nybörjarkurs

T

tigerflikkan

Hej alla AR-ryttare!

Jag ska snart iväg på en fem dagar lång kurs som lär ut grunderna i akademisk ridkonst. Åker själv utan hästen, så jag räknar med att få låna en häst där som redan är utbildad akademiskt.

Såklart ni inte kan veta exakt vad de pysslar med just på den kursen, men jag tänkte ändå höra vad man brukar få börja med.
Det ska bli jättekul att prova på något annat än "vanlig" (dvs engelsk) ridning, samtidigt så kan jag inte så mycket, så när jag ska gissa vad vi får göra får jag bilder av skritt skritt skritt på långa tyglar.... vet att det är fördomar, även om det säkert stämmer att man börjar i skritt och inte i full galopp (som med all ridning).

Har ni några tankar om vad man kan få göra? Det kommer vara två pass om dagen, vilka några är från marken då det ingår NH.

Sv: nybörjarkurs

Jag skulle tro att det dels beror lite på vad du visar dig ha lätt eller svårt för och dels hurpass "lättsamma" hästarna är.?
För är det välskolade icke-avtrubbade hästar så kan jag tänka mig att man får testa lite mer avancerat under en såpass lång kurs också.
Man börjar ofta med grunden - böjning, början till öppna och sluta, flyta in/ut på volt, börja med skolorna längs väggen, kanske börja trava och öva skolorna i trav.
Kan tycka att det är ok att gå lite snabbare fram om hästen kan men inte ryttaren, snarare än om det är tvärtom.

Jag som också är nybörjare, men med nybörjarhäst också, kan ju berätta lite om var vi började.
Det första var min sits (längre läder ;) ), att känna hästens rörelser och hur min sits ska följa med och samverka. Även lättare hand och mjukare tygeltag. Har jobbat med sökningen framåt-nedåt i skritt, med travövergångar. Att styra med sätet. Ryggning (från marken och uppsuttet) och flytta bogen (från marken) har vi också hunnit titta på. Hittills har det blivit främst skritt, och trav under lättridning. Lite galopp för variation så hästen tycker det är kul, men vi har inte jobbat med galoppen alls. Nästa gång skulle vi titta på nedsutten trav bl.a.
Nu är det ju inte säkert att ni börjar på samma ställe eller ägnar samma tid åt de olika momenten såklart. För oss har det mesta hittills handlat om mig, min sits och att jag ska känna av hästen, timing av hjälper etc.

Tack för svaren!
Ja, det beror säkert på vilken häst jag får, och på vad de tycker om min balans osv. Låter bra att få träna på sits och sånt.
När jag läser era svar, så låter det ganska likt det jag håller på med hemma. ("Tränar" NH)
Ska iaf bli spännande att få lära mig mer. Speciellt att förstå grunden till varför man jobbar som man gör, varför man börjar med det och det och vad det ska leda till. Finns ju så många olika system att rida hästar, ska bli kul att få lite mer koll. Får se om jag fastnar här eller om det blir westernkurs nästa år...
Tack igen för svaren!

Jag skulle gissa att du allra först får prova på arbete från marken. Böjd på volten, böjd på rakt spår, öppna/sluta vid handen och liknande innan du får sitta upp.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 103
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 427
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden