Nybliven osäker hästägare behöver tips

Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Ett tipps när hästen drar ner huvudet för att äta, är att hålla en hand om örat och ta tag när hon dyker ner. Brukar funka.

Men kära nån! :(

Vet du hur mycket nerver och blodkärl som löper i och kring hästens öron? Den metod du förespråkar gör mycket ont och riskerar å det grövsta att skada hästens öron.
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Vet en irländsk jättestor häst som blivit bremsad :eek: i öronen.:mad:

gissa hur svårt det var att få på träns:crazy:
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Men ta då hjälp av personerna runt om kring dig! Det är svårt att lära ut på ett internetforum hur man leder en häst på ett korrekt sätt. När jag läste ditt första inlägg fick jag precis som troligtvis de flesta andra en känsla av att du är livrädd för hästen och att du inte har en aning om hur du ska lösa problemen. Om några äpplen på marken är ett problem så kommer du tyvärr stöta på fler som är hundra gånger värre i framtiden.

Hoppas du löser problemen med hjälp.
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Men kära nån! :(

Vet du hur mycket nerver och blodkärl som löper i och kring hästens öron? Den metod du förespråkar gör mycket ont och riskerar å det grövsta att skada hästens öron.

Mja, fast det beror ju på hur man gör iofs.. Jag tolkade inte det som att man skulle dra upp huvudet på hästen i örat, utan snarare distrahera hästen genom att ta i örat.
Om det är en bra metod vet jag inte, men man kan nog göra den utan att skada hästen fysiskt.
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Örat kanske inte trillar av, men nog kan det tänkas göra ont på hästen alltid. :mad: När hästkarlarna, så kallade horse breakers, red in de otämjda 2-åriga mustangerna på endast 3 dagar, så vred de om örat på hästen för att hinna sitta upp innan den började att bocka runt. (Cowboys – William H. Forbis)

/V
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

*kl*
Suck vad lessen jag blir på alla de som är så negativa:(
Ts ville ju bara ha lite goda råd på vägen inte påhoppad om att sälja hästen o rida på ridskola osv. Alla är väl nybörjare i början , nånstans måste man ju börja.
Köpte själv min första häst för ett år sen (en nervig liten kille som då nyss hade fyllt 5 år) Ni skulle väl ha stenkastat mig om ni visste, och berättat hur åt helvete allt kommer att gå både för mig och hästen:mad: Min tji fick de som inte trodde på oss .... I´dag är han en rätt cool herre och mina döttrar rider honom helt självständigt, döttrarna är 10 och 12.
Så till ts ;kämpa på ,var envis och ett steg före( både mentalt och kroppsligt) så ska du se att allt löser sig. Och framförallt var konsekvent.
Lycka till!!:bow:
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Fast hur många historier är det som inte har slutat lyckligt? Jag vet hur många som helst. Det är oftast det gamla vanliga någon köper en häst som de inte har kunskap nog att klara av. Oftast så slutar det i tårar om inte ryttaren har vett att i tid inse vad som händer och drar i handbromsen.

Precis som jag skrev tidigare så visst finns det lyckliga solskenshistorier, men de är snarare undantaget som bekräftar regeln.

Jag skulle säga att din historia trots allt slutade lyckligt (vilket man skall vara tacksam för) och inte att den slutade lyckligt därför att.

Mvh

Tora

Tja, jag vet inte om du verkligen LÄSTE mitt inlägg - trots att du citerar det. Eller åtminstone känns det som om du inte läste denna del av inlägget?

"Det jag vill säga är alltså att JA! Som nybörjare ska man helst välja en snäll läromästare, rida för instruktör och ha folk som kan hjälpa en i alla lägen då det är svårt.

MEN det kan gå bra, även om man alltså står där med en häst som inte uppfyller kriteriet äldre läromästare.

Det beror så mycket på hur man själv är, hur hästen fungerar och givetvis hur mycket hjälp och stöd man kan få. Så ge inte upp!!!"
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Fast nog måste man kunna röra örat utan att det trillar av? Jag menar INTE att vrida om örat, eller ens hålla fast det.

Jag ser ju hur hästarna biter efter varandras öron när de busar, och de är ganska noga med att se till att den andre inte får tag.

När jag fodrar flera lösa hästar längs foderbordet så är det ibland en häst på andra sidan den som står närmast mig som försöker sno käk, då brukar jag luta mig över den närmaste och sträcka mig efter tjyvens öra. Då är han snabb att dra sig undan, och då har jag AAAldrig tagit honom ens lite hårt i örat, och i andra fall kan jag röra örat utan problem. Men i denna situationen fattar han att jag "anfaller" och då brukar han acceptera detta och hålla sig till den egna maten.
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Btw,kan det vara därför flera irländare jag vet är så fruktansvärt rädda om öronen???Då fick det sin föklaring.....
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Trillar av? Nej, så menade jag inte.
Jag menade inte heller att om du peter lite löst på örat så gör det ont på hästen.

--> Det jag menade var: Om du vrider om örat på ett för hästen smärtsamt sätt så gör det troligtvis ont på hästen.

/V
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Självklart gör det ont att vrida om örat, men jag tror inte att rådet gällde att vrida om det. Eller, det BEHÖVER inte vara det som personen menade. Utan kanske menade de mer som jag gjort ibland.
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Eftersom du svarade på mitt inlägg. Vad är det som är negativt i det?

/V
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Du svarade på mitt inlägg där jag skrev att det beror ju på hur man gör, om det gör ont eller inte.

Du skrev att "nog gör det ont alltid" och då ville jag förklara att jag inte menade att man skulle vrida om örat, utan man kan bara ta på det för att få önskad effekt.
Jag tror vi bara pratar om varann :p svårt ibland när man bara skriver.
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Det beror på hur TS, (eller någon annan), tolkar det hela och hur hon eventuellt väljer att "ta tag i örat" på hästen. Är det inte läge att varna för att det faktiskt kan göra ont på hästen med tanke på att TS i det här fallet är ovan vid hästhantering? Samt att metoden "ta tag i örat" faktiskt praktiseras just för att det ska vara smärtsamt?

Menar inte att just du åsamkar dina hästar smärta, men det finns andra som kan göra det (med sina hästar).

/V
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Absolut! :bow:
Jag ville bara även ge den andra vinkeln(eftersom du påpekade den viktigaste), att man kan göra det på ett snällt sätt istället. Dvs, man behöver inte strunta i ör-tipset helt, bara tänka på att man inte tar hårt :idea:
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

titta från början;)
Jag lånade bara din knapp. Jag svarade inte dig personligen....
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Vet flera hästar som man får bremsa öronen på istället för överläppen pga att de "inte tar" bremsen i läppen. Ska även tillägga att ingen av dessa är svåra att tränsa eller hantera öronen på i vanliga fall. Och varför skulle öronen vara värre än läppen?
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Vad jag vet så utsöndrar inte hästen endorfiner av bremsning av öronen- som är hela syftet.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 948
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 386
Senast: valy
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 574
Senast: Modest
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 394
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp