Nybörjare, intensivkurs?

Zorro

Trådstartare
Man, 40+ vill lära mig att rida.

Planen är att börja med en intensivkurs i sommar och sen försöka att komma med i någon ridskolegrupp.

Kan det vara ett bra upplägg?

Någon som har tips på bra kurser till ok priser?

Har sett några intensivkurser på 5 dagar med 8-10 ridpass + teori för runt 10 000-15 000.

Nu kan jag inte lägga 15 000 på fem dagar men rent hypotetiskt, är det bättre att köra på det eller kan det löna sig att försöka hitta någon privatperson som kan lära mig?
Har sett att en del privatlektioner kostar runt 500. Jag förstår att instruktör är bättre men för 15 000 kan jag få 30 lektioner istället för 10, det måste väl också vara bra?

Andra tips och förslag? 😃

Min man har en liknande situation som du. Vi har gjort så att han nu under de senaste 1,5 månaderna har ridit privatlektion en eller två gånger i veckan. Han har ridit både för en privatperson och för utbildad ridlärare. Nu har han precis lärt sig galoppfattning och sitter hyfsat i alla gångarter (men har förstås inte någon rutin av hur han ska hantera diverse situationer när hästen inte bara går dit han vill). Han kommer försöka att gå upp till två ridlektioner/vecka till hösten, bara för att få mer rutin (och så komplettera med lite privatlektioner då och då).

Min uppfattning är att det är bättre med en utbildad ridlärare/tränare, för då får du ofta ett träningsupplägg som faktiskt är optimerat för att lära dig vad du behöver lära dig.

En intensivkurs för nybörjare tror jag är ganska bortkastat - det är något som du får ut mer av när du har lärt dig lite mer. I början är det ju mycket takt och balans. Dessutom tror jag att det är bra om du får smälta och fundera lite mer än vad du får möjlighet till på en så kort tid.
(Om du är ovan ryttare lär du dessutom få träningsvärk som gör att du får svårt att verkligen utnyttja alla dina lektioner.)

Kanske har du möjligheten att rida privatlektioner på en ridskola? Det kan vara svårt att få tid (ofta högt tryck på privatlektionerna, åtminstone härikring där jag bor), men det låter dig utvecklas snabbare.

Jag hade inte kört en sån intensivkurs som helt nybörjare. En mer lågintensiv historia skulle nog vara bättre - typ rida varannan dag i ett par veckor.
Låter också som ett bra upplägg, frågan är hur jag hittar en sån utbildning.

Kanske att jag får annonsera om någon som har egna hästar och är sugen på ett sommarprojekt dömt att misslyckas 😂

Ja, den svåra biten är att hästvärlden är ny för mig och att jag inte har några kontakter så jag är än så länge hänvisad till ridskolor (lång kö) eller privatlektioner på ridskolan som på sikt blir för dyrt om jag enbart ska gå den vägen.

Men jag förstår att ni troligen har rätt 😃

Ja, den svåra biten är att hästvärlden är ny för mig och att jag inte har några kontakter så jag är än så länge hänvisad till ridskolor (lång kö) eller privatlektioner på ridskolan som på sikt blir för dyrt om jag enbart ska gå den vägen.

Du kan ju börja med privatlektioner och sedan gå in i en grupp. :)

Rid lite och ofta - behöver inte vara märkvärdigt. Mycket handlar om mängdträning där onödig träningsverk bara är kontraproduktiv.
Det är liksom inte som att man går en kurs och tentar av det hela för att få ett papper på nåt som man bara kan för stunden.
Bäst är att få en kontakt där du kan både vara med i all övrig hästhantering amt rida nåt litet pass eller följa med ut i maklig takt.

@Zorro rekommenderar också att börja med privatlektioner på ett mer lågintensivt sätt. Det kan nog vara ganska svårt att hitta en privatperson som är villig att ge ridlektioner för en helt nybörjare och samtidigt har en lämplig häst för detta. Ridskolor brukar ha ett antal hästar som är lämpliga för nybörjare. Men du kan ju givetvis alltid testa att sätta ut en annons själv. Du kan ju börja med att åka runt till de ridskolor som finns i din närhet och prata med personalen vilka möjligheter det finns till privatlektioner. Glöm inte bort att ha en olycksfallsförsäkring som täcker ridning också.

Borde ta jobb som dräng i sommar, jobba på gården mot att fåjag ridlektioner på kvällarna 😃

• Gilla
Reactions: ptr
Jag förstår det som, efter att ha läst ett inlägg av dig i en annan tråd, att du är genuint intresserad inte bara av att rida utan även av att lära dig läsa hästar? Om det är så så är mitt tips att du annonserar efter just det. En mentor som du kan lära dig runt och om hästar hos och kanske få rida lite om de har en lämplig häst nu i sommar och har du tur kanske hen vill bli din mentor även sedan. Inom hästvärlden finns allt ifrån riktigt duktiga till de som bara tror att de är duktiga och att få kunskap från flera håll gör att man lär sig sålla och hitta sitt sätt att förhålla sig. Källkritik är som vanligt enormt viktigt. Att inte bara svälja det någon säger utan kolla upp och läsa vidare själv :)

En intensivkurs i ridning för nybörjare hade jag inte rekommenderat till någon. Träningsvärken lär vara så grym att du inte får ut något alls från dag tre och redan dag två (och slutet på dag ett om det är två pass/dag) är risken mycket stor att du är fullt upptagen med att hitta ett sätt att sitta i sadeln som inte gör ont och då lär man sig inget. Även för en van ryttare är intensivkurser tuffa (annan häst än man är van vid, en sadel som inte passar en själv optimalt, eller bara det faktum att man ska ta in så mycket på kort tid) så att som nybörjare ge sig på det är inget att rekommendera. Däremot nästa sommar, när du har ridit två terminer på ridskola, kan ett ridläger vara en god idé :) Kanske tillsammans med dina barn?
Det må se lätt ut att rida men även om man i övrigt är mycket vältränad ger ridning träningsvärk och ovanan att sitta på en häst skapar lätt spänningar i kroppen som även det ger träningsvärk. Jag skriver inte detta för att avskräcka utan för att du ska få ut mesta möjliga för dina pengar :)

Jag föreslår därför en lektion i veckan. I början ger ridning i grupp på ridskola mer för du lär ha så fullt upp med allt ändå så därför är det bättre att vänta med privatlektionerna tills du känner dig lite van, börjar ha koll på läget, och om du då känner att du vill lära dig snabbare så be om privatlektioner då och då lämpligast på ridskolan du redan går på. En ridskola bör trots allt ha hästar som passar även nybörjare och de bör ha utbildad personal med säkerhetstänk vilket är enormt viktigt.

Häng på ridskolan. Titta på hästar i hagen. Vem bestämmer, hur agerar hästarna mot varandra. Hur agerar de som hämtar hästarna mot varandra och mot hästarna, Lär dig görarent persedlar. Titta på alla lektioner, lyssna på ridläraren. När du lärt dig lite hjälp till att mocka och leda hästar. Ridning är så mycket Annat än ridning. Hänger du tillräckligt mycket blir du säkert inom två, tre år medryttare någonstans. Lycka till.

Jag skulle börja med nybörjarridning på ridskola, faktiskt. Sen kan du kanske vara med på lite turridningar och liknande under sommaren, där man inte behöver kunna rida utan bara kan åka häst, för att få lite sadelvana. Läs en ridlära innan så du vet någotsånär hur ridning fungerar.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 140
Senast: Hedinn
·
Avel Har frågat runt lite men behöver nog mer förklaring.... Hingsten jag har använt har följande deal: 5000 kr. Foster-föl försäkring ingår...
Svar
9
· Visningar
1 216
Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 749
Senast: Lingon
·
Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 648
Senast: Amaranthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar