Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
det är sant. det är en av anledningarna till att jag inte tävlar i engelsk ridning över huvudtaget (hopp, fälttävlan, dressyr...). pga den där ständiga pressen; man ska vara snyggast, man ska vara bäst, man ska ha en häst värd X antal tusen kr (av kommentarerna jag fått, bara exempel; 'Travare? det är inga riktiga hästar!!', 'Ska du tävla ska du ha en riktig tävlingshäst. man får inte mer än man betalar för.', 'Tränar du inte för instruktör några gånger i veckan?! då kan du stanna hemma..!'), man ska vara superinriktad mot hööga klasser..huh!! nej tacka vet jag distansens gemenskap och "alla är välkomna att vara med-här hjälper vi varandra"-anda!!
(inte för att klanka ner på hopp eller dressyr på nå't sätt, men jag har upplevt en helt annan syn på både mig & min häst, bara för att vi inte siktar mot SM/VM/OS..)
största anledningen till att jag inte tävlar dressyr längre är att man inte får ha bomlösa sadlar och inte sidepull.. man ska ha 2 delat bett dessutom, unghästen både körs och rids på rakt...
Fast hos mig väcker de kommentarerna kämparanda. "De ska minsann få se..."
Det är faktiskt riktigt kul att slå från underläge och vinna trots att "man bara har en arab" i en gren där araber inte förmodas kunna prestera.
Jag tycker det bara är tramsigt att tycka att man ska vara så sjukt förberedd innan man ger sig ut på nybörjartävling. Hästen kanske inte alls fungerar som man tänkt när man kommer till en tävlingsplats och både hästens och ryttarens nerver dallrar. Spelar ingen roll om hästen gör piruetter och byten i varje därhemma. Tävlingsplatsen är da real shit och dit ut måste man och testa hur man fungerar när hästen och man själv är nervösa och på helspänn.
Dessutom sätter man inte lika mycket prestige i ens resultat som det blir om man tränat sig blå och sedan ändå misslyckats. Att vara med ger ju faktiskt erfarenhet och rutin som man har användninga av längre fram, även om man inte vinner på direkten.
jag förstår vad du menar. och du har ju rätt, men så resonerar långt i från alla tyvärr..
självklart vore det kul att prova, jag har varit rätt dressyrinriktad själv då jag red på ridskola, men jag är så less på "snobberiet". sen rider jag & Honey på hackamore, så vi får inte starta enligt TR, inte ens märkestagningarnas dressyrdelar.
jag vill ju rida för att "få en bedömning" av mig och hästen, göra något vi inte gör varje dag och för att det är kul. inte för att rida OS i dressyr om vi säger 7-10 år. och det känns inte som att det "är okej", man blir i stort sett nedvärderad från början
lovar att starta en lätt dressyrklass om de ändrar TR så att man kan få rida på rakt tränsbett (gummi) eller hackamore (tvivlar på det, men skulle de få för sig det så är vi med i leken!).