Nybliven osäker hästägare behöver tips

Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Måste bara få tillägga att, ja, jag har gått på ridskola men jag har även ridit en hel del utanför den, vilket jag inte tänkte på att skriva i mitt inlägg. Jag är inte så mkt nybörjare att jag sitter och drar hästen i munnen och inte har någon balans osv.. Jag är ingen fullärd ryttare, långt ifrån, men det är inte så illa som du antyder. Det som jag är nybörjare på är det som kan hända utöver ridningen och hur man hanterar det på bästa sätt så att man inte förstör hästen. Det behöver jag mkt hjälp med och har också sett till att skaffa mig det.

Vet du, jag tycker att du verkar vara både klok och mogen. :) Du inser dina begränsningar och tar hjälp och vill lära. Det är ju jättebra. :)

Ägaren till hästen tror på dig och vill att du tar hand om den. Det kan väl inte vi på Buke ifrågasätta? Nä, ta hjälp av ägaren och de du har omkring dig samt dina tränare så går det här nog bra.

Du kan nog själv bedöma om hästen är för svår.

Lycka till! :laugh:

Norrland
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Många rids av yngre tjejer med kortare erfarenhet, och det blir ju faktiskt häst av de flesta! Så kanske måste man sätta det lite mer i perspektiv...

Vi har nog defintivt olika definition av att "bli häst".....Det finns många illa utbildade hästar med nosen i vädret och sänkt rygg som inte fattar vad folk vill och gör sej okänsliga för hjälperna....

Visst är det som du säger att det sker och visst har alla gjort sina misstag med hästar. Men det gör ju inte att man inte ska undvika sånt om det går. Vi försöker det genom att få ts att inse det vansinniga i projektet.
I medryttartråden kom ytterligare skäl i o m ett inlägg om hur isisar utbildas. Enligt detta är denna 5-åriing på samma nivå som 3-åringen jag rider:crazy: Dvs mycket tidigt i sin utbildning......
Det är svårt nog att få en unghäst med 3 gångarter att arbeta i balans, med takt och lösgjordet och lära den naturlig framåtbjudning och vad ryttaren vill med sina hjälper.

En isis har 5 gångarter vilket jag inte ens tänkte på i början av tråden eftersom jag inte rider isisar. Tror inte någon annan tänkt på det heller:o

Det gör knappast att jag tror mera på idén.:crazy:

Jag har ridit en isis på turridning som enligt ägarna blivit förstörd i utbildningen pga okunnighet. :crazy:

Nej som sagt, jag står långt ifrån många andra i denna välvilliga skara:cool:
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Både till Trissa, Shaggy och ts:

Nej man lär inte tillräckligt på ridskola för att utbilda en häst, vilket det handlar om på en 5-åring. Man måste förstå att det är en unghäst som inte är färdig på något sätt. En ryttare som ridit på ridskola så kort tid (ja det är mycket kort tid) har inte de kunskaperna varken på ryggen eller marken.

De allra flesta har heller inte skaffat en sits med oberoende hand. Jag menar inte att ts medvetet "drar hästen i munnen".

Men många gör det omedvetet även efter betydligt fler år på ridskola. Därför att det är svårt att helt kontrollera sin egen kropp på hästryggen......
Vet du vad, nu skriver du att jag har skrivit saker jag aldrig skrivit och aldrig kommer skriva. Jag vet att man inte lär sig att utbilda en häst på ridskola och jag har heller aldrig skrivit att man lär sig det. Det enda jag har skrivit är att när man ridit tre år på ridskola håller man vanligen inte balansen i tyglarna. Jag har inte nämnt något om att man är helt oberoende mellan sits och hand eller dylikt. Det du skrev var att TS efter tre år på ridskola inte hade någon egen balans utan var tvungen att använda tyglarna till det vilket du inte kan veta.
Jag tycker du går för långt. Vi vet alla att kombinationen häst/ryttare inte är den optimala, långt därifrån, men att klanka ner på TS för saker vi inte vet det minsta lilla om det är :devil: oförskämt och verkar enbart vara för att trycka till TS lite extra.
Om man vill framföra något till någon kan det vara smartare att uttrycka sig klart och tydligt (vilket många gjort) men utan att tala om att personen i fråga är idiot (vilket jag tycker du gör). När man idiotförklarar folk så går de i försvarställning och kommer aldrig att ta till sig det man säger.
/Shaggy just nu förbannad och därför ingen god pedagog
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Vet du vad, nu skriver du att jag har skrivit saker jag aldrig skrivit och aldrig kommer skriva. Jag vet att man inte lär sig att utbilda en häst på ridskola och jag har heller aldrig skrivit att man lär sig det. Det enda jag har skrivit är att när man ridit tre år på ridskola håller man vanligen inte balansen i tyglarna. Jag har inte nämnt något om att man är helt oberoende mellan sits och hand eller dylikt. Det du skrev var att TS efter tre år på ridskola inte hade någon egen balans utan var tvungen att använda tyglarna till det vilket du inte kan veta.
Jag tycker du går för långt. Vi vet alla att kombinationen häst/ryttare inte är den optimala, långt därifrån, men att klanka ner på TS för saker vi inte vet det minsta lilla om det är :devil: oförskämt och verkar enbart vara för att trycka till TS lite extra.
Om man vill framföra något till någon kan det vara smartare att uttrycka sig klart och tydligt (vilket många gjort) men utan att tala om att personen i fråga är idiot (vilket jag tycker du gör). När man idiotförklarar folk så går de i försvarställning och kommer aldrig att ta till sig det man säger.
/Shaggy just nu förbannad och därför ingen god pedagog

Det är mer en principiell diskussion fn där ts blir ett exempel. Det finns många fler. Int eom att trycka ner någon. En sån diskussion kan vara intressant även för andra som tänker sätta sej i samma situation.

Det handlar om att se realistiskt på situationen eller inte. NEJ man har inte lärt sej rida på ett sätt som passar på en så pass outbildad häst på någon vanlig ridskolan öht. Att jag inte vet är tjafs om ord. Jo det VET jag. Det säger sig självt om inte ts (eller vem som helst som ridit i tre år på ridskola) ridit privat dagligen och för instruktör "vid sidan av".

Hört talas om sannolikhetskalkyler:cool: Nej det är inte sannolikt att en ridskoleryttare efter tre år kan öht rida en unghäst.

Har du själv öht ridit en så grön häst? Man kan undra vad ni som debatterar själva har för erfarenhet av gröna hästar och vad som krävs för att utbilda dem på ett bra sätt för hästens skull OCH för ryttaren. Vet ni vad det är ni har synpunkter på? Ursäkta men frågan är befogad.
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

:bow:

Att rida på ridskolehäst i tre år ger inte speciellt mkt ridvana, faktiskt.
Visst om man är vuxen, lättlrärd, har bra förutsättningar och rider i en grupp med mer vana ryttare så gör det ju att man får ett stort försprång om man jämför med vissa andra, men det krävs ändå MER ridning om man ska kunna rida in/utbilda en unghäst.

Jag red 3-4 dagar i veckan i två år innan jag skaffade min första häst och jag var definitivt inte tillräckligt rutinerad för att ha en unghäst.

Det optimala för att skaffa en unghäst är ju om man sjävl varit med och ridit någon annans unghäst först, så man vet vad det är man har att göra med.
Visst kan det gå bra om mindre rutinerade människor skaffar en unghäst men det är ju väldigt dumt att chansa.

Någon skrev att många skaffar unghäst (eller andra också iofs) innan de anses vara rutinerade - och att det gått bra.
Hur kommer det sig då att så många hästar går sönder, det startas tråd efter tråd bara här på buke om att hästarna "bråkar" osvosv... ?
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Hört talas om sannolikhetskalkyler:cool: Nej det är inte sannolikt att en ridskoleryttare efter tre år kan öht rida en unghäst.

Har du själv öht ridit en så grön häst? Man kan undra vad ni som debatterar själva har för erfarenhet av gröna hästar och vad som krävs för att utbilda dem på ett bra sätt för hästens skull OCH för ryttaren. Vet ni vad det är ni har synpunkter på? Ursäkta men frågan är befogad.

Sannolikt är det inte, men inte omöjligt.

Min man hade ridit ett mycket begränsat antal gånger i skogen när vi köpte unghästen till honom. Han har tillsammans med mig och våra tränare ridit in denna unghäst och det har gått utmärkt. Faktum är att han rider honom bättre än jag ibland, han har ett naturligt mjukt sätt, är följsam i kroppen och sliter aldrig i hästen.
Visserligen har han inte kunskapen att utbilda honom själv, men RIDA honom, det kan har galant.
Hästen är fem år och riden ganska sparsamt sedan i vintras.

Med hjälp av tränare klarar vi fint av att utbilda den här hästen, så möjligheten finns faktiskt att TS också skulle kunna klara det.
Det beror förståss mycket på hästen, vår häst har visat sig mycket villig att följa våra förslag och att lära sig allt vi vill lära den. Kanske är det svårare med egensinniga ston :angel:

Det är INTE det mest ultimata förståss, att gröning utbildar gröning, men med hjälp går det om man vill tror jag.
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Någon skrev att många skaffar unghäst (eller andra också iofs) innan de anses vara rutinerade - och att det gått bra.
Hur kommer det sig då att så många hästar går sönder, det startas tråd efter tråd bara här på buke om att hästarna "bråkar" osvosv... ?

Ja, tyvärr tror jag att det är okunskap om hästar och hästhantering i första hand som gör att hästar bråkar. Inte just för att oerfarna skaffat just unghäst, för hur många gör egentligen det?
Jag känner ingen som gjort så, däremot känner jag många som fått problem med vuxna erfarna hästar, eftersom deras egen kunskap om hanteringen brustit. (här räknar jag in mig själv)

Visst är det viktigt att unghästen får en korrekt och bra utbildning, men i fel händer kommer den att gå sönder och bli bråkig i alla fall.
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Hört talas om sannolikhetskalkyler:cool: Nej det är inte sannolikt att en ridskoleryttare efter tre år kan öht rida en unghäst.

Har du själv öht ridit en så grön häst? Man kan undra vad ni som debatterar själva har för erfarenhet av gröna hästar och vad som krävs för att utbilda dem på ett bra sätt för hästens skull OCH för ryttaren. Vet ni vad det är ni har synpunkter på? Ursäkta men frågan är befogad.
Men läs för fan vad jag skriver :mad:. Jag har fortfarnade aldrig skrivit att man kan utbilda en unghäst när man ridit 3 år på ridskola. Jag har skrivit att de flesta som ridit 3 år på ridskola inte håller balansen i handen.
Ja jag har ridit outbildade hästar. Jag vet vad som behövs. Förutom kunskaper om hur hästens kropp fungerar behövs det i princip fyra saker.
  1. Balans
  2. Timeing
  3. Tålamod
  4. Känsla
Dessa saker sammantaget gör det möjligt att rida in en häst. Det är kunskaper man skaffar sig genom att rida mycket. Förutom detta bör man veta vad som anses vara normala hjälper eftersom det underlättar när någon annan ska rida hästen men det är inte nödvändigt. Vill jag att min häst ska galoppera om jag lägger en hand på korset på den så kan jag ju lära den det, sen ska jag dock inte förvänta mig att få godkänt på den fattningen i en dressyrtävling.
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Visserligen har han inte kunskapen att utbilda honom själv, men RIDA honom, det kan har galant.
Hästen är fem år och riden ganska sparsamt sedan i vintras.

Det är där vi skiljer oss rejält utifrån hur jag ser på utbildning av hästar. Jag anser att RIDA är att UTBILDA, varenda sak du gör varje dag är själva utbildningen. Det är inte bara att en dag lägga till x antal moment, utan det är på en unghäst det du gör varenda dag, varenda meter du rider. Även om du bara sitter på rumpan och åker runt så lär det hästen något.
Det är varenda rörelse du gör, som är själva utbildningen. Varje dag.
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Men läs för fan vad jag skriver :mad:. Jag har fortfarnade aldrig skrivit att man kan utbilda en unghäst när man ridit 3 år på ridskola. Jag har skrivit att de flesta som ridit 3 år på ridskola inte håller balansen i handen.
Ja jag har ridit outbildade hästar. Jag vet vad som behövs. Förutom kunskaper om hur hästens kropp fungerar behövs det i princip fyra saker.
  1. Balans
  2. Timeing
  3. Tålamod
  4. Känsla
Dessa saker sammantaget gör det möjligt att rida in en häst. Det är kunskaper man skaffar sig genom att rida mycket. Förutom detta bör man veta vad som anses vara normala hjälper eftersom det underlättar när någon annan ska rida hästen men det är inte nödvändigt. Vill jag att min häst ska galoppera om jag lägger en hand på korset på den så kan jag ju lära den det, sen ska jag dock inte förvänta mig att få godkänt på den fattningen i en dressyrtävling.


Anser du att en person med tre år på ridskolan har allt du räknar upp:rofl:

Jo det är i högsta grad troligt att en person efter tre år på ridskola håller balansen mer eller mindre i handen, vilket är en dödssynd på en unghäst (och även andra hästar i o f s) Det är nämligen så att även ryttare med längre erfarenhet ofta gör det, mer elelr mindre och efter tre år har man inte uppnått det som kräva v BALANS bla för att rida unghäst.

Jag ser mycket väl vad du skriver och jag ser att du försöker slingra från att svara på om en ridskoleryttare efter tre år är lämplig att rida en häst som är på en normal 3-årings nivå utbildningsmässigt eller inte.
Ja eller nej?

Jag undrar också om du verkligen UTBILDAT någon häst. Att ha ridit outbildade hästar behöver inte vara riktigt samma sak, nämligen.....Tar man sej så bestämd ton (för att uttrycka det fint..) som du gör tycker jag nog man ska ha så man klarar sej på fötterna.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Ja jag har utbildat en häst, min häst som jag har nu så den diskutionen kan vi lägga ner. Hon är inte perfekt och hon är istadig men jag trivs med en sådan häst och då är det MITT val. Många som rider henne kommenterar med att vad mjuk hon är och vad välriden hon är.
Jag har dessutom i varje inlägg skrivit att jag anser kombinationen mellan TS och hennes häst vara långt ifrån optimal. Vad är det i detta du inte förstår. Jag tänker dock aldrig gå så långt som du gör och tala om att detta kommer gå käpprätt åt helvete för det vet vi inget om. TS söker hjälp och är öppen vilket betyder att det kanske inte blir perfekt men att därifrån dra slutsatsen att det kommer gå till den andra ytterligheten tycker jag är att överdriva rejält.
Eftersom du uppenbaligen inte vill förstå vad jag skriver och anser dig själv ha den enda sanningen så lägger jag ner. Det är ingen ide att försöka få en vägg att förstå vad man menar.
 
Senast ändrad:
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Jag håller med, delvis. Jag skiljer lite på att lära in en signal och att sedan löpande använda den.
Jag och de som hjälper oss med utbildningen av hästen har gått igenom signaler och hjälper med hästen så han förstår, och även utbildat ryttaren förståss. Sedan har de tillsammans praktiserat detta.
Som sagt, säkert skulle det gå snabbare och bli bättre om det var ett proffs som gjorde det. Men för oss går det fint framåt, trots att ryttaren alltså inte är jätteerfaren. Och det var det jag ville säga, det beror mycket på hur ryttaren är nybörjare. De kommer i alla typer :idea::angel:
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Jag undrar också om du verkligen UTBILDAT någon häst. Att ha ridit outbildade hästar behöver inte vara riktigt samma sak, nämligen.....

Men? Här skiljer ju DU på att rida och utbilda?? :confused: Nu förstår jag inte, hur du fick till det där...

Som en parentes, angående at nybörjare stödjer sig i tygeln, så må det vara vanligt, men inte alls alltid fallet. Beror ju på hur man gör, men som vi ridit in unghästen så rids han bara i repgrimma och på långt rep. Ruskar bara repet vid avsaktning och visar riktning vid sväng. Så MIN nybörjare stödjer sig INTE i handen. Och kan han, så kan säkert fler.
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

det är en väsentlig skillnad på att bara ha ridit på en trygg äldre ridskolehäst- i grupp.

Vad gör man om hästen blir rädd, hoppar till, bockar, sparkar bakut, tvärvänder, drar iväg eller inte vill gå??? Sånt som faktiskt är naturligt att det händer.

Har man balans för det?
Knappast.
Har man kunskapen vad man ska göra eller inte göra? Nej!

Man blir rädd o säger att hästen testar eller dominerar o hästen måste då ändra på sig via ngn metod- inte att ryttaren har köpt fel häst.
Sen undrar jag varför man köper en ej inriden unghäst till ngn som knappt kan rida? för att den är billigare?
Det ligger en hel del prestige i detta- att inte våga erkänna att det var fel.
 
Senast ändrad:
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Om hästen är istadig har man misslýckats att få hästen med sig i den sk utbildningen.

Timing som du skriver om- den är få förunnat o för att få till den krävs en enorm mängd med övervakad träning på många olika hästar.

Elitryttare har den.
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Sen undrar jag varför man köper en ej inriden unghäst till ngn som knappt kan rida? för att den är billigare?
Det ligger en hel del prestige i detta- att inte våga erkänna att det var fel.

För att den var billigare, ja, till viss del.
Nu var inte hästen enbart till nybörjar-maken, utan det skulle också vara en som jag ville ha(eftersom vi räknade med att maken knappast skulle rida varje dag, utan att det blir jag som står för den dagliga träningen), så då dög inte typen bruksnordis eller liknande billig.
Vi letade en trevlig och trygg häst till maken, men som "extrahäst" fick den inte kosta så mycket, då jag redan har en ganska dyr.
Det är dock svårt att hitta en sådan, och när vi hittade denna så var den så billig att vi tyckte att då finns det utrymme för att lämna på träning osv när han blir stor. Så, sagt och gjort.

Det var inte det smartaste förståss, bäst hade varit att spara ihop pengar och vänta, men nu blev det inte så. Och jag kan inte tycka att det var fel direkt, mindre smart dock.
Inget man kan rekommendera väl, men jag ville påpeka att det faktiskt kan gå bra, även om det strular i början.
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Ja, tyvärr tror jag att det är okunskap om hästar och hästhantering i första hand som gör att hästar bråkar. Inte just för att oerfarna skaffat just unghäst, för hur många gör egentligen det?
Jag känner ingen som gjort så, däremot känner jag många som fått problem med vuxna erfarna hästar, eftersom deras egen kunskap om hanteringen brustit. (här räknar jag in mig själv)

Visst är det viktigt att unghästen får en korrekt och bra utbildning, men i fel händer kommer den att gå sönder och bli bråkig i alla fall.

Jo jag håller med. Men det är just det att hjag tror att risken att hästen blir förstörd för "all framtid" är större om det är en ung häst.

En häst som är utbildad och sedan blir förstörd (förutom fysiskt) brukar man kunna få ordning på lättare eftersom den har kunskapen inom sig. Det är iaf vad Jag tror :)
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

För att tillägga ngt:

Jag har iprincip aldrig (utom möjligtvis första året, för det minns jag inte mkt av :p ) haft balansen i händerna.
Jag fick lära mig direkt att ta tag i manen om jag tappade balansen eller släppa ut tygeln och det har jag gjort ända sen dess. (Ja jag är snabb på att haffa tag o släppa)
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Hej! Gud, jag blev alldeles rädd av alla "experter" här.
Din häst verkat kolla vem som bestämmer å testar dig. Lika bra att ta tjuren vid hornen och sätta henne på plats. Det finns inga genvägar.
Ett tipps när hästen drar ner huvudet för att äta, är att hålla en hand om örat och ta tag när hon dyker ner. Brukar funka.
Ge dig bara inte!!
Lycka till
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 948
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 386
Senast: valy
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 574
Senast: Modest
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 394
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp