Nybliven osäker hästägare behöver tips

Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Jodå. Endorfiner utsöndras vid smärta. Det är kroppens sätt att hantera denna. Jag har aldrig hört att det skulle vara någon skillnad med hästar.
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

oK då, men öronen är betydligt känsligare o kan få skador av det.
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Ja, visst är de känsliga och givetvis ska man bremsa med förstånd och inte i onödan. :)
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Intressant läsning. Se nedan! Jag skulle gissa utifrån nedan på att man kommer åt hästens nervsystem genom bremsning på ett helt annat sätt än man gör genom att "hålla i örat". Hästarna verkade också föredra bremsning.

/V

Saxat från:
http://ex-epsilon.slu.se/archive/00000917/01/Ex-jobbklar.pdf
(Sid. 24)

I en annan studie undersöktes det om hästens stressrespons varierande mellan fyra olika behandlingar; bremsning av överläppen, hålla i örat på hästen och föra in en näs-svalgsond, bremsa i överläppen och föra in en näs-svalgsond samt bremsa i överläppen och föra in en näs-svalgsond och därefter administrera 10 l kroppsvarm koksaltlösning. Alla fyra behandlingarna orsakade en stressrespons hos hästarna genom att kortisolkoncentrationen ökade. Bara de två sista behandlingarna orakade en ökning av β-endorfiner och de var också dessa som orsakade en mer långvarig koncentrationsökning av kortisol och en signifikant ökning av vasopressinkoncentrationen jämfört med när man höll i örat. Hjärtfrekvensen minskade vid de tre behandlingarna som innefattade bremsning, och när bremsen avlägsnandes ökade hjärtfrekvensen igen. Beteendestudier under försöken antydde att hästarna ogillade öronhållningen mest men den orsakar också den minsta fysiologiska förändringen (Hydbring et al., 1996). Detta tyder på att metodutvecklingen för bättre provtagningsmetoder som inte märks är viktiga för studiernas resultat.
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

hejsan !

jag vet ej fall du har testat det här, men jag tycker du ska testa horseman chip. Så att hon får respekt för dig på ett bra sätt, och så är det bra för unghästar, och så är det väldigt roligt för ägaren. har testat på vårat varmbolod som tror att hon komer undan med allt och hon har börjat lyssnat riktigt bra, man kan köra horsmanchip på marken och även när man rider :)

och en sak att du rider med spö är bra men tänk på att inte använda det för mycket, så hon inte blir van vid det för då måste man ta till yttligare mer saker och det blir bara en ond cirkel av allt.

:)
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

De blir ju lulliga av bremsning- om man gör rätt.
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Har inte möjlighet att läsa hela studien nu men jag tror det stämmer som du säger. Tycker inte att man ska ta för vana att bremsa hästar i öronen men vid vissa tillfällen och på vissa individer kan örat vara det bästa. Jag har inget vetenskapligt belägg för det men har varit med om några hästar som inte går att bremsa i läppen utan som man får ta i örat i stället. Och funkar det inte läppen är det ju bättre att ta i örat än att inte bremsa alls.

Hur eller hur, ursäkta trådkapningen för min del får tråden gärna återgå till vad den skapades för. :)
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Har aldrig sett bremsning av örat ej heller har det någonsin kommit på tal.

om det inte funkade med överläppen ger man lugnande.

mina har förresten aldrig ens blivit bremsade.
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Min lilla italienska dam har med stor sannolikhet blivit bremsad både i överläppen och örat. Enligt "min" veterinär är bremsning i örat relativt vanligt "på kontinenten". Hon (hästen alltså) var gräsligt rädd om både öron och mun när hon kom hit som treåring. Nu har hon hunnit bli 6 år, och det går bra både att raspa tänder och tränsa ... Utan lugnande!

För att återgå till trådens ämne så undrar jag om ni som tycker att det inte är så farligt att en relativt "ny" ryttare ska utbilda en unghäst skulle ha tyckt detsamma om hästen inte hade varit en islandshäst utan exempelvis ett halvblod eller ett fullblod?

Som uppfödare av en ras som anses som "snäll och lätthanterlig" (vilket de är!) så kan jag ibland bli lite frustrerad över den inställning som vissa har, att det inte är så noga med denna typ av häst. Jag vet till och med en hästhandlare som försökte sälja en treårig haflinger till "Familjen Nybörjare" med motiveringen att "haflinger är så snälla, det kommer att gå så bra så". Enligt mig gäller "Ung ryttare - gammal häst. Gammal ryttare - ung häst" oavsett hästens ras.
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

För min del gör jag inte skillnad på ras. Har själv islandshäst och vet att det verkligen inte är små enkla luddbollar. Även om de ser så ut :angel:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 948
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 386
Senast: valy
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 574
Senast: Modest
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 394
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp