Nyproducerad bostadsrätt

Sv: Nyproducerad bostadsrätt

Tack för ditt långa svar! :bow: Jag har några frågor, så jag hoppas att du inte fått skrivkramp. ;)

På vilket sätt var planlösningen annorlunda mot för ritningen?

Vad hade ni för byggherre?

Hur ser omgivningarna ut nu när ni precis flyttat in? Är det fortfarande byggarbetsplatskänsla eller ser det fint ut?

Och sist... Har du bilder? :D

Jag köpte en nyproducerad bostadsrätt i april, då var området nästan helt klart och bara några småsaker var kvar att göra inne i lägenheterna, plus alla markarbeten (förberedelse för gräsytor, sådd, plantering av buskar och träd samt asfaltering av vägarna). Jag bor i ett BoKlok-område och det finns inga möjligheter att göra tillval eller förändringar eftersom allt byggs standardiserat i fabrik och husen fraktas sedan i hela moduler som lyfts på plats med kranar (min lägenhet består t.ex. av två moduler).

Jag var på visning i slutet av mars, då fick jag se den lägenhet jag var intresserad av, allt var då klart förutom att vitvarorna inte var monterade ännu. Allt stämde överens med ritningar, förutom att ugn och spis var av inbyggnadsvariant och samtliga vitvaror i rostfritt istället för vitt, vilket jag inte klagade på! Jag flyttade in i slutet av april så det gick väldigt fort. Jag hade kunnat få dispens på tillträdesdatumet i upp till 3 månader men fick min lägenhet såld snabbt och flyttade gärna så fort som möjligt. Eftersom det var så kort tid mellan att jag tecknade avtalet och inflyttningsdatum så behövde jag inte lägga någon handpenning.

Bygget blev klart på utsatt tid, däremot var inte markarbetena eller asfalteringen klara vid inflyttningsdatum (p.g.a. väder). Besiktningar på husen har gått i stort sett enligt planen, däremot har vi haft stora problem just med markarbetena. Dåliga jordvärden har gjort att gräset inte tagit sig, mycket ogräs, flera buskar och träd har dött etc. Nu är slutbesiktningen uppskjuten till våren, dvs i princip ett år efter inflyttningsdatum, så det återstår att se hur det löser sig...

Vårt område är första etappen på ett nybyggt område som när det är klart ska bli betydligt större (mestadels villor plus ett par radhus). Nu ligger dock resten av området på is (antar p.g.a. lågt intresse) så omkring oss är det mestadels ängar och byggarbetsplats. Utsikten från min lägenhet är mot en enorm grushög t.ex.. ;) Så kommer det nog vara på obestämd tid vilket förstås är tråkigt, men jag njuter tillsvidare av att inte ha någon som helst insyn. :D

Angående pris och avgift etc så var alla priser fasta med relativt låga månadsavgifter. I föreningens ekonomiska plan ligger en höjning på avgiften på 2 eller 3% årligen (minns inte vad) och den kommer vi troligtvis följa.

På det stora hela är jag väldigt nöjd! Har aldrig bott i nyproducerat tidigare så det är en underbar känsla. Fantastiskt fina hus, superfin lägenhet och jättetrevligt område med bra grannar. Lite bilder kommer här. Nu har vi dock fått träd i vår allé också. :)

omradet.jpg

hus_abc.jpg

hus_c.jpg

hus_ab.jpg

/Erica

Tack för ditt långa svar! :bow: Jag har några frågor, så jag hoppas att du inte fått skrivkramp. ;)

På vilket sätt var planlösningen annorlunda mot för ritningen?

Vad hade ni för byggherre?

Hur ser omgivningarna ut nu när ni precis flyttat in? Är det fortfarande byggarbetsplatskänsla eller ser det fint ut?

Och sist... Har du bilder? :D

Ingen fara! ;)

Det var egentligen bara ett rum som ändrats, men det påverkade ändå resten sas. Det skulle vara en inbyggd garderob i vårt tänka gästrum, den skulle vara till höger om dörren när man stod i rummet och kikade ut, i köket som är utanför, skulle det då på den vänstra sidan(om man fortfarande står i gästrummet och tittar ut) vara ett städskåp, sedan kyl och frys. Nu blev istället den inbyggda garderoben på den vänstra sidan, så ute i köket är det då bara en vit vägg och sedan är det kyl och frys.
Vi hade som tur var valt att de INTE fick montera garderoberna i väggen, och det var grym tur för på den nya planlösningen hade de ställt städskåpet mot vår fondvägg där vi då skulle ha tvn och inte en garderob! Nu kunde vi ju bara flytta städskåpet till hallen(där det stod en typ linnegarderob) och ta upp den garderob i förrådet. Men hade de suttit fast hade vi ju fått fula märken i fondväggen :(

Det var Peab som byggde och föreningen är inom HSB (eller vad man säger :angel: )

Jag tycker det är fint i omgivningen, gräsmattan hann ju dock inte växa upp och om man råkade gå på den innan det frusit så var det väldigt mjukt, men annars är det inget som gör att man märker att det är nytt. De hade tom. fixat så under inflyttningshelgen hade vi en container utanför huset som vi kunde slänga brännbart skräp i så vi slapp åka på återvinningen! :bow:

Jag kan ta bilder, vad vill du se? (jag har faktiskt bilder från besiktningen när det var tomt om du vill se dom!) :) Det finns en facebooksida men den är inte uppdaterad efter det blivit klart såg jag nu, men "HSB brf Lyktan" så ser du lite bilder under byggandet iaf!
Vi åkte förbi ibland( :angel: ofta..) och glodde och fotade så jag har kanske någon sån bild själv också.

Liten parentes, vet ni 100 att det är jordvärdena som gjort att växterna i tagit sig? Det är nämligen inte helt ovanligt att jorden/marken är packningsskadad i nybyggda områden.

För övrigt har jag också kikat lite på BoKlok-område då det ligger ett nära där jag bodde innan. Vet du hur det ligger till med säljvärde senare..?

Hehe... Vi har också Peab och HSB... Vår förening är "nyproducerad" (inflytt 6 år sen dock) men det är fortfarande mycket problem och grejer som peab inte gjort bra. Saker som åtgärdats har de inte fixat ordentligt osv. Senast idag såg jag att ytterligare en vägg blivit sned, något det varit problem med på andra håll i huset. När de fick backning på färgen på husen anlitade de en firma som lät ställningar stå över semestern (de kom och satte upp ställningar på de hus som skulle målas efter semestern, och lät de färdigmålade husens ställningar stå kvar), så att folk inte kunde öppna fönster eller nyttja altaner... När vi ringde och klagade fick vi till svar från Peab att det var semester så de tänkte inget göra...

Suck vad dåligt! Jag fick höra av en kompis som är i byggbranschen att Peab inte är direkt kända för att vara trevliga/bra. Verkar ju stämma tyvärr :(
Själv tänkte vi typ, jaha ett känt stort företag, vad bra! Kanske hade varit bättre med ett litet lokalanknutet företag! :(

Liten parentes, vet ni 100 att det är jordvärdena som gjort att växterna i tagit sig? Det är nämligen inte helt ovanligt att jorden/marken är packningsskadad i nybyggda områden.

För övrigt har jag också kikat lite på BoKlok-område då det ligger ett nära där jag bodde innan. Vet du hur det ligger till med säljvärde senare..?

Jo, av olika anledningar har vi haft en extrabesiktning på just gräs(jord)ytorna och haft en riktig jordexpert här - fruktansvärt "nördig" och rolig att lyssna på. :D Han provgrävde på ett antal ställen och sa att jorden hade korrekt "fluffighet" och inte var packad. Då husen ligger på en gammal åker var marken väldigt mjuk, så de har haft speciella maskiner och kranar här samt spridit ut matjorden för hand just för att inte packa den. Sen har vi jordprovsanalys på att kvävevärdena är alldeles för låga och att det behövs kvävegödsling, men varför man inte gjorde det redan från början vet jag inte. Nu har gräsmattorna "svultit" och är väldigt glesa och leriga, de ska kvävegödslas och tillsås lite i vår så får vi hoppas att de tar sig! De buskar och träd som dött ska också ersättas.

Har tyvärr ingen aning om hur framtida säljvärde ser ut, det beror säkert på hur området sköts samt hur det ligger också. Våra lägenheter ligger ju betydligt högre i pris än omkringliggande områden, men de är också gamla, slitna och har sämre rykte. Sen är det inte heller samma typ av lägenheter, detta är ju lite mer som villor eller radhus.

/Erica

Tack, Erica! BoKlok-husen har jag sett förr, de var rätt poppis i min gamla hemstad. De få lägenheter jag sett invändigt har varit väldigt fina! Hoppas du snart blir av med grushögen. ;)

Hur stor lägenhet har du? Spännande just eftersom såna här områden finns lite överallt i landet nu!

Men hoppas att växtligheten tar sig, det är ju så himla tråkigt när det inte händer något, man ser det ganska ofta i nybyggda områden.

Ingen fara! ;)

Det var egentligen bara ett rum som ändrats, men det påverkade ändå resten sas. Det skulle vara en inbyggd garderob i vårt tänka gästrum, den skulle vara till höger om dörren när man stod i rummet och kikade ut, i köket som är utanför, skulle det då på den vänstra sidan(om man fortfarande står i gästrummet och tittar ut) vara ett städskåp, sedan kyl och frys. Nu blev istället den inbyggda garderoben på den vänstra sidan, så ute i köket är det då bara en vit vägg och sedan är det kyl och frys.
Vi hade som tur var valt att de INTE fick montera garderoberna i väggen, och det var grym tur för på den nya planlösningen hade de ställt städskåpet mot vår fondvägg där vi då skulle ha tvn och inte en garderob! Nu kunde vi ju bara flytta städskåpet till hallen(där det stod en typ linnegarderob) och ta upp den garderob i förrådet. Men hade de suttit fast hade vi ju fått fula märken i fondväggen :(

Det var Peab som byggde och föreningen är inom HSB (eller vad man säger :angel: )

Jag tycker det är fint i omgivningen, gräsmattan hann ju dock inte växa upp och om man råkade gå på den innan det frusit så var det väldigt mjukt, men annars är det inget som gör att man märker att det är nytt. De hade tom. fixat så under inflyttningshelgen hade vi en container utanför huset som vi kunde slänga brännbart skräp i så vi slapp åka på återvinningen! :bow:

Jag kan ta bilder, vad vill du se? (jag har faktiskt bilder från besiktningen när det var tomt om du vill se dom!) :) Det finns en facebooksida men den är inte uppdaterad efter det blivit klart såg jag nu, men "HSB brf Lyktan" så ser du lite bilder under byggandet iaf!
Vi åkte förbi ibland( :angel: ofta..) och glodde och fotade så jag har kanske någon sån bild själv också.

Tack för alla svar! :bow:

Oh, hoppas verkligen de inte monterar fast någon garderob hos oss; vi vill inte ha några fasta garderober utan vi ska ordna garderobslösningarna själva. Fasta garderober är överlag ett jävla sattyg, är det NÅGON som tycker att en ensam garderob som inte går att flytta på är en bra idé? :crazy:

Jag såg bilderna på facebook men jag tar allt jag kan få. :D Visa det du vill och har lättillgängligt, någon större ansträngning behövs inte.

Vi har för övrigt också Peab och HSB. Peab vet jag inte mycket om annat än att de bygger mycket i den här stan. HSB har jag desto större koll på tack vare en person i familjen, känner jag mig väldigt trygg i det avseendet. Hade nog aldrig vågat mig på en sådan här sak om jag inte haft någon i närheten med väldigt bra koll.

Oh, hoppas verkligen de inte monterar fast någon garderob hos oss; vi vill inte ha några fasta garderober utan vi ska ordna garderobslösningarna själva. Fasta garderober är överlag ett jävla sattyg, är det NÅGON som tycker att en ensam garderob som inte går att flytta på är en bra idé? :crazy:

Jag ville byta plats på en garderob i min lägenhet, men då kunde de tydligen inte lämna en som inte var fast i väggen, utan isåfall behövde alla i hela lägenheten vara det och dessutom ställas mitt i rummen. Så jag skruvade själv bort den från väggen sen, blev ju liten skada på väggen, men inte mer än att det gick att stoppa i lite puts och måla över.

Nä HSB är definitivt inte problemet här, utan peab... Förjäkla mycket problem känns det som...

Hej!

Vår förra lägenhet var nyproducerad. Vi bokade den 1 år innan den var klar ungefär.

Fördelar: Vi fick välja tapeter, kakel, vitvaror mm mm själva. Vi fick också följa bygget från dag 1, dels genom nyhetsbrev men också på plats, det var bara att ringa så fick vi komma och "hälsa på" vår blivande lägenhet. Det kändes lite mer personligt på nåt vis. Vi hade dessutom en ruskigt trevlig byggherre(eller vad dom nu heter som bestämmer på bygget) som gillade att vi inte bara gick på vitt, vitt, vitt.

Till råga på allt byggde de klart tidigare än planerat, så vi fick flytta in ca 1 månad tidigare än planerat, mycket trevligt när man bor 2 pers i ett förråd på 9 kvm tillsammans med en gigantisk soptunna.

Nackdelar: Man fick vänta länge innan man kunde flytta in och tvingades bo lite mindre roligt under tiden. Jag stördes inte av besiktingarna alls och vi hade heller inga problem att få igång föreningen.

/Lavinia, bodde där 5 år och önskar ibland att hon stannat kvar..

Liknande trådar

IT & mobiler Vänder mig hit igen eftersom det blev så bra hjälp förra gången och för flera användare 😆 Har försökt googla men inte hittar något...
Svar
14
· Visningar
1 952
Senast: Cattis_E
·
Hemmet Har köpt en lägenhet och även om det i grunden inte är några fel på den, så finns det en hel del jag skulle vilja fräscha upp. Ytskikt...
Svar
2
· Visningar
272
Senast: Badger
·
Hemmet Det här med logistiken kring mat är det nog få som uppskattar. Med småbarn och man som föredrar varm mat varje måltid är det en oändlig...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 824
Senast: starcraft
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 433
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar