Nybliven osäker hästägare behöver tips

Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Precis vad jag tänker.
Jag tror att de flesta tar till sig mer av välbalanserade, konstruktiva råd, som du själv har bidragit med.
Jag håller med till 100 % i samtliga inlägg du skrivit i den här tråden, och lånar Tryggs uttryck och skänker dig min åsiktsbiljett.

Jag tycker att ts fått precis det välbalanserade konstruktiva råd.
Ingen har kallat ts dum, möjligen okunnig, men det är fakta.

Man läser in det man vill och tolkar resten tror jag.

Särskilt när man själv känner igen sig kanske:o Man sitter i liknande båt, så att säga.
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Fast inget av det du beskriver i ditt inlägg skulle jag definiera som exempel på god pedagogik. I fallet med ridläraren så skulle jag till och med kalla det för ett exempel på dålig pedagogik. När man ger instruktioner så måste man vara klar och tydlig och lägga saker på rätt nivå så att eleven klarar av att utföra det man ber den om.

Men givetvis måste man i vissa fall vara brutalärlig, t.ex. när det gäller säkerhet. Jag har bland annat sagt åt en elev till att sluta rida stor häst och istället försöka sig på islandshästar eftersom jag fruktade för hennes liv och hälsa när hon red. Hon agerade irrationellt och grabbade tag i läktaren varje gång hon blev rädd. Jag förklarade för henne att jag hade klump i magen och ångest inför hennes två pass i veckan. Hon tyckte inte att det var så roligt att jag sa det eftersom hon så gärna ville övervinna sin rädsla, men köpte det och trivdes sedan med islänningarna.
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Fast det är ingen som har skrivit att hon är dum i huvudet

Jag skrev "för höra att hon mer eller mindre är dum i huvudet". Det behöver inte betyda att någon har sagt det explicit, utan att folk har antytt det. Kommentarer som "Ursäkta, varför köper man en unghäst som bara är riden i ett år när man är nybörjare? :eek:" antyder att man tycker att detta inte är riktigt klokt.
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Ta tränare som år efter år har elever som rider illa på något sätt. Tränaren tycker sig ha framfört detta gång på gång och försökt rätta till, men den det gäller har inte alls hört det eftersom det var så inlindat och omkskrivet.:o Var eleven korkad eller tränaren luddig?

Detta får mig att tänka på en hopplektion med Pelle Fresk där en av eleverna stötte på problem och hennes häst hela tiden gick av för tidigt. Hon fick skäll, skäll och skäll. Till slut så rider hon fram till Pelle som står i mitten av ridbanan och frågar med gråten i halsen: "Men vad ska jag göra då?".

Pelle vrålar till svar: -"Rid inte så illa"!

:rofl:

Pedagogik på hög nivå?
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Mm, skitbra...Hörde oxå det för ett par år sen från läktaren på en hoppträning.
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Om man sporadiskt har ridit på ridskola i 3 år kan man sällan ngt om mer än att möjligen sadla halvdant o sätta på ett träns.

Sen skiljer det även på hur RIDutbildningen sker. Sen krävs det lite talang- en del lär sig aldrig.

visst kan det möjligen gå bra, MEN... det mer troliga är att om starten var som den var- följer nya trådar med- den trampade mig på foten o jag släppte den. den stack med mig--bara små ex. Kurtan.

Så nej jag tycker man ska vara rak när TS fick mindre bra råd eller inga alls ang. hästen.

När man har ett litet barn borgar det mer för att när tidsbrist uppstår- får hästen stå åt sidan.
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Detta får mig att tänka på en hopplektion med Pelle Fresk där en av eleverna stötte på problem och hennes häst hela tiden gick av för tidigt. Hon fick skäll, skäll och skäll. Till slut så rider hon fram till Pelle som står i mitten av ridbanan och frågar med gråten i halsen: "Men vad ska jag göra då?".

Pelle vrålar till svar: -"Rid inte så illa"!

:rofl:

Pedagogik på hög nivå?

Nej knappast. Tränaren ska tala om vad ryttaren gör för fel. Tydligt och klart. OCh vad den ska göra istället.
I det här fallet har vi gjort precis det till ts.

Istället för att förvirra henne med "goda" råd om hur hon skulle kunna göra, om hon haft lite mer på fötterna för att klara av det. Nu kanske vissa av råden istället sätter henne i en värre situation eftersom hon inte är där att hon kan förstå vad som behövs eller när och inte kan göra det på rätt sätt.

En fråga om ansvarskänsla och förmåga att förstå situationens allvar helt enkelt. Alla här har inte det.
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Jajemen ;-)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Jag skrev "för höra att hon mer eller mindre är dum i huvudet". Det behöver inte betyda att någon har sagt det explicit, utan att folk har antytt det. Kommentarer som "Ursäkta, varför köper man en unghäst som bara är riden i ett år när man är nybörjare? :eek:" antyder att man tycker att detta inte är riktigt klokt.

Det är det ju inte heller, faktiskt, om man ska vara ärlig. Riktigt klokt alltså. Eller tycker du annorlunda? ja eller nej?
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Jag tycker att ts fått precis det välbalanserade konstruktiva råd.
Ingen har kallat ts dum, möjligen okunnig, men det är fakta.

Man läser in det man vill och tolkar resten tror jag.

Särskilt när man själv känner igen sig kanske:o Man sitter i liknande båt, så att säga.

Primitiva försvarsmekanismer. Och jag talar inte om mig.
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Ska du ha chans att få henne att sluta "tjuv-äta" så ska hon aldrig få beta/äta när du har med henne att göra. Vare sig hon har träns eller grimma på... Dig ska hon koppla ihop med träning/aktivering, inte med ätande!

Lycka till! :)
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Tränaren ska tala om vad ryttaren gör för fel.

Fast i min bok så talar tränaren i första hand om hur man ska göra för att göra rätt.

Det tycker jag är vad som skiljer god pedagogik från mindre bra pedagogik. Även om man givetvis även till viss del måste känna till vad som är fel.
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Ha. ni skulle ha sett min valacks min när jag på försommaren red ut i bettlöst o satt av på hemvägen för att den skulle få beta.
-Ska jag få äta:confused: När den har bett i munnen får den aldrig äta ngt. det tog en stund innan han fattade- Sötkorven:love:
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Jag tycker heller inte att det är vare sig klokt eller lämpligt, vilket jag har skrivit från början.

Nu uttryckte jag mig luddigt i inlägget du svarade på, men vad jag skulle skriva var att kommentarer som
"Ursäkta, varför köper man en unghäst som bara är riden i ett år när man är nybörjare? :eek:"
antyder att man tycker att den som gör det är dum i huvudet eller huvudlös.

Sedan tycker inte jag att ditt första inlägg var vare sig nedlåtande eller elakt (även om du använde :eek:). Jag tycker att det var ganska bra skrivet - som ett enskilt inlägg - även om du var hård.
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Jag tycker även att det är svensk- kvinnligt att inte upplysa folk om vad som kan hända, utan att sen olyckan väl har hänt- var var det vi sa:devil::banana: efterkloka människor är det värsta jag vet.

dela med er av erfarenheter så att man kan förhindra olyckor.

Ungdomars odödlighet leder ju just till detta- kör den hårda vägen.

vill inte lyssna för att de inte kan se längre bort än näsan räcker.

Det gäller för övrigt även en del medelålders som klarat sig bra- bara haft tur.
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Det kan finnas flera orsaker som gör att hästen inte lyssnar på dina hjälper. Två av anledningarna kan vara (1) hästen förstår inte, eller (2) hästen förstår men vill inte.

3) Hästen ger blanka fan eftersom hon insett att det är hon som bestämmer. Och då kapar hon till sig mer och mer mark från sin människa hela tiden. Troligen kommer hon aldrig ens till förstå-läge, hon ignorerar ju människan totalt.

Sign. Före detta okunnig ägare till enveten yngre islandsmärr. Numera fortfarande okunnig men ej längre hästägare;)

TS: att leta upp en NH-kurs tror jag är det bästa du kan göra. När du börjar nosa på vad ledarskap innebär för en häst kommer du att förstå varför din häst gör som hon gör. Men leta snabbt för din häst håller på att ta över totalt.

Du måste lära dig att så fort du över huvud taget finns inom hästens synhåll så pågår en kommunikation mellan er. Minsta ögonblink du gör betyder något för hästen. Du måste lära dig det språket.

Och du ska aldrig behöva bråka för att hon ska låta bli att äta - att äta ska inte finnas på hennes karta när du rider eller leder henne. Då ska hennes uppmärksamhet vara på dig.
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Som jag skrev så måste man även känna till vad som är fel.

Men när man instruerar så bör man inte fokusera på hur man inte ska göra. Man ska fokusera på hur man ska göra och varför.

Talar man bara om vad man inte ska göra så kommer eleven aldrig att utvecklas.

Dessutom är i akuta situationer instruktionen "gör Y" en betydligt snabbare kommunikationsväg än "gör inte X, gör Y", särskilt om ryttaren är spänd och nervös. Tänk dig en elev som har påbörjat anridningen mot ett hinder och hästen tänder till och eleven ligger av rädsla som klistrad mot mankammen och du ser att det där kommer gå fullständigt åt pipsvängen. Då är det ju mycket osmart och opedagogiskt att ropa "Luta dig inte framåt!". Mycket hellre ropa "Räta upp dig!".

Men det är ju när man instruerar. När man lär ut vanligt hästvett så måste ju alla "gör inte" komma med. :) Och det är väl närmast det du talar om i ditt inlägg.

Men nu blev det väldigt off topic.
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

3) Hästen ger blanka fan eftersom hon insett att det är hon som bestämmer. Och då kapar hon till sig mer och mer mark från sin människa hela tiden. Troligen kommer hon aldrig ens till förstå-läge, hon ignorerar ju människan totalt.

Sign. Före detta okunnig ägare till enveten yngre islandsmärr. Numera fortfarande okunnig men ej längre hästägare;)

Du menar väl "Islandshästen ger blanka fan...". :D Islandshästar är ju envisa som åsnor. På min förra ridskola drev vi även ridskola med islandshästar och jag behövde därför ibland hantera dessa små söta, men ack så förbenat envisa, djur. I flock var de som änglar, men att försöka separera en från resten av flocken var nästan lögn. Ulvar i fårakläder är vad de är.
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

det skrivs så mycket elakt här. tror hästen testar dig bara.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 948
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 386
Senast: valy
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 578
Senast: Modest
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 395
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp