Nybliven osäker hästägare behöver tips

Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Och för att göra det ännu värre..samma tränare får sedan skit för att man inte talat om rätt ut att ryttaren rider illa. Denna elev har nu bytt till tränaren som hade "mage" att rätt ut säja "du suger", och i slutänden funderar du som tränare på varför du inte vågade ta bladet från munnen och verkligen få eleven att förstå att förändringar är nödvändiga.

eller så finns den versionen när ryttaren byter tränare bara för att denna sagt hur kass ryttaren är. Alla tål inte att höra sanningen.
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

ska jag vara ärlig så förstår jag inte varför du lägger ner så mycket jobb på denna häst. Du hade den bara under ett år, eller hur var det?

Skaffa dig något mer långvarigt som ditt arbete kan ge resultat på innan hästen hinner åka hem igen.

Ts kanske ser det som en del i sin egen utbildning också, vilket det väl absolut är.
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Jag har skumläst detta forum och anser att många som svarat inte varit dig till hjälp precis!

Att skaffa en ny häst innebär att man får hem en individ man oftast inte vet ett dugg om. Man åker och besöker hästen i en miljö där den är hemtam och då ser man det som om man hittat drömhästen.

När man sedan får hem den är allt nytt, miljö, människor, lukter, ljud mm. Det är en osäker och har ingen människa den litar på. Då kan den bara vara väldigt loj, eller bete sig det värsta. Det är olika från häst till häst.
När den loja hästen sedan börjar komma in sig lite och bli en i gänget och har börjat få lite kläm på sin ägare, så brukar också testandet kunna komma in.

Jag kan tänka mig att det är där någonstans ni är just nu.

Har man bara ridit på ridskola så har man ju inte de kunskaperna man får av att redan ha haft egen häst. Första hästen är alltid första hästen och så är det för alla.

Jag tycker att du ska försöka hitta någon väldigt kunnig ex NH instruktör som kan hjälpa dig med att ge rätt signaler till hästen.

Lägg hellre pengar på att få hjälp än att anlita någon kompis som påstår sig fixa det! Med rätt hjälp och tålamod kommer det säkert att ordna sig!

Man ska heller inte glömma att en häst under sitt liv aldrig är densamme. Den ändrar lynne och betende många gånger och vissa perioder kan man fundera på vad man har valt för häst!

Men vem vill ha en häst som bara går i ledtygel och inte kan vara sig själv?
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Har man bara ridit på ridskola så har man ju inte de kunskaperna man får av att redan ha haft egen häst. Första hästen är alltid första hästen och så är det för alla.

:bow: Precis. När man läser den här och andra trådar med samma tema så återkommer det alltid samma budskap. Man ska inte skaffa häst om man inte är fullfjädrad. Men hur tusan blir man riktigt duktig om man inte någon gång kan skaffa häst? För sanningen är, åtminstone enligt mig, att man lär sig mest och bäst av egna hästar. Har man viljan och bra tränare, så kommer man långt.

Sen, visst kan man ha synpunkter på hästval. Klart att en unghäst är ett sämre val än en trygg gammal läromästare. Vi har haft hästar många år, men jag känner inte att jag skulle vilja en unghäst. Föredrar färdiga hästar.

Men framförallt så handlar det om att hitta en trevlig INDIVID. Det är inte alltid en häst är lätt och trevlig bara för att den är över 10, samtidigt som det finns mycket trevliga unghästar. Har sett äldre sk "läromästare" som varit allt annat än bra hästar för oss som är medelmåttor. Men i TS fall hade det troligen varit bäst att skaffa en gammal häst att lära sig på. Isisar håller ju rätt länge, man kan säkert hitta en trevlig individ i 16-20 års åldern att lära sig på. Men nu är det inte så.

Ditt råd att lägga pengarna på bra tränare var mitt i prick. En bra nh-tränare och en bra ridinstruktör - så tror jag det kan funka. De ser också ekipaget IRL, och kan bedöma om hästen är olämplig/farlig för TS också. Det kan inte vi göra över internet.

Om TS inte trivs med hästen så finns ju alltid möjligheten att lämna tillbaks den till ägaren. Det lär ju varken vara första eller sista gången det händer med en foderhäst.

Norrland
 
Senast ändrad:
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Håller med föregående inlägg om att bästa sättet att lära sig är att ha egen kuse. Jag tror inte att man någonsin kan lära sig allt som behövs då det gäller hanteringen av häst via en ridskola. Man måste i något läge våga ta språnget att skaffa sig en egen häst. Om man ska skaffa en unghäst eller inte kan jag låta vara osagt. Jag vet dock ryttare där det fungerat alldeles utmärkt med unghäst som förstahäst. Jag tror att det i mångt och mycket beror på hur man är som person. Är man beredd att ta emot hjälp och om man är tillräckligt målmedveten så kan det gå bra! Jag tror också att det är lätt att bli förskräckt över hur en häst kan bete sig utanför ridskolan då den visar humör.
Hav förtröstan! Med envishet och kunnigt folk runt omkring dig så tror jag att det mycket väl kan gå hur bra som helst bara du och hästen lär känna varandra!! Lycka till! ;)
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Men framförallt så handlar det om att hitta en trevlig INDIVID. Det är inte alltid en häst är lätt och trevlig bara för att den är över 10, samtidigt som det finns mycket trevliga unghästar. Har sett äldre sk "läromästare" som varit allt annat än bra hästar för oss som är medelmåttor. Men i TS fall hade det troligen varit bäst att skaffa en gammal häst att lära sig på. Isisar håller ju rätt länge, man kan säkert hitta en trevlig individ i 16-20 års åldern att lära sig på. Men nu är det inte så.

Man lär sig av egna hästar men det finns steg mellan rent nybörjarstadium och hästägare:cool: Tycker jag.

Ang trevlig unghäst så¨javisst finns det trevlgia snälla unghästar. Men kanske är de värre utsatta, som snällt går med ryttare som är ostadig i sin vikt, vars händer far omkring och ofta låser eftersom nybörjare gärna har balansen i händerna, hästarna sänker ryggen, kör upp nosen och går snällt. Kanske lite "tröga" eftersom de inte får lära sej hjälperna på rätt sätt, kanske lite stumma i munnen, eftersom de skyddar munnen mot nybörjarens händer. Men den slänger inte av.:cool:
Är det bra eller dåligt?

Har man lite respekt för utbildingen av en häst och vad den innebär för att hästen ska må bra i kroppen och förstå vad människor vill så inser man väl rätt snabbt att nybörjare som ridit tre år på ridskola har ganska små förutsättningar att ge en ung häst detta. Eller? Menar du att den ryttaren kan ge hästen vad den behöver:confused:

Tränare en gång i veckan kan inte kompensera de år som krävs för att ens förstå hur en unghäst behöver ridas. Sen att kunna göra det också själv och känna när hästen arbetar bra, jag menar hur naiva får vi vara här:cool:
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Har man lite respekt för utbildingen av en häst och vad den innebär för att hästen ska må bra i kroppen och förstå vad människor vill så inser man väl rätt snabbt att nybörjare som ridit tre år på ridskola har ganska små förutsättningar att ge en ung häst detta. Eller? Menar du att den ryttaren kan ge hästen vad den behöver:confused:

Det kan vi ju aldrig bedöma via nätet. Ts kanske är en exceptionell talang som har lärt sig lika mycket på sina 3 år som andra inte gjort på 30... Jag vet flera som ridit och haft häst i massor av år och som inte har på unghästar att göra.
Det viktiga är väl att man har självinsikt, vågar fråga och vill lära sig? Hellre en sådan ryttare på en ung häst, med lite färre ryttarår på nacken, tycker jag.
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Nu tycker jag du överdriver. En människa som ridit 3 år på ridskola har troligen fått tillräckligt bra balans så att denna inte håller balansen i tygeln. Att hålla balanseni tygeln gör eleverna vad jag set tunder 1-1,5 år sedan har de lärt sig att ta tag i sadeln.
Jag vet några barn som ridit i 5 år på ridskola 2-3 ggr i veckan. De ridier mycket bra och de skulle ridmässigt inte ha några problem att ha häst. Ofta tycker jag att de som börjar rida som vuxna lär sig grunderna fortare. Jag ser tex ofta vuxna nybörjare som lär sig rida lätt redan andra lektionen men jag har aldrig sett något barn klara samma sak lika fort trots att jag sett fler barn som nyligen börjat rida.
TS inser att hon inte kan allt och ska skaffa hjälp. Visst håller jag med om att situationen inte är den bästa men nu har TS hört det och ska göra allt för att förbättra det hela.
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Norrland65...

Jag vet inte om du missuppfattade det jag skrev!?

Med,
Har man bara ridit på ridskola så har man ju inte de kunskaperna man får av att redan ha haft egen häst. Första hästen är alltid första hästen och så är det för alla.

Med detta menade jag inte att hon gjort fel när hon köpte häst.
utan att det bästa sättet att skaffa sig dessa kunskaper är att skaffa häst.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Nu tycker jag du överdriver. En människa som ridit 3 år på ridskola har troligen fått tillräckligt bra balans så att denna inte håller balansen i tygeln. Att hålla balanseni tygeln gör eleverna vad jag set tunder 1-1,5 år sedan har de lärt sig att ta tag i sadeln.
Jag vet några barn som ridit i 5 år på ridskola 2-3 ggr i veckan. De ridier mycket bra och de skulle ridmässigt inte ha några problem att ha häst. Ofta tycker jag att de som börjar rida som vuxna lär sig grunderna fortare. Jag ser tex ofta vuxna nybörjare som lär sig rida lätt redan andra lektionen men jag har aldrig sett något barn klara samma sak lika fort trots att jag sett fler barn som nyligen börjat rida.
TS inser att hon inte kan allt och ska skaffa hjälp. Visst håller jag med om att situationen inte är den bästa men nu har TS hört det och ska göra allt för att förbättra det hela.

Men ridningen är bara en del av att ha egen häst. Min uppfattning av situationen är att det är just haneringen som är bekymret. Om man rider på ridskola 2-3 ggr i veckan så lär man sig nog en del ridning men jag vet inte om ts har ridit så pass mkt? Sedan är det ju jättestor skillnad på att rida en ridskolehäst på en ridlektion och att rida ut ensam på sin egen häst.

Jag håller med flashlight
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Ts kanske ser det som en del i sin egen utbildning också, vilket det väl absolut är.

Ja, det är så jag ser det. Jag och ägaren känner varandra väl och jag kommer att ha fortsatt kontakt med både henne och hästen när den här perioden är över. Jag ser det här som en chans att lära mig mkt OCH med mkt hjälp av andra. Tex kursen i NH har vi kommit överrens om att dela på kostnaden, dvs hon betalar för hästen och jag betalar för mig eftersom jag förhoppningsvis kommer att lära mig något där. Och det är ju det jag vill LÄRA MIG.
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Man lär sig av egna hästar men det finns steg mellan rent nybörjarstadium och hästägare:cool: Tycker jag.

Ang trevlig unghäst så¨javisst finns det trevlgia snälla unghästar. Men kanske är de värre utsatta, som snällt går med ryttare som är ostadig i sin vikt, vars händer far omkring och ofta låser eftersom nybörjare gärna har balansen i händerna, hästarna sänker ryggen, kör upp nosen och går snällt. Kanske lite "tröga" eftersom de inte får lära sej hjälperna på rätt sätt, kanske lite stumma i munnen, eftersom de skyddar munnen mot nybörjarens händer. Men den slänger inte av.:cool:
Är det bra eller dåligt?

Har man lite respekt för utbildingen av en häst och vad den innebär för att hästen ska må bra i kroppen och förstå vad människor vill så inser man väl rätt snabbt att nybörjare som ridit tre år på ridskola har ganska små förutsättningar att ge en ung häst detta. Eller? Menar du att den ryttaren kan ge hästen vad den behöver:confused:

Tränare en gång i veckan kan inte kompensera de år som krävs för att ens förstå hur en unghäst behöver ridas. Sen att kunna göra det också själv och känna när hästen arbetar bra, jag menar hur naiva får vi vara här:cool:


Måste bara få tillägga att, ja, jag har gått på ridskola men jag har även ridit en hel del utanför den, vilket jag inte tänkte på att skriva i mitt inlägg. Jag är inte så mkt nybörjare att jag sitter och drar hästen i munnen och inte har någon balans osv.. Jag är ingen fullärd ryttare, långt ifrån, men det är inte så illa som du antyder. Det som jag är nybörjare på är det som kan hända utöver ridningen och hur man hanterar det på bästa sätt så att man inte förstör hästen. Det behöver jag mkt hjälp med och har också sett till att skaffa mig det.
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Både till Trissa, Shaggy och ts:

Nej man lär inte tillräckligt på ridskola för att utbilda en häst, vilket det handlar om på en 5-åring. Man måste förstå att det är en unghäst som inte är färdig på något sätt. En ryttare som ridit på ridskola så kort tid (ja det är mycket kort tid) har inte de kunskaperna varken på ryggen eller marken.

De allra flesta har heller inte skaffat en sits med oberoende hand. Jag menar inte att ts medvetet "drar hästen i munnen".

Men många gör det omedvetet även efter betydligt fler år på ridskola. Därför att det är svårt att helt kontrollera sin egen kropp på hästryggen......En unghäst är också oerhört viktkänslig bla. Den är vinglig i sig själv och behöver hjälp av ryttaren. Inte en ryttare som skulle behöva hjälp av hästen för sin egen utveckling:(

Nej, det är nog ganska färdigdiskuterat, egentligen, jag (och några till) står nog oerhört långt ifrån en del andra i synen på utbildning av både häst och ryttare tyvärr. Jag kan inte ta så lättvindigt på varken det ena eller det andra som en del gör här. Och dessutom inte på säkerhetsaspekten för både häst och människa.:crazy:
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Jag kan på sätt och vis hålla med dig, men samtidigt tycka att varför måste allt vara så otroligt svårt och komplicerat med hästar nu för tiden? Vad hände med det sunda hästförnuftet, måste man ha ridit i halva sitt liv för att kunna använda det? Och om just den här hästen inte blir utbildad till grand prix, är det hela världen?

Är det förresten någonstans man får lära sig säkerhet så är det väl på ridskolan?
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Det går ju att skicka in henne under någon / några månader till någon som kan rida till henne lite till. Dock kostar ju detta några tusen, men de kanske är värt det? Men förövrigt säger jag som dom flesta andra: Hon testar nog dig nu i början.

Lycka till med henne förövrigt :)!
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Norrland65...

Jag vet inte om du missuppfattade det jag skrev!?

Med,
Har man bara ridit på ridskola så har man ju inte de kunskaperna man får av att redan ha haft egen häst. Första hästen är alltid första hästen och så är det för alla.

Med detta menade jag inte att hon gjort fel när hon köpte häst.
utan att det bästa sättet att skaffa sig dessa kunskaper är att skaffa häst.


Nej, jag missuppfattade inte. Jag höll med dig! ;)

Men mitt svar blev kanske lite otydligt, det var även svar till andra i tråden som verkligen dömer ut TS.

Norrland
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Har man lite respekt för utbildingen av en häst och vad den innebär för att hästen ska må bra i kroppen och förstå vad människor vill så inser man väl rätt snabbt att nybörjare som ridit tre år på ridskola har ganska små förutsättningar att ge en ung häst detta. Eller? Menar du att den ryttaren kan ge hästen vad den behöver:confused:

Tränare en gång i veckan kan inte kompensera de år som krävs för att ens förstå hur en unghäst behöver ridas. Sen att kunna göra det också själv och känna när hästen arbetar bra, jag menar hur naiva får vi vara här:cool:

Det beror ju helt på hur duktig ts är att rida!! Med all hjälp som hon ju verkar kunna få från alla håll så kan hon ju mycket väl klara detta. Hon kommer ju själv att utvecklas och lära sig massor under tiden också...

Sedan tror jag tvärtemot att ridning för instruktör en gång per vecka kan ge en hel del. Dessutom så lär hon ju få höra av tränaren om hon anses helt olämplig för att rida hästen.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Visst håller jag med dig i sak (unghästutbildning). Det går inte att argumentera mot.

Däremot kan jag inte på något sätt bedöma TS ridning. Jag känner henne inte, vet inte hur hon rider.

Men även om du i sak naturligtvis har rätt, så är läget IRL ett annat. Alla unghästar rids och utbildas inte av mkt duktiga, välbalanserade ryttare med 20 års erfarenhet. Många rids av yngre tjejer med kortare erfarenhet, och det blir ju faktiskt häst av de flesta! Så kanske måste man sätta det lite mer i perspektiv...

Men säkerheten - den ska man inte tumma på. Känner TS att hästen blir för svår, så ska hon lämna tillbaks den, tycker jag.

Norrland
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Hmm, känner igen.. :crazy:
Fast nu är min inte så gammal att han klarar av att koncentrera sig på att springa, svänga och försöka äta samtidigt -

Sådan multitasking är inte självklart att det kommer med åren.. :crazy: Min fjortonåring kan klättra och äta samtidigt, men när jag säger nej så försöker han istället springa, klättra och äta, vilket brukar sluta med att vi står på örona :rofl::grin:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 948
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 386
Senast: valy
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 578
Senast: Modest
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 394
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ge delar från tupp till katt?
  • Avels fråga
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Lösa benbitar
  • WE-tråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp