Nybliven osäker hästägare behöver tips

Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Vilken diskussion det är knappt så man vågar vara med. Jag har läst din tråd från början men "fuskat" lite på slutet.
Jag vet inte om du är med längre? Jag minns när jag gick med här för jag ville ha hjälp med min häst (inte ridning utan fång) men jag hade läst ett tag och tyckte nog att det lätt kunde bli tufft i trådarna. Nu har jag varit med ett tag och upptäckt att det nog inte är så farligt som man tror från början. Jag tror precis som många andra att de som har svarat dig verkligen vill ditt bästa även om det kanske inte verkar så. Jag reagerade på ditt första inlägg. Om man inte kan få hästen förbi ett äppelträd eller leda den ut ur hagen så kan man nog inte tillräckligt för att ha en egen häst. Att rida på en ridskola kan nog många gånger invagga en i ngn sorts falsk säkerhet. Det är inte samma sak att rida ut på sin egen häst som att rida lektion på en ridskola. Definitvt inte!! Inte blir det lättare med en så pass ung häst. Jag tycker att antingen så försöker du hitta ngn som kan hjälpa dig eller så lämnar du tillbaka den och köper en egen äldre häst. Detta grundat på egna erfarenheter.
Min första häst var helt fel. Jag hade lång ridvana men hade inte ridit på tretton år och blev övertalad att köpa ett halvblodssto (efter Urbino om det säger ngn ngt). Hon var världens finaste häst, snygg, med ett enormt steg, lyhörd, samarbetsvillig men det var ngt med henne som gjorde att det inte fungerade. Jag blev rädd. Efter många år sålde jag henne.
Och köpte en annan häst.

När jag läser den här tråden så tänker jag på henne, därav mitt råd. Det ger jag inte för att jag menar att jag är bäst på detta eller för att slå ner på ngn annan utan snarare för att jag har varit i en liknande sits.
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Även jag har varit där. Och jag håller med dig fullständigt. Till punkt och pricka.

Första hästen var ett femårigt sto. Verkade skitsnäll. Fungerade bra några veckor för att sedan spåra ur totalt. Det höll på att ta knäcken på mitt hästintresse. Även fast jag gjorde som många sa och tog hjälp. Gav bort henne efter lite mer än ett år och fick i min vård en gammal valack. Fortfarande levande och himmel vad den hästen gett mig. Don efter person!

Numera kan jag mer men det känns ändå bra att vara on the safe side. Mår toppen med mina gamlingar som nog mår lika bra, ser det ut som.
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Även jag har varit där. Och jag håller med dig fullständigt. Till punkt och pricka.

Första hästen var ett femårigt sto. Verkade skitsnäll. Fungerade bra några veckor för att sedan spåra ur totalt. Det höll på att ta knäcken på mitt hästintresse. Även fast jag gjorde som många sa och tog hjälp. Gav bort henne efter lite mer än ett år och fick i min vård en gammal valack. Fortfarande levande och himmel vad den hästen gett mig. Don efter person!

Numera kan jag mer men det känns ändå bra att vara on the safe side. Mår toppen med mina gamlingar som nog mår lika bra, ser det ut som.

Du är helt klart mer klok och förståndig än vad jag är. Jag hade denna häst i nio år! Det är inte kul att tänka på. Jag får fortfarande ångest när jag tänker på henne. Men jag hoppas att hon har det bra nu.
 
Senast ändrad:
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Jag tycker heller inte att det är vare sig klokt eller lämpligt, vilket jag har skrivit från början.

Nu uttryckte jag mig luddigt i inlägget du svarade på, men vad jag skulle skriva var att kommentarer som antyder att man tycker att den som gör det är dum i huvudet eller huvudlös.

Sedan tycker inte jag att ditt första inlägg var vare sig nedlåtande eller elakt (även om du använde :eek:). Jag tycker att det var ganska bra skrivet - som ett enskilt inlägg - även om du var hård.

Ok, jag missförstod nog då, trodde du talade om mitt inlägg. :o Ledsen, jag läste nog slarvigt.

Ang tränare så vill jag veta både vad jag gör fel och hur rätt är, dvs vad jag ska göra annorlunda. Där håller jag med. Men jag tycker att ts har fått alternativ, även om kanske mina är hårda som sagt, men det jag bedömer som de bästa för henne fn. Man ska kunna ha roligt med hästar och känna självförtroende tillsammans med dem.
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Även jag har varit där. Och jag håller med dig fullständigt. Till punkt och pricka.

Första hästen var ett femårigt sto. Verkade skitsnäll. Fungerade bra några veckor för att sedan spåra ur totalt. Det höll på att ta knäcken på mitt hästintresse. Även fast jag gjorde som många sa och tog hjälp. Gav bort henne efter lite mer än ett år och fick i min vård en gammal valack. Fortfarande levande och himmel vad den hästen gett mig. Don efter person!

Numera kan jag mer men det känns ändå bra att vara on the safe side. Mår toppen med mina gamlingar som nog mår lika bra, ser det ut som.


Vad klokt av dej:bow: Det är precis det här som några av oss försöker säga till ts. Det ska vara roligt med hästar och man ska må bra av ridningen. Det är många som tappat hela intresset av liknande erfarenheter.

Man önskar att ts skulle lyssna på personer som dej.
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

mitt sto är också sån som ska ha enr huivude tför attt äta och sånt, det är bara att vis vem som bestämmer , jag vet att det är jobbigt men mitt sto kommer nog aldrig sluta stanna och beta på en gräsplätt innan hagen . dem är hästar vad kan man göra åt det

Uppfostra dem att de inte får göra så?... Det är väl nästan det minsta man kan begära av sin häst att den inte tar matpauser mitt i hanteringen. :crazy:
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Uppfostra dem att de inte får göra så?... Det är väl nästan det minsta man kan begära av sin häst att den inte tar matpauser mitt i hanteringen. :crazy:

Ja det kan man sannerligen tycka:o

Fast i o f s red jag en hingst som kunde snappa efter grenar i farten - i galopp:eek::rofl: Naturligtvis fick han inte göra så.
Det blev nej nej:rofl: Kunde göra så när han var extra hungrig.......eftersom det var en mycket lydig häst så var det en sån man kunde tillåta vissa hyss:love:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Ja det kan man sannerligen tycka:o

Fast i o f s red jag en hingst som kunde snappa efter grenar i farten - i galopp:eek::rofl: Naturligtvis fick han inte göra så.
Det blev nej nej:rofl:

Hmm, känner igen.. :crazy:
Fast nu är min inte så gammal att han klarar av att koncentrera sig på att springa, svänga och försöka äta samtidigt - men enerverande och tålamodstestande nåt så förb*nnat är detta beteende.

Ack o ve den som ger sig :cool: :D
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

:rofl::rofl: :D

Jag kände mej tvungen att lägga till att han fick ha lite egenheter eftersom han var en ganska vek individ egentligen. men visst var det enerverande när man plötsligt märkte att han klev av stigen rakt in i en buske för att ta en tugga så då fick jag strama upp lite. :rofl:

Det där i galoppen var när en tunn björk i stormen lagt sej snett över ridvägen så en giraff till fullblodshingst lagom nådde, kvick var han också:rofl::rofl:
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Hej!
Har nu startat en ny tråd i forumet ridning, där jag undrar vad som gäller när man ska ha en medryttare. Ni som har svarat mig här både ris och ros, det spelar ingen roll, kan väl vara snälla och gå in på det forumet och hjälpa mig där?? Jag vet trots att många inte tror det att jag är okunnig, jag har aldrig förnekat det eller vägrat inse det, det är därför jag söker all hjälp jag kan få, både på hemmaplan, kurser och även på nätet osv...
Nog om det. Nu är jag anmäld till en tvådagarskurs i NH i slutet av aug och jag ska även prata med den mannen som håller i kursen och råkar bo nära mig, om det är möjligt att komma privat till honom. Jag gör verkligen allt jag kan för att reda upp detta,vad ni än tror.
Ha det bra nu och berätta gärna allt ni vet vad gäller medryttare.
Vi kanske hörs
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Hej!
Har nu startat en ny tråd i forumet ridning, där jag undrar vad som gäller när man ska ha en medryttare. Ni som har svarat mig här både ris och ros, det spelar ingen roll, kan väl vara snälla och gå in på det forumet och hjälpa mig där?? Jag vet trots att många inte tror det att jag är okunnig, jag har aldrig förnekat det eller vägrat inse det, det är därför jag söker all hjälp jag kan få, både på hemmaplan, kurser och även på nätet osv...
Nog om det. Nu är jag anmäld till en tvådagarskurs i NH i slutet av aug och jag ska även prata med den mannen som håller i kursen och råkar bo nära mig, om det är möjligt att komma privat till honom. Jag gör verkligen allt jag kan för att reda upp detta,vad ni än tror.
Ha det bra nu och berätta gärna allt ni vet vad gäller medryttare.
Vi kanske hörs

Jag tror absolut att du gör allt du kan för att reda upp situationen.

Jättebra att du kan komma med på en kurs redan, ju fortare desto bättre!

Varför många reagerar som de gör är ju verkligen för att man vet hur farligt och dumt det kan bli, alla hästar testar mer eller mindre och om man då inte har kunskapen så är det verkligen svårt.

Ingen vill ju att din dröm ska förvandlas till en mardröm:crazy:
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

ska jag vara ärlig så förstår jag inte varför du lägger ner så mycket jobb på denna häst. Du hade den bara under ett år, eller hur var det?

Skaffa dig något mer långvarigt som ditt arbete kan ge resultat på innan hästen hinner åka hem igen.
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Ja det kan man sannerligen tycka:o

Fast i o f s red jag en hingst som kunde snappa efter grenar i farten - i galopp:eek::rofl: Naturligtvis fick han inte göra så.
Det blev nej nej:rofl: Kunde göra så när han var extra hungrig.......eftersom det var en mycket lydig häst så var det en sån man kunde tillåta vissa hyss:love:

Vilken koordinationsförmåga!
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Ja, eller hur - och för att vara hingst dessutom:rofl: Dom har annars svårt att göra två saker samtidigt:angel:

Det där gör min (i övrigt "pudeldresserade") lille hingst också ... Inte i galopp (ännu) bara i skritt och trav. Lite svårt att hindra honom från att knapra på grenar när man rider genom ett buskage ... Munkorg känns lite som överkurs trots allt. :rofl:
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Jag känner en person som är chef dessutom över rätt mycket folk.
Den personen är alltid så pedagogisk och så välvillig och trevlig att alla är nöjda när de pratat med henne....... Alla tror att hon stöttat just dem även i konflikter.:cool:

Det gör att även när hon framför kritik så tror personen som får kritiken att den inte alls fått kritik utan att allt är väldigt bra.

Ja, det har lett till en hel del bekymmer kan jag lugnt säga.....Personal känner sig svikna, osv. Ibland är det nödvändigt med mer klara besked. Själv föredrar jag mer raka besked så att jag vet den andra personens stådnpunkt.

Bakom reaktioner på raka besked ligger ofta stor konfikträdsla, faktiskt ganska typiskt svenskt. (Som vitaN skrev ovan) Personer med rötter i en del andra länder har inte problem med rakhet och ärlighet alls. Svenskar ska alltid vara så försiktiga att budskapet inte ens går fram.

Ta tränare som år efter år har elever som rider illa på något sätt. Tränaren tycker sig ha framfört detta gång på gång och försökt rätta till, men den det gäller har inte alls hört det eftersom det var så inlindat och omkskrivet.:o Var eleven korkad eller tränaren luddig?

Att ge andra råd för att vara snäll, än dem man egentligen vill ge utifrån erfarenhet av hur det vanligtvis går i fall som dessa, är bra dumt. Det är till och med oansvarigt.

Mycket värre än att säga sanningen som det är, utan risk för att det blir feltolkningar och "glädjekalkyler" hos ts.

Och för att göra det ännu värre..samma tränare får sedan skit för att man inte talat om rätt ut att ryttaren rider illa. Denna elev har nu bytt till tränaren som hade "mage" att rätt ut säja "du suger", och i slutänden funderar du som tränare på varför du inte vågade ta bladet från munnen och verkligen få eleven att förstå att förändringar är nödvändiga.
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Det där gör min (i övrigt "pudeldresserade") lille hingst också ... Inte i galopp (ännu) bara i skritt och trav. Lite svårt att hindra honom från att knapra på grenar när man rider genom ett buskage ... Munkorg känns lite som överkurs trots allt. :rofl:

:o Måste erkänna då att lilla unghingsten har börjat upptäcka fördelarna med skogspromenader som vi ägnar oss en hel del åt........

Om jag rider ut med andra och babblar och inte har uppmärksamheten på honom så kommer han ut ur vildvuxna stigar med munnen full av en björkgren eller så:eek: Har inte ens märkt det:angel:

Han är så rar och vänlig och väluppfostrad så man har knappt hjärta att ta itu med det ens, men det börjar kanske bli dags......Den lilla my little pony killen kommer nog att komma undan med mycket för sitt försynta sätts skull:devil::rofl::love:

Stoet har inte en tanke på sånt:bow:
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Och för att göra det ännu värre..samma tränare får sedan skit för att man inte talat om rätt ut att ryttaren rider illa. Denna elev har nu bytt till tränaren som hade "mage" att rätt ut säja "du suger", och i slutänden funderar du som tränare på varför du inte vågade ta bladet från munnen och verkligen få eleven att förstå att förändringar är nödvändiga.

Ja, visst är det så. Samt att man som elev (och människa) väljer att höra det man vill höra om inte den som framför synpunkten är tydlig med den. Vi fungerar ofta så.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 948
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 386
Senast: valy
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 578
Senast: Modest
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 394
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ge delar från tupp till katt?
  • Avels fråga
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Lösa benbitar
  • WE-tråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp