Nybliven osäker hästägare behöver tips

Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Tack, :bow: Du har så himla rätt! Det finns så många bättre sätt att ägna sej åt sitt stora intresse än att sätta sej i en situation som troligen bara leder till bekymmer, oro, rädsla, kanske rädsla för att rida öht:crazy: Vad har man vunnit då, för att man vägrar ta råd. :confused:

Många många som åkt av några gånger och är ganska oerfarna, tappar självförtroendet och blir rädda för ridningen, för hästen och kanske för alla andra hästar också:cry: Det blir att börja från - 10 sen, istället för att sakta bygga upp sej själv och sitt självförtroende från kanske +2 som ts ligger på idag, som nybörjare. Och det kan gå på ett par misslyckade ridturer. Sen blir det trådar som "jag är så rädd, men vill så gärna rida...."

Att sen många tycker att man är elak som säger detta, är helt obegripligt. Har man inte träffat dessa rädda ryttare, har man inte sett "oregerliga" hästar som tagit över, :confused: Önskar man andra att få gå igenom detta? Varför inte få ha kul med ridningen utifrån sin egen nivå?

Eller tycker alla ni som uppmuntrar ts att hon kan gärna skylla sej själv, det är hennes bekymmer om hon nu skaffar en sån häst:confused::cool::crazy:
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Jag har ett 12 årigt varmblod som jag har haft ett år och han gör precis likadant.
Mat är hans största intresse och vill hellst utöva detta intresse jämt. Gräs som stora höga träd.

Han har blivit mycket bättre jämfört med hur han var när jag köpte honom.

vad går din häst i för hage?

När jag köpte min så gick han i rena sahara. var helt jävla omöjlig att rida ut på för han skulle äta allt han gick förbi.
Flyttade honom till stallet jag hade min förra häst och han fick gå i gräshage. Han lugnade sig betydligt och hetsåt inte längre.

När jag gick med honom och han tog sig friheten att äta så skrek jag i åt honom och gick mot honom och "blåste upp" mig. i början kunde han lätta lite på frambenen vid tillsägelse men nu backar han undan och ger sig.

Vid ridning håller jag emot när jag känner att han är på G och ska ta sig en tugga. Använder mycket röst.
Han blir bättre och bättre hela tiden.

Tycker det är klokt att du börjar träna med din häst. Då lär ni känna varanda och du kan få hjälp med sådant som inte är självklart för dig.
Det kan vara så att hästen bara testar dig också. Du har ju inte haft den så länge. Tycker du ska ge det ett försöka.

Min förra häst var elak och högg efter folk och gjorde som den ville. Men tillslut så var han världens snällaste! Allt går om man vill och försöker!
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Jag tycker inte det är speciellt vist av TS att ta sig an en såpass ung häst, och håller med om att det kan till och med bli farligt om det vill sig riktigt illa..
Men trots det skulle jag gärna se att man försöker svara på frågan som ställs i tråden och inte funderar så mycket över hur det kan ligga till.. Och många här har inte varit precis snälla i sitt sätt att säga sin mening. Man måste tänka på att vissa människor kan bli sårade av hårda ord och sägelser.

Vet också att alla här egentligen bara vill hästens (och ryttarens) bästa, men man måste tänka lite på hur man formulerar sig själv .

Så, ska vi försöka slå allas våra kloka huven ihop och ge TS några tips? :)
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Hon går i en gräshage med två andra islänningar och en arab. Förvisso börjar det ta på gräset nu så vi ska snart byta till en annan hage. Får se om hon blir mindre matglad då.
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Ts har fått de enda vettiga och ärliga råd hon kan få. Allt annat vore hyckleri. Man tröstar och ger små råd som om det skulle hjälpa med bukeråd i ett sånt här fall.......:crazy:
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Hejsan alla där ute!
Jag behöver all hjälp och tips jag kan få av er.
Jag har börjat rida som vuxen och har gått på vanlig ridskola i ca 3 år med uppehåll för barnafödande. När nu min granne byggde stall och jag fick möjlighet att äntligen(barndomsdröm) skaffa en egen häst blev jag överlycklig. Det blev ett islandssto 5 år som varit riden i ca 1 år. När hon först kom hem var hon lugn och snäll. Hon blev vän med hästkompisarna hon går med och allt var frid och fröjd. Vi har alltid varit två som ridit ut och hon föredrar att vara andrahäst och jag har låtit henne vara det.
Nu har hon varit hos mig ca 1 månad och nu börjar hennes hyss och jag vet inte riktigt hur jag ska hantera det, det är ju inte något man lär sig på ridskolan.:confused::confused: Jag ska beskriva några ex så kanske ni kan råda mig:
När vi skulle rida ut och passerade ett äppelträd där äpplen ramlat ner på marken så körde hon snabbt ner huvudet och tog ett äpple.
Jag tog tag i tyglarna igen och skänklade på henne att fortsätta men då blev hon sur och började vrenskas och småbocka. Jag blev irriterad och skänklade på igen och försökte få upp hennes huvud men hon fortsatte med sina dumheter. Vad ska jag göra i denna situation?? Jag använder dressyrspö när vi rider ut men är osäker på i vilka situationer jag ska använda det.
En liknande situation är när man leder henne tex ut i hagen efter ridtur och hon kör ner huvudet och börjar beta och vägrar gå vidare. Manar jag på blir hon sur och kastar med huvudet och vid ett tillfälle stegade hon sig en aning. Hjälp!!!
Hon lyssnar inte alltid på hjälperna, hur ska jag göra henne mer uppmärksam och samarbetsvillig??
Jag hoppas ni har många bra tips och råd att ge mig. Jag tänker absolut inte ge upp. Jag ska börja på en islandshästridskola nu i höst och hoppas det kan hjälpa mig också.
Tack på förhand

jag har inte läst vad alla andra har skrivit men jag säger att hon tästar dej, hon är både 5 år och i trots åldern, och du har inte haft henne så länge så hon vill se om hon kan bestämma över dej.

förösk vara bestämd när du rider och leder henne och var alltid med på att hon ska göra så, och beröm henne jätte mycket när hon är duktig, hon är ju trots att 5 år och sto. jag har själv en 5årig D-ponny sto, och hon är i trots ålder hon tästar mej hela tiden fast jag haft henne i ca. 9 månader. ston vill ha mycket beröm ,de blir jätte glada då och på bra humör,
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Läser inte igenom allt.

Det är ingen lämplig häst precis, och du behöver lära dig MYCKET innan du klarar av hästen själv.
Men ser du till att vara öppen, inse att problemen med all säkerhet ligger i dig, och är beredd att ändra dig om det behövs, så kan det ändå gå bra.
Men se till att ha mycket kompetent folk omkring dig som kan hjälpa (Mycket= inte många, men väldigt duktiga som är beredda att hjälpa 24/7 om det behövs).

Jag köpte ju en 5årig oinriden häst som första häst, visserligen hade jag en hel del mer erfarenhet och kunskap om skötseln och hanteringen än du verkar ha, men någon vidare ryttare han jag inte bli trots ca 12 år på ridskolor, gymnasie och för privat tränare (först nu har jag börjat utvecklas). Men det hade varit smartare att köpa en inriden, trygg häst för mig.

Vill bara säga att det går, om du får massor med stöd och hjälp, och kan ta emot det :)
Tips från internet lär inte fungera eftersom problemet med all sannolikhet hänger ihop med hela hanteringen av hästen och inte bara incidenterna. Det kan hända att det bara är någon liten del som behöver ändras, eller så är det jättemycket, men det kan vi inte veta här, utan det måste komma från folk som ser all din hantering, och som du respekterar.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Jag tycker inte det är speciellt vist av TS att ta sig an en såpass ung häst, och håller med om att det kan till och med bli farligt om det vill sig riktigt illa..
Men trots det skulle jag gärna se att man försöker svara på frågan som ställs i tråden och inte funderar så mycket över hur det kan ligga till.. Och många här har inte varit precis snälla i sitt sätt att säga sin mening. Man måste tänka på att vissa människor kan bli sårade av hårda ord och sägelser.

Vet också att alla här egentligen bara vill hästens (och ryttarens) bästa, men man måste tänka lite på hur man formulerar sig själv .

Så, ska vi försöka slå allas våra kloka huven ihop och ge TS några tips? :)

Fast grejen är ju den att ryttaren måste kunna tillrättavisa, korrigera och ge eftergift vid exakt rätt tidpunkt - vilket är svårt att lära någon över internet.
Det krävs rutin för att klara av det.

Och blir man sårad av sanningen (det är ju inte direkt så att folk säger något annat) så bör man nog tänka efter vad man skriver i ett öppet forum :p
Vi svenskar måste lära oss att ta att folk är ärliga.
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Hon går i en gräshage med två andra islänningar och en arab. Förvisso börjar det ta på gräset nu så vi ska snart byta till en annan hage. Får se om hon blir mindre matglad då.

Jag tror inte att hon blir mindre matglad av att äta mer... tyvärr... Det är bara att vara enveten och inte slappna av en sekund. Du måste förekomma hästen. Kräv lika mycket koncentration av dig själv som du kräver av hästen. Om du går och såsar så kommer hästen göra likadant. Det är ju det som är svårast! Hålla sin egen pli ;)

Har du inte möjlighet till någon NH-tränare i din närhet? Har själv varit med om ett islandssto (med betoning på STO :D) och det kan ta på en ska jag säga. Men om man bara är mer enveten än hästen så ordnar det upp sig.

Öva på att bara leda tex. Håll dig någonstans där det inte finns möjlighet att äta, typ paddock.
Se till att hästen aldrig kommer förbi din axel. Du bör alltså inte ha hästen vid din sida när du leder - hästens huvud framför din kropp, utan hästen ska gå BAKOM dig, ALLTID. Detta kan man i början behöva öva på genom att gå baklänges när du leder och ha hästen bra inom synhåll. Ha ett längre grimskaft (3m) och låt det hänga slakt - ge henne plats, men bara plats att gå BAKOM/EFTER dig.

När du stannar, ska hon stanna. Stanna genom att visa att du ska stanna med att höja handen som håller i linan och stanna. Stannar hon inte, byt riktning mot hennes rumpa och "gåt till attack" med blicken och kroppen. Som att du var en häst och skulle bita henne i rumpan. Det kan vara effektivt att "daska till" med grimskaftet på rumpan så att hon fattar att det är den hon ska flytta. Sen lovar jag att hon blir mer rädd om sin bakdel. Ta hennes plats och forstätt gå (hon kommer alltså att göra en volt), och se till att hon kommer bakom igen. Byt riktning ofta, men bara mot hennes bakdel om hon kommer före dig. KRÄV att hon ska gå efter dig. Trilskas hon - bara fortsätt, inget att bry sig om. Du bara byter riktning mot rumpan och visar att "häpp! undan med rumpan! här kommer jag och du ska hänga på". När du sen stannar kommer hon att stanna för det är ju jobbigt att helatiden behöva snurra efter dig. PONDUS gäller. Tänk tjurfäktare. Du är stoltast och vet bäst. Hård men rättvis. När hon stannar och gör rätt - BERÖM!!!! Men bli inte blödig, det fattar inte hästen ändå. Beröm kort med att stryka på pannan säga "bra" sen fortsätter du att gå. Stanna... hon stannar, beröm kort och fortsätt. epetera kanske 10 gånger och sen räcker det för dagen. Släpp ut henne i hagen så att hon får vila hjärnan.

Med unghästar kan man inte bli emotionell och börja gulla för mycket, utan måste vara rak och kvick i sin respons. Då förstår dom lättare och blir MYCKET trevligare att handskas med. När sedan ledarskapet är befäst så kan man börja småpuss lite på dom ;). Men ger man dom lillfingret tar dom hela armen om man inte passar sig.

Börja så och sen kan du PM:a om du vill få en liten fortsättning på förklaring i hur du ryggar.

Lycka till! :banana:
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Fine, TS har kanske gjort ett misstag i at ta emot en så ung häst när hon själv är så oerfaren, och ägaren till hästen är säkert heelt trög, men det var inte det som var frågan.
Så om folk skulle kunna koncentrera sig på att svara på frågan istället för att verka så kunniga och nästan vara elaka i sitt sätt att framföra sin mening skulle buke vara en mycket trevligare plats att vara på!

Men det är just det som är frågan. Det enda rätta svaret här är att du har tagit dig vatten över huvudet. Bästa sättet att lösa det på är att byta till en häst som bättre passar en nybörjare, allternativ ha en duktig person runt dig i princip nästan jämt.

Varför tror du att vi svarar på detta "hårda" sätt? Jo för många av oss har sett hur illa det kan gå. Ryttare som har blivit avslängda och skadar sig (hästen hade väl tom börjat lätta lite). Hästar som blir klassade som problemhästar helt i onödan.

Det finns inga lätta enkla lösningar på detta problem. Framför allt så är det svårt att ge TS de svaren hon vill ha.

Mvh

Tora
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Jag kan inte ge dig så mycket råd, du har redan fått de råd jag tänkte ge... dvs att se till att hon inte hinner få ned huvudet, att ständigt försöka ligga ett steg före. Det är det man kan göra, driva på och hindra hästen från att köra ned huvudet.

Sedan vill jag bara säga *sticker ut mitt dumma huvud här* att du inte är den enda som fått hem en häst som kanske är mer än du klarar av. Jag är en sådan också!

Skulle köpa mig en snäll valack, 8-10 år ungefär, välriden och körd. Kom hem med en fyraårig hingst som var sutten på och ställd framför vagn några gånger bara... Själv är jag en "återfallsryttare" slutade rida efter ett par år på ridskola som tonåring - för att jag var rädd för hästar och var j-ligt kass på att rida. Som vuxen började jag som medryttare åt ett shiresto som var snäll som en ängel, men som hade perioder då hon snarare verkade komma från det där underjoridska stället. Bet, sparkade och skenade som en idiot.

Jag klarade av henne, först som medryttarhäst och sedan som fodervärd i ett och ett halvt år. Sedan köpte jag alltså hingsten! Som kastrerades tämligen omgående och som är gudasnäll i hjärtat men har en hel del bus i sig också. Trots att jag alltså valt en svårare väg än om jag köpt en äldre mer välutbildad häst så har jag inte ångrat mig en sekund. Min häst älskar mig och jag älskar honom. Vi lär oss så sakteliga (med hjälp av instruktör och hästkunnigt folk i omgivningen) och vi blir bättre och bättre med tiden.

Det jag vill säga är alltså att JA! Som nybörjare ska man helst välja en snäll läromästare, rida för instruktör och ha folk som kan hjälpa en i alla lägen då det är svårt.

MEN det kan gå bra, även om man alltså står där med en häst som inte uppfyller kriteriet äldre läromästare.

Det beror så mycket på hur man själv är, hur hästen fungerar och givetvis hur mycket hjälp och stöd man kan få. Så ge inte upp!!!

Sedan det som en del skrivit om att du valt att fråga här i stället för att fråga dina bekanta som lovat hjälpa dig, DET tycker jag är helt naturligt, har man ett problem vill man ju gärna ha massor av kloka råd och synpunkter och vad kan då vara klokare än att slänga ut en fråga på ett forum där det finns massor med människor med kunskap och klokhet? Sedan värderar man svaren ett och ett och väljer vad man vill prova!

Trist att så många rackar ner på ditt val i en lite elak ton. Jag tror mig veta att de vill dig väl men det blir ändå lite fel när de inte känner dig och hästen och inte har sett hur er interaktion fungerar. Dock så är detta ett diskussionsforum och alla synpunkter man kan få är av värde i sig, man får bara själv välja vilka man vill fästa vikt vid.

Lycka till med allt och kom ihåg - du är inte ensam om att ha valt lite ovanligt...

Kram från Jenny
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Många tycker att det är dumt att du skaffade dig en så ung häst som bara är riden i ett år. Men jag tror att du kan få ordning på henne om du skaffar dig tränare som du rider regelbundet för. Tänk på att aldrig låta hästen få sin vilja igenom hur envis hon än är. Om du låter henne få sin vilja igenom kommer hon ta övertaget.

Men säkerheten före allt!!! Om du känner att du inte klarar av henne be om hjälp. Annonser ev om en erfaren medryttare, som du kan betala för att hjälpa dig lite.
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Det här är ett forum där man visserligen diskuterar i skrift. Men det är verkliga hästar vi diskuterar och verkliga människor som frågar.

Absolut är det verkliga hästar och jag håller med dig i det du skriver om att en unghäst för en nybörjare är ett olämpligt val.

Men, denna verkliga häst finns hos en verklig människa (som du själv poängterar). Och är man det minsta lilla pedagogiskt lagd så förstår man att den verkliga människan kanske inte tar till sig råd när de är så "ärliga" som i vissa fall i den här tråden. Snarare får det motsatt effekt, vilket inte gagnar den verkliga hästen som den verkliga människan ställer frågor om.

Hur ska hon våga skaffa hjälp i verkliga livet när hon på ett forum får höra att hon mer eller mindre är dum i huvudet?
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Hur ska hon våga skaffa hjälp i verkliga livet när hon på ett forum får höra att hon mer eller mindre är dum i huvudet?

Fast det är ingen som har skrivit att hon är dum i huvudet (bortsett från dig då). Däremot är det fler som har påpekat att TS inte har tillräckligt med erfarenhet nog för en sån grön häst.

Om någon skulle komma till mig och säga "Du jag har tagit mig vatten över huvudet och köpt en häst jag inte klarar av, kan du hjälpa mig?". Så hade jag inte dumförklarat denna personen utan snarare tvärtom förklarat att det är ett tecken på sprirande kunskap att inse att man inte klarar av sin häst.

Hade glappet mellan okunskap och den kunskap som krävs för att personen i fråga skall klara av att rida sin häst så hade jag kort och gott sagt "Byt häst". Detta av omtanke av både häst och ryttare.

Mvh

Tora
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Jag kan inte ge dig så mycket råd, du har redan fått de råd jag tänkte ge... dvs att se till att hon inte hinner få ned huvudet, att ständigt försöka ligga ett steg före. Det är det man kan göra, driva på och hindra hästen från att köra ned huvudet.

Sedan vill jag bara säga *sticker ut mitt dumma huvud här* att du inte är den enda som fått hem en häst som kanske är mer än du klarar av. Jag är en sådan också!

Skulle köpa mig en snäll valack, 8-10 år ungefär, välriden och körd. Kom hem med en fyraårig hingst som var sutten på och ställd framför vagn några gånger bara... Själv är jag en "återfallsryttare" slutade rida efter ett par år på ridskola som tonåring - för att jag var rädd för hästar och var j-ligt kass på att rida. Som vuxen började jag som medryttare åt ett shiresto som var snäll som en ängel, men som hade perioder då hon snarare verkade komma från det där underjoridska stället. Bet, sparkade och skenade som en idiot.

Jag klarade av henne, först som medryttarhäst och sedan som fodervärd i ett och ett halvt år. Sedan köpte jag alltså hingsten! Som kastrerades tämligen omgående och som är gudasnäll i hjärtat men har en hel del bus i sig också. Trots att jag alltså valt en svårare väg än om jag köpt en äldre mer välutbildad häst så har jag inte ångrat mig en sekund. Min häst älskar mig och jag älskar honom. Vi lär oss så sakteliga (med hjälp av instruktör och hästkunnigt folk i omgivningen) och vi blir bättre och bättre med tiden.

Det jag vill säga är alltså att JA! Som nybörjare ska man helst välja en snäll läromästare, rida för instruktör och ha folk som kan hjälpa en i alla lägen då det är svårt.

MEN det kan gå bra, även om man alltså står där med en häst som inte uppfyller kriteriet äldre läromästare.

Det beror så mycket på hur man själv är, hur hästen fungerar och givetvis hur mycket hjälp och stöd man kan få. Så ge inte upp!!!

Sedan det som en del skrivit om att du valt att fråga här i stället för att fråga dina bekanta som lovat hjälpa dig, DET tycker jag är helt naturligt, har man ett problem vill man ju gärna ha massor av kloka råd och synpunkter och vad kan då vara klokare än att slänga ut en fråga på ett forum där det finns massor med människor med kunskap och klokhet? Sedan värderar man svaren ett och ett och väljer vad man vill prova!

Trist att så många rackar ner på ditt val i en lite elak ton. Jag tror mig veta att de vill dig väl men det blir ändå lite fel när de inte känner dig och hästen och inte har sett hur er interaktion fungerar. Dock så är detta ett diskussionsforum och alla synpunkter man kan få är av värde i sig, man får bara själv välja vilka man vill fästa vikt vid.

Lycka till med allt och kom ihåg - du är inte ensam om att ha valt lite ovanligt...

Kram från Jenny

Fast hur många historier är det som inte har slutat lyckligt? Jag vet hur många som helst. Det är oftast det gamla vanliga någon köper en häst som de inte har kunskap nog att klara av. Oftast så slutar det i tårar om inte ryttaren har vett att i tid inse vad som händer och drar i handbromsen.

Precis som jag skrev tidigare så visst finns det lyckliga solskenshistorier, men de är snarare undantaget som bekräftar regeln.

Jag skulle säga att din historia trots allt slutade lyckligt (vilket man skall vara tacksam för) och inte att den slutade lyckligt därför att.

Ibland så kan de ju också vara så att man underskattar sin kunskap men då brukar det i alla fall inte sluta på akuten med brutet ben och rädsla för att rida.

Mvh

Tora
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Jag kan förstå varför de dubbla nicken kommer in. Det är inte lätt när man får en hel armé på sig. Det är också lättare att skriva mer spetsigt (åt båda håll) gömd bakom en skärm än att säga samma sak direkt till samma person om hon står framför en. Däremot har man tid till mer eftertanke när man läser/skriver, och därför tycker jag att det är lite trist när bra råd och, om än något spetsiga, tankar inte når fram.

Om problemet just nu är att hästen äter ett äpple på marken, så är det ju bara början på något mycket jobbigare. Kan man inte hantera den situationen, så hur ska man då hantera när hästen vägrar gå, vägrar svänga, backar, bockar, vrenskas, hoppar till, är rädd för "spöken", skenar, inte vill ta bettet, tar bettet och sticker? Det kräver att man är ödmjuk för att man är okunnig - och bästa sättet att bli kunnig är att fråga och praktiskt få hjälp. Det är inte omöjligt att få rätsida på det hela, korkad eller inte ;) , även om grundförutsättningarna kanske inte är de bästa.

/V
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Absolut är det verkliga hästar och jag håller med dig i det du skriver om att en unghäst för en nybörjare är ett olämpligt val.

Men, denna verkliga häst finns hos en verklig människa (som du själv poängterar). Och är man det minsta lilla pedagogiskt lagd så förstår man att den verkliga människan kanske inte tar till sig råd när de är så "ärliga" som i vissa fall i den här tråden. Snarare får det motsatt effekt, vilket inte gagnar den verkliga hästen som den verkliga människan ställer frågor om.

Hur ska hon våga skaffa hjälp i verkliga livet när hon på ett forum får höra att hon mer eller mindre är dum i huvudet?


Jag känner en person som är chef dessutom över rätt mycket folk.
Den personen är alltid så pedagogisk och så välvillig och trevlig att alla är nöjda när de pratat med henne....... Alla tror att hon stöttat just dem även i konflikter.:cool:

Det gör att även när hon framför kritik så tror personen som får kritiken att den inte alls fått kritik utan att allt är väldigt bra.

Ja, det har lett till en hel del bekymmer kan jag lugnt säga.....Personal känner sig svikna, osv. Ibland är det nödvändigt med mer klara besked. Själv föredrar jag mer raka besked så att jag vet den andra personens stådnpunkt.

Bakom reaktioner på raka besked ligger ofta stor konfikträdsla, faktiskt ganska typiskt svenskt. (Som vitaN skrev ovan) Personer med rötter i en del andra länder har inte problem med rakhet och ärlighet alls. Svenskar ska alltid vara så försiktiga att budskapet inte ens går fram.

Ta tränare som år efter år har elever som rider illa på något sätt. Tränaren tycker sig ha framfört detta gång på gång och försökt rätta till, men den det gäller har inte alls hört det eftersom det var så inlindat och omkskrivet.:o Var eleven korkad eller tränaren luddig?

Att ge andra råd för att vara snäll, än dem man egentligen vill ge utifrån erfarenhet av hur det vanligtvis går i fall som dessa, är bra dumt. Det är till och med oansvarigt.

Mycket värre än att säga sanningen som det är, utan risk för att det blir feltolkningar och "glädjekalkyler" hos ts.
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

KL:

Jag tycker TS är på rätt spår, säger ifrån när hästen äter när den rids o leds och börjar träna den o henne för en tränare. Låter bra det. Dom kommer nog att få ett härligt liv ihop efter en del grejer att reda ut ihop.

Lycka till TS! Islänningar är härliga =)
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Absolut är det verkliga hästar och jag håller med dig i det du skriver om att en unghäst för en nybörjare är ett olämpligt val.

Men, denna verkliga häst finns hos en verklig människa (som du själv poängterar). Och är man det minsta lilla pedagogiskt lagd så förstår man att den verkliga människan kanske inte tar till sig råd när de är så "ärliga" som i vissa fall i den här tråden. Snarare får det motsatt effekt, vilket inte gagnar den verkliga hästen som den verkliga människan ställer frågor om.

Hur ska hon våga skaffa hjälp i verkliga livet när hon på ett forum får höra att hon mer eller mindre är dum i huvudet?

Precis vad jag tänker.
Jag tror att de flesta tar till sig mer av välbalanserade, konstruktiva råd, som du själv har bidragit med.
Jag håller med till 100 % i samtliga inlägg du skrivit i den här tråden, och lånar Tryggs uttryck och skänker dig min åsiktsbiljett.
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Jag håller också med här.

Vill man få fram sin åsikt till någon är det viktigt att mottagaren av åsikten inte hamnar i försvarsposition, för då kommer h*n aldrig att lyssna.

Precis som med hästar :grin:

Det har varit onödigt hårda ord emot TS tycker jag, det finns mer pedagogiska sätt att ge råd. Sedan kan man inte utgå ifrån en utpoisk syn på hur människor ska ha sina hästar. Jämför OL (barfotagubben), på en föreläsning sa han rakt ut att om man inte kunde ge sin häst en väldränerad och lerfri hage året om, ja, då skulle man inte ha häst alls. :crazy:
Tror ni många vart sura? De kände sig ju påhoppade förståss, för de vet att de har leriga hagar, men de är inte beredda att ge upp sin hobby för det. Och i förlängningen förlorade ju OL chansen att "rädda" dessa hästar, eftersom han fick deras ägare emot sig rakt av.
Jag är av samma åsikt som honom i detta fallet, men jag inser också att i verkligheten kommer folk inte sälja sin häst bara för att de har leriga hagar. Då är det bättre att jag försöker råda dessa ägare att göra det BÄTTRE för hästen iaf. Typ visa hur man dränerar, mm..

Samma sak tänker jag med ts, jag säljer inte heller mina hästar trots att jag av vissa här fått förklarat för mig att jag inte är nog kompetent att ha dem. Jag älskar mina hästar och jag kommer att se till att bli bra nog för att hantera dem på bästa sätt. Det har gått utmärkt hittills.

Därför tycker jag att man vänligt kan förklara för TS att det finns många risker med denna kombination, så var försiktig och skaffa live hjälp.
Jag tycker det kan räcka så faktiskt. Jag tror nog hon skulle ta till sig det på rätt sätt.
Och uppenbarligen har hon ju ÄVEN sökt livehjälp vilket verkar funka bra. :bow:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 948
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 386
Senast: valy
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 578
Senast: Modest
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 395
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp