Nyckelbensfraktur

mag

Trådstartare
Fick en fraktur förra söndagen då jag åkte av hästen. På röntgen såg man att brottsytorna låg fint mot varandra. Men nu känns det som en stor knöl och jag är rädd för att de ligger fel nu. Någon som vet om det lätt kan flytta på sig trots att jag går med denna "åtta" runt ryggen/axlarna. Jag har haft fruktansvärt ont men det är nu mycket bättre. Borde det inte gjort mer ont om det låg fel nu? Vad händer om det ligger fel, gör man nått åt det då ?
Jag ska givetvis tillbaka till läkaren innan jag ska börja jobba igen och då ska jag även röntgas igen. Men tänkte höra här om någon visste som varit med om det ?
 
Sv: Nyckelbensfraktur

Jag blev våldsamt och brutalt avslängd av en häst för ett par år sedan och bröt nyckelbenet. I mitt fall var brottet ett gränsfall för operation och jag fick faktiskt välja om jag ville operera eller inte. Jag valde operation och är ihopskruvad och har platta och skruvar kvar. Trots detta har jag en viss knöl på nyckelbenet. Men efter att ha sett hur röntgenbilderna såg ut innan jag opererades inser jag att jag gjorde ett bra val. Dessutom hade jag ju heller inte ont så snart operationen var gjord.
 
Sv: Nyckelbensfraktur

KL

Jag åkte av min häst 1 Maj 2011 och bröt nyckelbenet. Jag orkar inte dra alla turer men det har inte blivit många rätt från sjukvårdens sida. I augusti 2011 såg man att det fortfarande inte var läkt och man bestämde då om operation. Innan så kunde ske skulle nerver i armen/handen kollas upp och remisser kom på avvägar (Sahlgrenska i Göteborg...) så det dröjde 7 månader innan den undersökningen gjordes. Och sedan dröjde alla följande undersökningar och olika röntgen (slät, CT, MR) i månader. Senare konstaterades att nyckelbenet "såg läkt ut", men jag var fortfarande inte bra.
Efter mycket om och men och ytterligare röntgenplåtar har man nu insett att nyckelbenet trots allt måste opereras, så det väntar jag på nu. 2,5 år efter att jag bröt det. :crazy:

Så alla som säger att ett nyckelbensbrott är en bagatell lyssnar jag inte på. Jag är så förtvivlat trött på sjukvården och läkare som inte kan *lyssna*.

Jag hoppas det går bättre för dig TS. Det här har varit en mardröm och hela livet känns som det står på paus. Med min tur blir jag säkert opererad veckan innan jul. Och får infektion eller något annat skojigt. :arghh:
 
Sv: Nyckelbensfraktur

Det var tråkigt att höra att det gått så illa för dig. Jag hoppas att det löser sig och blir till det bättre.

Jag kan känna av mitt "skrot" i nyckelbenet när det är kallt. Då värker det. Och jag ligger inte gärna på den sidan längre. Inte för att det gör direkt ont, men det är ett visst obehag. En del får ju skav av kvarvarande skena, t ex när man bär ryggsäck eller så. Men jag har inget större problem med det så den får sitta kvar.

Däremot bröt jag fotleden i mars i år (också en hästolycka). Där sitter också skena och skruvar kvar och det vållar större problem. Har varit i kontakt med ortopeden och den skall tas ur. Och då säger jag precis som du säger; det blir väl till jul eller vid annat helt fel tillfälle... :D
 
Sv: Nyckelbensfraktur

Jag bröt nåt nyckelben som barn och jag hade en knöl i många år på det benet. Nu på gamla dar när jag skulle visa en läkare den knölen som jag trodde fanns kvar så hittade jag den inte.:). Nu har jag opererat en axel där de knipsade av nyckelbenet av nån anledning som jag nu glömt så har jag fått en knöl på det och benet har flyttat på sig uppåt mot halsen, men jag har inga besvär alls av det. Konstigt
 
Sv: Nyckelbensfraktur

När det läker så överkompenserar kroppen och just där det var brutet blir det mer ben, som en knöl. Helt normalt och försvinner med åren. Har du inte ont är det nog det som du känner.
 
Sv: Nyckelbensfraktur

Som silvergirl skriver så fungerar kroppen så vid benläkning. Det blir tjockare där det varit av men minskar med tiden. :) Har man inga besvär av det så är det bara att låta tiden ha sin gång.
 
Sv: Nyckelbensfraktur

Jag bröt nyckelbenet 2007, det gjort helt otroligt ont men läkte bra utan operation och jag hade en knöl i många år. Hade även svårt att sova på den sidan och fick ont vid dåligt väder i ungefär ett år. Kände efter nu för att försöka hitta den men den är borta, och jag känner aldrig av den längre :).
 
Sv: Nyckelbensfraktur

Fick en fraktur förra söndagen då jag åkte av hästen. På röntgen såg man att brottsytorna låg fint mot varandra. Men nu känns det som en stor knöl och jag är rädd för att de ligger fel nu. Någon som vet om det lätt kan flytta på sig trots att jag går med denna "åtta" runt ryggen/axlarna. Jag har haft fruktansvärt ont men det är nu mycket bättre. Borde det inte gjort mer ont om det låg fel nu? Vad händer om det ligger fel, gör man nått åt det då ?
Jag ska givetvis tillbaka till läkaren innan jag ska börja jobba igen och då ska jag även röntgas igen. Men tänkte höra här om någon visste som varit med om det ?

Jag bröt nyckelbenet 2007. Mina brottsytor låg också fint mot varandra. Jag fick åka hem med mitella. I dagsläget har jag knappt någon knöl och mår fint. Så jag tror att det kommer läka fint och att du inte får något felläge eller större knöl!

Det enda man ska tänka på om man har brutit nyckelbenet är att kroppens egna naturliga hållning har blivit påverkad. Den axel som man "bröt" kommer vara benägen att bli framåtroterad. Man kan då få spänningar i nacke och skuldra som sedan klättrar ner i ländrygg också. Allt i kroppen hänger ihop.

Kiropraktorbesök och sjukgymnastik är något att rekommendera att följa upp med. Jag gjorde det först år 2012 efter att haft spänningar från 2010 som bara klättrat vidare. Idag har jag inga problem alls!
 
Sv: Nyckelbensfraktur

När min dotter bröt nyckelbenet som liten fick hon också en knöl efter en vecka. Jag ringde förtvivlat till sjukhuset och fick veta att detta var helt normalt. De hade missat att skicka med mig ett informationsblad där det stod bl a detta. :meh:
Knölen försvann ganska fort, minns inte exakt hur lång tid det tog:D. Men på små barn läker ju ben snabbare än på vuxna.

Så, som andra har skrivit, har du inte mer ont så är det säkert helt ok
 
Sv: Nyckelbensfraktur

Jag bröt bägge nyckelbenen 1984 under en hopptävling, jag bröt en massa andra ben också. Men nyckelbenen uppvisar även idag tydliga tecken på brott från utsidan, så läkarna ser direkt att jag har haft brott på det stället. Knölarna kan alltså bli kvar och inte alls försvinna, även om många har turen att bli kvitt dem efter en lång tid.
 
Sv: Nyckelbensfraktur

Allvarligt talat, hur sjutton bar du dej åt med båda nyckelbenen brutna. Jag fixar knappt ett, kan ju knappt göra något själv :) Fast jag är bättre nu efter två veckor och tror nog att det blir ok. Får fortfarande ta värktabletter, men kan sova på natten nu. Det är värst då dagarna för det värker hela tiden.
 
Sv: Nyckelbensfraktur

Allvarligt talat, hur sjutton bar du dej åt med båda nyckelbenen brutna. Jag fixar knappt ett, kan ju knappt göra något själv :) Fast jag är bättre nu efter två veckor och tror nog att det blir ok. Får fortfarande ta värktabletter, men kan sova på natten nu. Det är värst då dagarna för det värker hela tiden.

Ja du, det var ingen dans på rosor kan jag säga. Förutom nyckelbenen bröt jag samtliga revben utom två som endast uppvisade sprickor, i efterskott har jag nu fått veta att även skulderbladet har haft någon slags fraktur som läkt ihop fel. Jag kunde inte ligga ner i sängen, för då hade jag inte tagit mig upp för egen maskin utan fick helt enkelt sitta upp i soffan och sova.:crazy:

Nyckelbensfrakturer sägs vara den mest smärtsamma frakturen, men läker i gengäld snabbast. Huruvida det är sant eller inte, känner jag inte till. Men jag hade då rätt stora problem lång tid efteråt, men det kan också ha med de övriga skadorna att göra.

Jag var uppbunden med något, annars hade jag trillat ihop då jag inte kunde stå upprätt utan den där anordningen.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 046
Senast: Sassy
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 215
Senast: Sesca
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 196
Senast: Jahaja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Livet som 50+kvinna Jag ramlade av hästen i våras. Hade precis köpt ny säkerhetsväst. Gjorde förbannat ont och jag fick åka in till...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 016

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp