jag utan om det innebär mindre slag för andra hästar på tävling.

Ok, nu vart det svårt att formulera, men jag hoppas ud försår vad jag menar :)

Rumpnissen skrev:
Jag vidhåller ändå att man ska kunna klara sig utan spö, visst, jag förstår er också, visst blir det lättare med den extra drivningen direkt bakifrån men den ska inte behövas för att få hästen att gå runt.

jag förstår inte varför det skulle var fel att hjälpa hästen att förstå att den inte dör av att gå fram till domaren, jag tar hellre hjälp av spöet när jag rider runt än envisas med att inte använda spö och riskera att hästen reser sig eller försöker skena iväg.. då blir hästen mkt lungnare när den känner att ryttaren är bestämd..

Här kommer jag.. lite efter.. men ;)
Får man alltså Inte ha spö på collectingring eller får man? Och man får allstå Inte rida ett varv inne på banan med spö innan man får startsignal (Lokal nvå, ja ;) )? För att korta upp det: När måste man släppa spöt?

Jag förstår ditt resonemang, absolut.

Men fortfarande vidhålle jag att en dressyrhäst ska vara så lydig/uppfostrad och ha sådant förtroende för ryttaren att man ska klara sig utan spö, och man ska absolut inte behöva ha spö för att hästen reser sig/skenar annars. Då tycker jag att man är ute på helt fel vägar...

då är du välkommen hem att rida på min galning :p Vi bygger upp ett förtroende mer och mer för var dag som går, men han är inte riktigt stabil i psyket..så därför behöver han den tillrätta visningen om att det är helt ok, och när han väl har gått förbi dommaren en gång så bryr han sig inte längre.. tycker att det är en sak om det gäller natinella klasser men lc-lb borde det ju vara tillåtete då det är hästar som är ute för första gången ibland.

och man ska absolut inte behöva ha spö för att hästen reser sig/skenar annars. Då tycker jag att man är ute på helt fel vägar...

det tycker jag bara att man kan avgöra om man vet hästens bakgrund!:mad:

Jag har själv en galning som är ungefär som du beskriver, därför förstår jag ditt resonemang och tankevägar. :idea: Håller även på, precis som du, att bygga upp förtroende och tillit, det hade varit lättare även för mig om jag hade fått ha ett spö i collecting ring, men jag klarar mig utan det. Klarar man sig inte utan det är det för tidigt att tävla helt enkelt. Därför tycker jag inte det är något argument. :idea:

eyz skrev:
Grattis, då är du inte en av dem jag ger sura blickar då.
Det jag menade var att det finns så många som piskar (slår) sina hästar och enda sättet att få bort det från tävlingsplatsen i alla fall tror jag är att inför piskförbud. Det var DET jag menade.
Använder också pisk för att peta på min häst ibland, men hellre är jag utan om det innebär mindre slag för andra hästar på tävling.

Ok, nu vart det svårt att formulera, men jag hoppas ud försår vad jag menar :)

:eek: Har då aldrig sett en häst bli SÅ rappad/spöad med spö på tävling !!! De jag sett rida med spö rider med den som HJÄLPMEDEL att påminna med dvs inte ens så att man ser spöt lämna hästen, utan med snitsen att bara peta genom att vinkla in spöspetsen den dm som krävs för att spöt ska nudda hästen...
Men de e klart de va 5-6 år sen jag va ut som mest å det kanske hänt så mkt på den tiden ???

Klart att det inte är ren misshandel jag snackar om, men mer än tillrättavisningar/hjälpförstärkning i alla fall.

Jag rör mig inte på högre nivåer heller, kanske beror på det. :confused: (inte för att jag tror elitryttarna är någora helgon precis... motsatsen har man ju sett)

Rumpnissen skrev:
Klarar man sig inte utan det är det för tidigt att tävla helt enkelt. Därför tycker jag inte det är något argument. :idea:

o sen finns det ngt som heter dressyrstaket, gärna pyntatde med stora blomkrukor och såna där dressyrbokstäver som står på marken ;) oavsett hur fint hästen kan gå hemma eller på träning, och komme rpå en tävlingsplats med sådant, och är ute på sina första starter och inte haft möjlighet att låta hästen sett sånt innan..hur gör man då? :angel:

man kan väl lika gärna dra av alla sporrar också. Att få en stålpinne rätt in i magen är väl inte så bra det heller.

Beauty_Boss skrev:
Här kommer jag.. lite efter.. men ;)
För att korta upp det: När måste man släppa spöt?

Enligt min tränare som också är dressyrdomare måste man släppa spöt när de ropar upp ens namn och man har den lilla dyrbara stunden att rida runt, antingen på banan eller runt banan, mao får man ha spö i collecting ringen.

Okej, tack :D Min tränare är ockdå domare, ska prata med henne :p

eyz skrev:
Klart att det inte är ren misshandel jag snackar om, men mer än tillrättavisningar/hjälpförstärkning i alla fall.

Jag rör mig inte på högre nivåer heller, kanske beror på det. :confused: (inte för att jag tror elitryttarna är någora helgon precis... motsatsen har man ju sett)

Jag har endast tävlat på lokal/regionaltävlingar i sthlm men som sagt de du har sett har jag nog aldrig sett på dressyrtävlingar ...
På hopptävling är en helt annan sak !!! Där har man nog sett de mesta !

om hästen litar till 100% på ryytare så SKA den inte bli tittig. nästan ingen häst är så trygg i sig själv utan blir nervös "tittig" på en tävlingsplats, oftast pga ryttaren. att då använda spö på hästen gör den inte tryggare, man får en häst som kanske går med framåtbjudning men aldrig riktigt ärlig. på en tävlingsplats ändrar man om rutinerna föe hästen och detta gör att den får tillbaka flyktinstinkten. jag förstår precis vad alla menar med att man måste använda spö för att hästarna ska gå framåt för jag har själv endast tävlat unghästar de senaste åren. jag har fått endel bottennapp så att säga för att hästen inte velat gå framåt.:cry: men det gäller verkligen att ha tålamod och bara tävla, tävla, tävla så att hästen blir van vid denna situation och inte behöver plocka fram sina instinkter. endast då kan man gå en häst som går avspänd och med rygg, ej men spöts hjälp.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·
Dressyr Okej, så här är det. Jag har rätt nyligen gått över på storhäst, en trevlig hobbynivå-hopphäst vilket är precis vad jag var ute efter...
2
Svar
34
· Visningar
4 458
Senast: Nevermind
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Terminens sista två lektioner blev en hopplektion och en dressyrlektion. På sista hopplektionen fick jag rida Juvelen, den unga...
Svar
0
· Visningar
389
Senast: cassiopeja
·
Dressyr Ja, nu vill jag höra vid vilka tillfällen ni har undrat varför ni egentligen håller på med sporten dressyr! :D Ni vet, när en ritt döms...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
9 452
Senast: Hippocampus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?