Det är ganska intressant att det är så mycket enklare att säga vad man INTE ska göra än att faktiskt komma med ett tips till hur en person kan lösa sitt problem med sin häst.
Det gäller alla gnällfior här.
Att som du menar sluta rida hästen och hålla på i MÅNADER från marken är löjligt, det är inte alls säkert att det ger den minsta effekt på problemet som ryttaren har fått med hästen. För hästen väljer ju själv när den vill krångla.
Själv skulle jag inte välja att lägga månader med kanske helt, för mitt problem, värdelös träning på något som jag kan lösa på tio minuter genom att var konsekvent och hård. Sedan är ju saken ur världen och både häst och ryttare är nöjda. Ryttaren känner att den fått kontroll på hästen och hästen känner att den kan lita på sin ledare.
Det är också intressant att se hur snabbt "alla" tycker att det genast ska ringas in NH-tränare och en massa andra sk experter. Problemet är inte alls av så allvarlig karaktär än så att det behövs, enligt vad jag uppfattat.
Självklart ska man ta hjälp om det behövs men för en sak av enklare karaktär, som i det här fallet att inte gå fram för skänkel, så behövs det i regel inte alls.
Hästen känner att ryttaren inte har kontroll och då blir den morsk, i detta fallet.