Sv: Nybörjare på distans, hjälp med träningen!
Ja det borde ni klara väldigt bra (sådär nu har jag svarat rakt på sak
) .
Jag, som själv är nybörjare på distans och tänker debutera på Billingen PP 30km i augusti, håller med om att det verkar mer avancerat än det är att rida en PP. Själva grejen med Prova På-klasserna, är just att man ska få testa utan press, men ibland upplever jag ändå att en del tycker att man ska förbereda supermycket..hm. men vi har ju alla så olika åsikter.
Man behöver (enligt min uppfattning) inte träna speciellt mycket just inför starten, de flesta hästar klarar en sådan sträcka i lugn och ro, utan problem. Och man har ju satt tidsgränserna så att man måste ta det lugnt, kommer mn för tidigt tillbaka blir man inte godkänd. Just för att man ska prova på hur det känns. Distansen är öppen för i stort sett alla
. Vi satsar inte alla på OS eller SM, vi är många som bara vill åka runt lite och komma ut på nya rundor och samtidigt känna på tävlingsmomentet lite.
Angående att rida för mycket..;
Jag tränar mitt sto 4-6 dagar i veckan. Då är det växlande mellan promenader, skritt-turer, NH, olika trav-turer, längre ridturer (ett par timmar), kortare ridturer (en timme), hopp, dressyr, klättra i skogen....listan är lång. (detta är alltså då vi båda är fräscha och pigga). Detta inte som förberedande inför PP:n, utan för att vi har så kul. Vi rider både själva och med de andra i stallet. Hon är i stort sett aldrig riktigt trött när vi är klara, men jag är ändå väldigt noga med att hon får vila ordentligt, så att det inte blir överträning. En del veckor slappar vi nästan bara. Och vi tränar både kondition och tanke, psykisk stimulans är också så viktig! Observera att vi inte tränar på detta sett inför att starta, utan för att vi trivs med det och det fungerar väldigt bra för oss. Honey trivs inte med att inte "arbeta", hon blir nästan "hirrig" och hetsig om jag låter henne bara stå alltför länge i ett sträck. Varannan dag är dock helt ok för henne. Målet med vår träning är att ha kul och må bra tillsammans
. Skulle säkert kunna starta en 40km, men jag vill att hon ska få vänja sig vid att "kuska runt", och att ha massa nya hästar runt sig, vara på nya platser, först. T.ex. har hon ibland ovanan att sparka efter andra hästar (dock inte hemma). Vi har inte bråttom uppåt mot tävlingsklasserna, vi tar det när vi är både fysiskt & psykiskt redo!
Många skulle nog säga att vi tränar på tok för mycket, men vad som är "för mycket" är ju så olika från häst till häst. Ibland behöver kroppen lite mindre än huvudet, och det viktigaste enligt mig är att varken häst eller ryttare på något sätt far illa. men det är viktigt att veta att man inte behöver/måste träna en hel massa för de lägre klasserna.