Nygravid och orolig

O

oroolig

Jag skriver under anonymt nick då jag fortfarande vill vara hemlig. Jag hoppas att någon vänlig själ kan hälpa mig med några lugnande ord eller råd.

Jag är gravid i v 7+4 och är så himmla orolig av mig. För en vecka sedan fick jag lite bruna flytningar och dagen efter kom det pytte lite blod, bara lite på pappret när jag gick på toaletten. Jag som är så nojjig av mig ringde till sjukvårdsupplysningen och hon sa att det kunde vara helt normalt att blöda i början. Detta var alltså för en vecka sedan och det har inte kommit något mer sen dess. Men saken är den att jag inte alls känner mig gravid längre. Jag mår knappt illa och är inte lika trött som jag var de två första veckorna. Brösten ömmade bara några dagar i v 5. Är det normalt att symptomen avtar så här? Jag är bara orolig att något är fel och att jag går med ett dött foster inom mig.

Ringde barnmorskan imorse för att höra med henne, men det gav inte mycket. Hon sa bara att jag kan ha fått ett missfall och att jag ska vänta ett tag och ta ett nytt gravtest. Men jag kan väl inte ha fått ett missfall om jag bara blödit ytterst lite? Jag ifrågasatte om fostret kunde ha dött men kroppen inte stött ut det, men hon svarade bara att det var ytterst ovanligt.

Ett gravtest kan väl visa positivt i flera veckor efter, och jag mår jätte dåligt av att bara gå runt och vänta. Jag funderar på att göra ett privat vul/ul men har ingen riktig koll på vart jag kan göra detta.

Om någon har nått råd tips eller lugnande ord så vore jag jätte tacksam:laugh:

Sv: Nygravid och orolig

det ända jag märkte av min grav i början var ömma bröst ett par dagar, har inte haft några andra symtom fören nu då jag har knappt 5 veckor kvar, förvärkar och knakande bäckenben...

tror man oroar sig mkt mer om man inte har alla/några grav.symtom
jag skulle försöka tänka på annat ett tag, lättare sagt än gjort.. för även om du fått MF så är de ju redan försent nu isf. och jag tycker inte det låter som MF utan bara en vanlig, heter de nid-blödning?? som man kan få i början av grav. det kommer säkert gå bra :)

Jag blödde fram tom v 15.

Det var inte mycket och kom när min egentliga mens skulle ha infunnit sig.

Var dock orolig så jag har gjort 3 VUL enbart för att kontrollera.

Har du inte ont alls och blöder väldigt lite så är förmodligen inget MF, men minsta lilla kan få en att bli orolig och då är det alltid bättre att kontrollera :)

Tack för svaren! men vart vänder man sig för att få göra ett vul? Barnmorskan ville som sagt inte hjälpa mig, hon sa att det inte var så akut att dom skulle låta mig göra ett vul på sjukhuset
Kan man åka till akut gyn på sjukhuset för en sån här sak, eller måste jag göra det privat?

Jag tycker du ska ringa och fråga om du får komma dit. Förklara din oro.

Jag var orolig ända tills barnet föddes, då kunde jag pusta ut lite.
Tror att det är helt normalt att oroa sig och att man ska ställa mycket frågor och kräva svar.

Jag hade oxå någon enstaka småblödning, och en ganska rejäl längre in i graviditeten. Då blev jag rädd:crazy:
Fast även där sa dom till mig att det va normalt. Gjorde iaf en koll strax därpå och allt va i sin ordning:)

Jag spydde inte en enda gång under hela graviditeten eller kände av den på något sätt...förutom att magen växte sen då och att lillan fick hicka varje kväll när jag skulle sova:p

Det är nog absolut ingen fara. Det med att du inte känner dig gravid, du kommer överfallas av hundra olika logiska och ologiska känslor under de kommande 9 månaderna;) Bara ta det lugnt och försök tänka rationellt.
Oftast jagar man upp sig i onödan.
Men självklart tycker jag oxå att du så snart som möjligt ska kolla bara för att vara helt säker.

Lycka till:)

Jo, måste tillägga, att jag nog tycker det är lite dåligt av barnmorskan att inte ta dig mer på allvar!
Va mycket bestämd och förklara att du känner stor oro och inte mår bra av detta. Det är klart man ska få kolla sig om man blöder!
Det borde ju de på mvc förstå.

Jag gjorde ett VUL på gynakuten, åkte dit och satt i 5 timmar ( man blir ju inte högprioriterad, det ska man vara beredd på ).

Resterande gjorde jag på min MVC, dom var helt förstående till min oro så dom hjälpte mig mycket med kontroller :)

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 430
Senast: Snurrfian
·
Gravid - 1år Hur mycket ska jag känna bebisen i vecka 20 och hur mycket måste jag ”hålla koll”? Jag har sedan ungefär en vecka känt bebisen dagligen...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 484
Senast: gulakatten
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 218
Övr. Barn Kan någon snälla hjälpa mig att förstå, för det känns aningens oklart detta. I början av hösten var min egen BM sjukskriven och jag fick...
2
Svar
31
· Visningar
2 458
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Parfym
  • 🎄Jul 2024🎄
  • Borstning av tänder