Mysgrisen

Trådstartare
Min ettåring har fått tonsillerna bortopererade idag. Det hade tydligen varit rejält med vävnad, så det var bra att de blev fimpade tyckte vet.

Han var väldigt pumsig när vi hämtade hem honom, och låg och snarkade i min famn.

Men när vi kom hem ville han busa med leksakerna på vingliga ben. Men blev lugn när han fick lägga sig i hallen, och nu sover han.

Köpte med mig klassfoder hem, så att han får i mjuk mat den närmaste tiden. Gillar han det så har vi funderingar på att fortsätta med det, ev tillsammans med torrfoder.

Är det någon mer här som har fått sin hund opererad i halsen? Hur har det gått? Har de haft ont länge efteråt?

Vi fick med oss rimadyl hem som han ska få i morgon, och några dagar till om det behövs.

Han ville inte ha nån frukost i morse. Men om han verkar pigg i kväll kan jag ge honom då? Eller är det bättre att halsen får vila?

Sv: Nyop hund

Varför opererar man bort tonsillerna på hundar? Det är andra gången den här veckan jag hört talas om det, men jag vet inget om det och är nyfiken.

Om de får återkommande infektioner trots medicin så kan det vara bra att ta bort dem. Det är inte bra att gå omkring med tonsillit tydligen. Kan ge ledproblem och hjärtproblem.

Min hund åt dessutom väldigt dåligt, hostade och hade sig.

Snurpisen på uppvaket.

IMG_8033-1.jpg

Min hane har fått sina tonsiller bortopererade. Han var pigg och fräsch samma kväll, så han fick klass uppblandat med lite vatten. Man bör inte ge hård föda, som kan irritera utan mjuk. Han fick även glass :o:D

Han har varit jättepigg ikväll, men nu verkar han ha slocknat.

Min terrier brukar nanna hela kvällen efter att ha varit sövd (har ett benbrott och blivit sövd några ggr de senaste veckorna), så jag blev så förvånad när lilleman var så pigg.

Ok, tack. Då är det allstå inga hundar man ska avla vidare på antar jag? Låter som att det har med dåligt immunförsvar att göra?

Nja, jag kanske minns fel, men jag har hört att man ska vara lite försiktig med att avla på hundar som måst operera bort tonsillerna. Många raser dras ju med lite dåligt immunförsvar, så det är ju kanske dumt att avla på individer som har problem. Men jag minns tyvärr inte fullt ut den diskussionen.

Min rottis tjej opererade bort sina tonsiller i dag torsdag 10 juli.
Hon har gått ner sig efter varje löp. Då har det visat sig. Att hon haft ont i halsen. SLÖ ,harklat sig , ätit pinnar gräs mm Dålig aptit.
Fått penselin några gånger. Då har det blivit en helt anan hund. Så nu när hon blev slö och dan igen bestämde vi oss för att operera bort tonsillerna.

Dom va inte infekterade nu . Men gör stora. Låg inte i sin ficka som dom skall göra. Hon har ätit penselin i 3 dagar innan operationen.
Nu sover hon , har gjort så hela eftermiddagen.
Skall inte äta i dag. Fick med värktabletter.
skall äta mjuk mat och glass och fil.
peselin
hoppas på bättring

Hoppas att hon blir pigg och glad snart igen.

Min hund har varit jättepigg idag. Har också ätit pc innan op och nu efteråt också.

Hans tonsiller var också jättestora, syntes tydligt och var röda.

:bump::bump::bump:I dag reisade hon efter sina behov i trädgården.
Det har hon inte gjort på länge.
Så det se ljust ut. Äter som en häst nu.
Jag har inte gått några promenader änu.Hon läker sig hemma i trädgården. Nu i morgon åker vi ut med båten på semster ca 1 vecka.
Så då får hon må gott .Hon älskar att åka båt.

Kul att allt gått bra:) och att han är så pigg redan

Hoppas din hund är sig själv igen och repat sig. Min hund har också fått sina tonsiller bortbrända för ca 2 år sedan.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 541
Senast: Ragdoll
·
Hundhälsa Hej kära buke! Flera år sedan jag skrev sist men nu behöver jag ventilera. Min underbara lilla dansksvenska gårdshundstik på 9 år blev...
Svar
11
· Visningar
3 463
Senast: NotlikeI
·
Hundhälsa Hej, skulle behöva lite råd och tips. Jag har en Welsh Corgi Pembroke som snart är 5 år (Bibbi) För tre veckor sedan slutade hon att äta...
Svar
2
· Visningar
2 131
Senast: Luktpion
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
22 404
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hundrelation