nybörjar hjälp !

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare majjten
  • Startdatum Startdatum
M

majjten

hej , jag har börjat fundera på roligt att starta mitt varmblod .. han är född 01 och ostartad så han ligger ju lite ''efter'' eller vad man ska säga . Han kom aldrig till start på grund av att han var i en växtperiod och fick ont som jag förstod mer information har jag inte fått fram . Han har en bra grundkondis och var tränad i trav fram till ca 1 år sen o några månader sen . Jag har i sen i oktober försökt börja rida intervaller på träningsbanan där dom andra tränar och för ca tre veckor sen köra honom smått han tycker det är kul o är van o bli körd. Nu till mina frågor är det nån ide o försöka få han till start eller tror ni att jag är för sent ute ? Hur skulle ni träna för att få igång honom i start kondis igen ? vad krävs för att få starta honom tex vaccinationer .måste jag skaffa b-tränar licens tex ? finns det lopp ens för en sån här häst jag tänker med poäng o sånt ,

ja skriv allt ni kan komma på jag vill veta så mkt jag bara kan !! tack på förhand :smirk:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: nybörjar hjälp !

Det är väl aldrig försent att börja starta:)
och ja du måste åtminstone skaffa b-tränaar licens.
Om han inte startat tidigare har han ju 5 "fristarter" och det finn alltid lopp för hästar som inte startat.

Senast ändrad av en moderator:

Det är väl aldrig försent att börja starta:)
och ja du måste åtminstone skaffa b-tränaar licens.
Om han inte startat tidigare har han ju 5 "fristarter" och det finn alltid lopp för hästar som inte startat.

Välkommen till travet! :)
Och JA, jag tycker definitivt att du ska prova! OM hästen är tränad tills den var iaf ca 5 år så har den förhoppningsvis den grund som krävs, förutsatt att den inte varit avställd en längre period däremellan. Är hästen fräsch och fin tycker jag den förtjänar en chans. Herregud 6 år är ingenting!

Prova! Går det inte så går det inte, men då har du med största sannolikhet lärt dig massor på vägen och utvecklats massor!Och förhoppningsvis haft superkul!

det du alltså behöver är som sagt B-tränar licens. Kontakta din hemmabana för info om när dessa kurser går. Det är som att ta körkort ungefär, du har en "skola" på ca 6-8 veckor (en gång i v.) och sen ett skriftligt prov, samt uppkörning!

Inom travet finns inget krav på vaccination.

Eftersom han har grund och du redan ridit honom i vad jag förstått lugnare (?) intervaller, så skulle jag om jag var du sätta igång att köra honom i Intervaller ca 3 ggr i veckan. Allt beror ju sen på hur långt och hur fort du kör. Men börja långsamt och öka sen på succesivt med tex längre intervaller, fler intervaller, eller snabbare. Det finns många vägar att gå.
När du sedan tränat några månader kan du be någon mer erfaren inom trav att kanske tesat i ett lugnare jobb på banan, för att se var hästen står...och kanske få tips på hur du ska vidare, och vad/om något behövs fixas....

Och börjar träna kan du ju göra fast du inte har licens, så kanske din häst är fit for fight när du väl tar den sen! ;)
Lycka till! :)

Liknande trådar

Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av...
2
Svar
31
· Visningar
1 899
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
634
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 195
Senast: Bison
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 600
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist