Nybörjare på distans, hjälp med träningen!

Sv: Nybörjare på distans, hjälp med träningen!

största anledningen till att jag inte tävlar dressyr längre är att man inte får ha bomlösa sadlar och inte sidepull.. man ska ha 2 delat bett dessutom, unghästen både körs och rids på rakt...

det är sant. det är en av anledningarna till att jag inte tävlar i engelsk ridning över huvudtaget (hopp, fälttävlan, dressyr...). pga den där ständiga pressen; man ska vara snyggast, man ska vara bäst, man ska ha en häst värd X antal tusen kr (av kommentarerna jag fått, bara exempel; 'Travare? det är inga riktiga hästar!!', 'Ska du tävla ska du ha en riktig tävlingshäst. man får inte mer än man betalar för.', 'Tränar du inte för instruktör några gånger i veckan?! då kan du stanna hemma..!'), man ska vara superinriktad mot hööga klasser..huh!! :crazy: nej tacka vet jag distansens gemenskap och "alla är välkomna att vara med-här hjälper vi varandra"-anda!!

(inte för att klanka ner på hopp eller dressyr på nå't sätt, men jag har upplevt en helt annan syn på både mig & min häst, bara för att vi inte siktar mot SM/VM/OS..)

Fast hos mig väcker de kommentarerna kämparanda. "De ska minsann få se..."

Det är faktiskt riktigt kul att slå från underläge och vinna trots att "man bara har en arab" i en gren där araber inte förmodas kunna prestera.
Jag tycker det bara är tramsigt att tycka att man ska vara så sjukt förberedd innan man ger sig ut på nybörjartävling. Hästen kanske inte alls fungerar som man tänkt när man kommer till en tävlingsplats och både hästens och ryttarens nerver dallrar. Spelar ingen roll om hästen gör piruetter och byten i varje därhemma. Tävlingsplatsen är da real shit och dit ut måste man och testa hur man fungerar när hästen och man själv är nervösa och på helspänn.
Dessutom sätter man inte lika mycket prestige i ens resultat som det blir om man tränat sig blå och sedan ändå misslyckats. Att vara med ger ju faktiskt erfarenhet och rutin som man har användninga av längre fram, även om man inte vinner på direkten.

Senast ändrad:

Lite "kl"
Det är oxå detta med "underläge" som gör det så roligt att träna och tävla distans med riktiga kallblod :) Jag tycker bara att det är kul att träffa trevliga människor och rida :) Alltså är det här en perfekt sport för oss :banana:

största anledningen till att jag inte tävlar dressyr längre är att man inte får ha bomlösa sadlar och inte sidepull.. man ska ha 2 delat bett dessutom, unghästen både körs och rids på rakt...

hm ja det har gjort mig irriterad många gånger.. jag & Honey kan inte ens fundera på att starta i dressyr, eftersom jag rider på hackamore och hon varit livrädd för att ha bett fram tills nu (nu kan hon ha det i munnen. men rider inte på det ännu, det lär ta några år eller så) :crazy:
men men. that's life

Fast hos mig väcker de kommentarerna kämparanda. "De ska minsann få se..."

Det är faktiskt riktigt kul att slå från underläge och vinna trots att "man bara har en arab" i en gren där araber inte förmodas kunna prestera.
Jag tycker det bara är tramsigt att tycka att man ska vara så sjukt förberedd innan man ger sig ut på nybörjartävling. Hästen kanske inte alls fungerar som man tänkt när man kommer till en tävlingsplats och både hästens och ryttarens nerver dallrar. Spelar ingen roll om hästen gör piruetter och byten i varje därhemma. Tävlingsplatsen är da real shit och dit ut måste man och testa hur man fungerar när hästen och man själv är nervösa och på helspänn.
Dessutom sätter man inte lika mycket prestige i ens resultat som det blir om man tränat sig blå och sedan ändå misslyckats. Att vara med ger ju faktiskt erfarenhet och rutin som man har användninga av längre fram, även om man inte vinner på direkten.

jag förstår vad du menar. och du har ju rätt, men så resonerar långt i från alla tyvärr..
självklart vore det kul att prova, jag har varit rätt dressyrinriktad själv då jag red på ridskola, men jag är så less på "snobberiet". sen rider jag & Honey på hackamore, så vi får inte starta enligt TR, inte ens märkestagningarnas dressyrdelar.
jag vill ju rida för att "få en bedömning" av mig och hästen, göra något vi inte gör varje dag och för att det är kul. inte för att rida OS i dressyr om vi säger 7-10 år. och det känns inte som att det "är okej", man blir i stort sett nedvärderad från början :mad:
lovar att starta en lätt dressyrklass om de ändrar TR så att man kan få rida på rakt tränsbett (gummi) eller hackamore ;) (tvivlar på det, men skulle de få för sig det så är vi med i leken!).

vad kul att du rider kallblod, de är ju urhärliga hästar (är ett *kallblodsfan som skulle ha köpt en kallblodsvalack, men i slutänden "råkade" falla för ett varmblodssto..*) ;) !!! vad har du för pålle/pållar? :laugh:

jag förstår vad du menar. och du har ju rätt, men så resonerar långt i från alla tyvärr..
självklart vore det kul att prova, jag har varit rätt dressyrinriktad själv då jag red på ridskola, men jag är så less på "snobberiet". sen rider jag & Honey på hackamore, så vi får inte starta enligt TR, inte ens märkestagningarnas dressyrdelar.
jag vill ju rida för att "få en bedömning" av mig och hästen, göra något vi inte gör varje dag och för att det är kul. inte för att rida OS i dressyr om vi säger 7-10 år. och det känns inte som att det "är okej", man blir i stort sett nedvärderad från början :mad:
lovar att starta en lätt dressyrklass om de ändrar TR så att man kan få rida på rakt tränsbett (gummi) eller hackamore ;) (tvivlar på det, men skulle de få för sig det så är vi med i leken!).

Hej!
Heeelt OT, men du kan ju starta i Ridtravarförbundets dressyrtävlingar och med all säkerhet få dispans för betslingen. Om du vill få en bedömning menar jag :)

Den 23/8 så har jag bestämt mig för att vara med på en PP.
Hur skall jag lägga upp träningen tills dess?

Sen i oktober är det en till tävling, skall man våga sattsa på CR el ta en PP till & vänta tills nästa år?
Om jag skall starta en CR i oktober, hur pass mycket hårdare & mera behöver vi träna?
Nu ridas han som en "vanlig" ridhäst, 5dagar i veckan blandat med dressyr, hoppning, skogen...

Eftersom jag är helt grön så undra jag oxå, får man vissa streckor indeade i vad man skall göra? Tex Trava här & sen kommer det skritta där? El får man helt bestämma tempot över allt?

Senast ändrad:

Din häst klarar nog en cr. Ibland finns det obligatoriska skritt sträckor och då står det skritt på en skylt och sen står det fri fart eller liknande när man skrittat för bi det område. På en cr får du inte rida för fort så ta det lugnt skritta endel och trava. Det finns en minimi tid och en max tid som du får vara ute på banan. Lycka till!

som sagt, det finns obligatoriska skritt sträckor, oftast väääldigt få, och sen är det "fri fart" på clear round finns det dock mimitid!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 050
Senast: Bison
·
Träning Hej! Är ny i forumet och har förstått att man inte får skriva ut ridskolors namn i inlägg, ber därför om PM eller guidning i tråden...
Svar
4
· Visningar
2 088
Ridning börjar känna att det är kört att hitta en bra medryttare. Har en häst som jag tävlar och tränat i dressyr. Då jag har både jobb och...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
12 458
Senast: Emine
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 318
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar