överlag har 5 gångare svårare för att hålla gångarterna rent och de är lättare att förstöra en sån häst när man är ny och just gått över från storhäst.
4 gångare är mer lik 3 gångarna att rida tycker jag Så min rekommendation är att börja med en 4 gångare du har "bara" 4 gångarter att hålla reda på ist för 5.
Det är lätt att de blir grisepass av allt om man inte kan och känner till takten.. vilket man inte gör som nybörjare av naturliga skäl
Min 4 gångare är som en vanlig ponny att rida, de som provridit henne och inte vetat om att de är en isis och när jag sedan skall rida och börjar tölta får man höra VA
är det en islandshäst?
Just för att hon känns som en vanlig ponny att rida säger de flesta.
Jag har ju inge å jämföra med som bara rider henne.
Jag hr ridit några 5 gångare och som nybörjare upplever jag dom svårare jag får lätt grisepass i alla gångarter och de vinglas och de har sig.
Men skulle jag få rida några olika 4 gångare så efter några år skulle jag nog va mogen för en 5 gångare och lära mig att rida sån.
Sedan finns det givetvis undantag där 5 gångare är som en 3 gångare att rida väl separerade gångarter osv.
Men de gör inte att man ska rekommendera 5 gångarna till storhästryttare som vill gå över till islandshäst tycker jag, man lever inte på undantag!
'Viktigaste är att man är medveten om att man kommer behöva massa ridlektioner för att få fason på känslan av när de är rent och inte rent i tölten.
hästen i sig som 5 gångare kan va superfin att rida... av en skicklig islandshästryttare, men mindre bra för nybörjaren som har nog med att hålla skritt trav och galopp rena på en islandshäst och så ska man hålla reda på 2 extra gångarter. Man behöver ju inte börja besiga världens högsta berg som nybörjare utan man kan ju börja med ett mindre=)