Nygodkända hinstar!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Donnorna
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 52
  • Visningar Visningar 6 518
Sv: Nygodkända hinstar!

jag uttryckte mig oklart. Jag såg ju honom inte tillräckligt, men jag var "övertygad" om att hans stam, samt med de förhandsinformationer som fanns att han skulle gå igenom...:angel:

Är det ngn som vet vart Carêm 1153 ska stå och vad han kostar?

Jag undrar också varför han inte används mer (hade väl drygt 20 ston 2007)... Han är den enda sonen efter Argentinus här i Sverige, och har fina prestationer i både hopp och dressyr. ELIT i Danmark, Prem A hittils här i landet.

Och avkommor i internationella klasser i bägge disciplinerna!

Vad mer kan man begära egentligen?:)

Någon som har funderingar om varför han används så lite?

A-Dur själv är fin tycker jag, men jag har hört av många att de kanske inte använder honom för att T.Lunds Andante inte är världens vackraste, och att det satt sig i huvudet på dom. tyvärr.:cool:

*kl*

Carême var nog den jag gillade mest av alla, den lätta typen, hoppningen och helt ok gångarter :)
tätt därefter kommer Ludwigs Champion, som många sagt: en väldigt komplett hingst! Kanske lite för maffig för min smak, men otroligt snygg och till ett fullblodssto: :d
Dee Jost Van Dyke och Balougraph tyckte jag också väldigt mycket om.

Bland dressyrhingstarna hade jag lite svårt att bilda uppfattning, min favorit där var ej godkända Maserati, hoppas verkligen han kommer tillbaka! Sedan var ju Rolex TP bara hur läcker som helst, Hohenstaufen II som tidigare nämnt mycket mjuk och ridbar, Rentino och Belamour(som är ännu finare med manen utsläppt :d ) tyckte jag också om.

Den som jag tyckte allra bäst om av de godkända är Ludwigs Champion. God exteriör, god hoppförmåga och goda gångarter. Helt enkelt komplett;)

Jag kunde ju inte åka ner på årets bruksprov och hann inte se särskilt mycket på webbtv heller, men av det jag sett och hört så tycker jag väldigt mycket om Ludwigs Champion. Såg honom ju förra året och tyckte väldigt mycket om honom redan då.
Han skulle passa perfekt till mitt sto i alla avseenden utom att han möjligen är för maffig. Mitt Maratonsto är ju åt det grövre hållet och behöver nåt ädelt som lättar upp. jag vet inte om jag vågar lägga honom på henne. Annars tycker jag att han har allt man kan begära!

Om det ska bli nån av de nygodkända så funderar jag även på Tsarevitj eller Carême eftersom jag gärna vill ha både hopp och gångarter.

Jag var inte där förra året men de som var det sa att han inte grovnat sedan förra året.

Nej, jag vet. Läste att folk inte tyckte att han grovnat nåt, men han var ju maffig redan som 3-åring, så jag står och tvekar.....:crazy:
Stoet i fråga ger inte särskilt ädelt och man vill ju inte få en koloss till föl :crazy:

Jag förstår dig, man vill ju inte chansa när innan man sett vad han lämnar.

Nej, jag vet. Läste att folk inte tyckte att han grovnat nåt, men han var ju maffig redan som 3-åring, så jag står och tvekar.....:crazy:
Stoet i fråga ger inte särskilt ädelt och man vill ju inte få en koloss till föl :crazy:
Jag har hört säjas att den stammen ger tidigt utvecklade hästar.
Jag såg inte LC själv förra året, men har hört kommentarer om att han snarare var lättare i år, kanske mindre hull och mer tränad? *gissar*
Kan inte påstå att jag tycker han var tung. Jag tycker att vi behöver hingstar med lite massa också. Det får inte bli så att de stora karlarna inte har något att rida på i slutänden, för att alla är så ivriga att avla fram lätta hästar...

Ja, jag har också hört att de utvecklas tidigt och sen inte förändrar sig särskilt mycket. Så det låter ju bra. Och fin är han ju!
När det gäller mitt sto så behöver jag inte vara orolig att hon ger för lätta avkommor. Jag själv tycker om lite maffigare hästar, men jag vet ju att det nu efterfrågas lättare långbenta sporthästar och man vill ju kunna sälja avkomman också. Ingen av hennes 8 avkommor har blivit direkt ädel (trots att en har en fullblodspappa och ett par har ganska mycket fullblod i stammen på faderns sida), men heller inte grövre än henne själv. Om det blir lite storlek på dem (som den e. Aerline H som blev 170 cm), så gör det inte så mycket om de inte är superädla, men hon själv är bara 160 cm och ett par avkommor har bara blivit lite större än hon själv och då blir det så burkigt om de är grova.

Nåja, jag får väl fundera lite mera. Hon ska ju inte föla förrän 12 maj, så jag hinner ju tänka ett tag till. ;)

Pratar vi om Maserati ?
Han är jättefin, men jag tycker att det var helt rätt att inte ta igenom honom nu.

...men förhandsinformation... nej, det tror jag inte på.

Pratar vi om Maserati ?
Han är jättefin, men jag tycker att det var helt rätt att inte ta igenom honom nu.

...men förhandsinformation... nej, det tror jag inte på.

Motivering???

Och förhandsinformation kan komma från många håll...:angel:

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 147
Senast: Piaff
·
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 664
Senast: Raderad medlem 149524
·
Fritid Ny säsong och nya par. Och nya experter. Dessutom inspelat på vintern. Vad tror ni om årets matchningar? Personligen kommer jag sakna...
16 17 18
Svar
354
· Visningar
23 576
Senast: Reville
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
814
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka