Sv: Nyproducerad bostadsrätt
Vi har!
Vi köpte förra sommaren(2011), under semestern. De började bygga nån gång efter det vill jag minnas, de hade iallafall inte börjat bygga när vi köpte. Vi fick flytta in 31 aug i år!
Vi är väl ganska nöjda, det var lite smågrejjor runt besiktningen vi var irriterade över. Bla. så påpekade vi saker som VI tyckte hade betydelse (jag menar vi har ju ändå köpt nytt!) och blev dåligt bemötta..tog upp detta och blev lovade att allt vi påpekat skulle vara åtgärdat när vi flyttade in men jag vet väl inte om jag tycker det.
Sen har vi upptäckt lite mer saker i efterhand, grejjor som inte syns om man inte tittar nära, men även grejjor som "syns".
De har tapetserat otroligt fult i ett av rummen där det är tapet med mönster. Tapeten är grå, och man ser den vita väggen i skarvarna! Detta påpekade vi på besiktningen och de skulle åtgärda det, men jag ser fortfarande de vita skarvarna..det gör jag inte i något annat rum. Irriterande!
Vi störde oss också över att byggherrarna satt upp handdukskrokar i badrummet på ställen vi inte alls ville ha dem. (Ganska ogenomtänkta ställen). När vi tog bort kroken följde en bit av kaklet med
de hade silikonat fast den elr dylikt! Byggherren sa tom. nått i stil med att han tyckte ju att krokarna satt så mkt bättre där för vid handfatet, eller ovanför elementet (som är bredvid handfatet) kunde man ju inte ha handdukarna! Suck.
Vi valde till golvvärme och klinker på golvet i samt duschväggar/dörrar i badrummet, diskho i köket. Annars gjorde vi inga andra tillval vad jag minns. Diskmaskin ingick för oss eftersom vi köpt en trea, de andra lägenheterna är 2or och där fanns det som tillval. Vi tyckte att de tog för mkt betalt för övriga grejjor, tex micro el spis, eller att byta färg på vitvarorna, så vi tänkte att vi kan byta det själva senar om vi vill och sälja det vi har. Vi valde endast tapeter ur de som "ingick" dock valde vi två fondväggar och de fick vi betala extra för, trots att de var ur sortimentet som ingick. Blev inte informerade om det!
Ja en annan stor sak, när vi fick se lägenheten för första gången hade den annan planlösning än den vi fått på papper!!
det blev jag väldigt upprörd över för det störde ju hela min möbleringsplanering. Verkar inte som att de tyckte det var någon stor sak...
Annars så verkar det som att avgiften kommer ligga "stadigt", de uttryckte iallafall på första mötet att vi hade god ekonomi och kunde hålla avgiften stabil ett bra tag. Typ så.
Och just det, hade vi vetat att de skulle göra duschhörnan så trång, hade vi nog inte valt duschdörrar. De är visserligen infällbara men det är ju när man duschar det känns trångt. Nu behöver man väl inte rymmas två i duschen men den känns trång när man är ensam. De kunde gott ha gjort dem större!
Vi betalade ingen handpenning när vi skrev på kontraktet. Det enda vi betalade i förväg var 5000kr, jag minns inte vad de kallade det, men vi betalade det i samband med att vi skrev på kontraktet iaf. Minns inte varför de valt att inte ta någon handpenning, men de berättade varför iaf. Så vi betalade hela summan -5000kr ca 1 månad innan vi fick flytta in, plus de tillval vi gjort som betalades till byggföretaget.
Jo just, vi skulle få avi på första avgiften i god tid innan inflytt, vi fick den när vi bott nästan en månad och fick betala två avgifter på en gång sas. Inte så god tid!!
"De bestämde" också "över våra huvuden" att det är Telia som levererar tv, bredband och telefoni. Det "ingår" inte i avgiften men debiteras månadsvis för alla lägenheter ändå sas. Som jag förstått det kan vi inte "komma undan" det och välja en egen leverantör. Surt sa räven!
Ja det här blev ju en hel roman
du får fråga om jag glömt något eller om det är något annat du vill veta!