Nybliven osäker hästägare behöver tips

Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Hejsan alla!
Jag känner att jag verkligen måste ge svar på tal efter att ha läst den ena domen efter den andra.
För det första: Islandshästridskolan börjar snart och jag ska ta med mig min häst dit en gång i veckan och träna för instuktör.
Det andra: Min granne har ridit och haft häst i över 30 år och kommer att hjälpa mig mkt.
Det tredje:Jag har en veterinär i vänkretsen som även är hästägare själv som kommer hjälpa mig med allt inom det området.
Det känns olustigt att behöva skriva ett slags försvarstal till er, för jag är mkt väl medveten om vad jag gett mig in på och jag har en otrolig bakup runt omkring mig. Det ända jag ville ha var som sagt lite tips och råd från andra hästkunniga runt om i landet som kanske har andra kunskaper och fler råd än vad de runt omkrig mig har. Man kan väl aldrig få för mkt hjälp antar jag, men att bli så här nerrackad hade jag aldrig väntat mig. Jag kanske var otydlig med att beskriva vad jag hade för människor runt mig osv... Men nu vet ni.

Se det absolut inte som att vi på buke hackar på dig, de flesta här är brutalt ärliga, på gott och ont. Du får alltid ett tok-ärligt svar (även om det må vara en enskild persons åsikt) och det är i stort sett ingen här som kommer vilja att det går dåligt för dig. Detta är en av tjusningarna med buke och jag tror (om du håller ut i början) att du kommer uppskatta alla ärliga råd och åsikter man kan få av folk som har otroligt mycket kunskap från alla möjliga olika discipliner.
Välkommen till buke, och lycka till med hästen!
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

om du nu har så många hästkunniga vänner i närheten varför var det ingen som reagerade när du köpte en 5åring? Du har ju långt i från den erfarenheten som krävs för att kunna utbilda en 5åring efter 3 år på ridskolan. Räknar vi på en gång i veckan året om så blir det i runda slängar 150 gånger du har suttit på en häst. Ridskola är inte alltid det ultimata lärosättet i hästhållning.

Jag tycker inte att det hjälper så långt med träning en gång i veckan i din sits. För att vidareutbilda en unghäst krävs erfarenhet. Du skulle behöva rida olika hästar, både unga och riktiga läromästare så att du får rutin. Därefter kan du se dig om efter något eget. Lämpligast en äldre häst med rutin som du kan lära dig av istället för att lära din egen häst.
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

mitt sto är också sån som ska ha enr huivude tför attt äta och sånt, det är bara att vis vem som bestämmer , jag vet att det är jobbigt men mitt sto kommer nog aldrig sluta stanna och beta på en gräsplätt innan hagen . dem är hästar vad kan man göra åt det
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Hejsan alla!
Jag känner att jag verkligen måste ge svar på tal efter att ha läst den ena domen efter den andra.
För det första: Islandshästridskolan börjar snart och jag ska ta med mig min häst dit en gång i veckan och träna för instuktör.
Det andra: Min granne har ridit och haft häst i över 30 år och kommer att hjälpa mig mkt.
Det tredje:Jag har en veterinär i vänkretsen som även är hästägare själv som kommer hjälpa mig med allt inom det området.
Det känns olustigt att behöva skriva ett slags försvarstal till er, för jag är mkt väl medveten om vad jag gett mig in på och jag har en otrolig bakup runt omkring mig. Det ända jag ville ha var som sagt lite tips och råd från andra hästkunniga runt om i landet som kanske har andra kunskaper och fler råd än vad de runt omkrig mig har. Man kan väl aldrig få för mkt hjälp antar jag, men att bli så här nerrackad hade jag aldrig väntat mig. Jag kanske var otydlig med att beskriva vad jag hade för människor runt mig osv... Men nu vet ni.

Att rida lektion en gång i veckan räcker inte när du uppenbarligen redan har fått problem.
Om du inte kan få hjälp av en medryttare så lär du behöva hjälp åtminstonde några dagar i veckan av någon som verkligen kan hjälpa dig med de problem som uppstår innan det är försent. (Ett misstag leder lätt till många och om man har otur till en förstörd häst..)

Kan du få daglig (eller nästan daglig) hjälp av någon så är det självklart du ska ge det en chans, men om du får MER problem så kanske det är bra om du tänker i andra banor.
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Jag tror inte att du är fullt medveten om vad du har tagit på dig.

Om man ställer sådana elementära frågor som du gjorde, verkar din backup usel.

Även till att du inte avråddes från att köpa en unghäst.

Vet du att hästar blir värre vartefter vädret blir sämre?
Ju kallare o blåsigare- ju mer turbo:bump:

Menar att om man redan har problem trots beteströtta dåsiga hästar som håller på att få värmeslag så vete katten hur det ska gå till vintern:eek:

hoppas att du tar hjälp dagligen nu.
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Jag tycker du är tuff (eller är det okunskap?) som köper en så ung häst.
Jag skulle gärna vilja veta varför du köpte en så ung häst?
Blev det bara så eller ville du ha = letade du så ung häst?

Nästan alla hästar testar sin nya ägare och ju fortare man gör klart för hästen vem som bestämmer ju fortare går det över.
Risken är stor att din häst visar dej vem som bestämmer istället, dvs. hon.

Jag tycker att det är tidigt att köpa häst efter så kort tid på ridskola.

Det tar tid att lära sig, jag hade hållt på med hästar i ca 20 år varav jag jobbat med hästar några år innan jag köpte egen häst, men tvekade ändå att skaffa egen häst, jag var fundersam på om jag verkligen hade kunskapen som krävdes, min dotter hade ridit i 8 år när hon fick sin första häst och den hade hon inte klarat av att ta hand om själv, hon har helt enkelt för lite kunskap.

Det är ju så mycket mer än bara ridning och hantering, foderstater och sjuk/hälsovård är en viktig bit, liksom att kunna känna när något inte stämmer t.ex att hästen inte går rent, är förändrad i humör och dylikt.

Jag hoppas att det går bra för dej och din häst, jag förstår på ditt inlägg att det inte är någon chans att du tänker om.

Så det jag tycker att du ska göra är att läsa, läs allt om hästhantering, foderstater, hästens behov och hästens sätt att komunicera.

Gå kurser i hästkunskap, gå på föreläsningar och lyssna på allt du hör från erfarna hästmänniskor, sålla och gör den kunskapen du känner är ok till din kunskap.

Hästar är inte bara en hobby, de kräver oerhört mycket kunskap för att hästen ska må bra.

Djurskyddslagen kräver att du som hästägare måste ha kunskapen att se om din häst t.ex är riktigt skodd och verkad, den kräver att du som ägare kan se och ge hästen det den behöver.

En häst är alltid en häst, men en ryttare utan häst är bara en människa.
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Hejsan alla!
Jag känner att jag verkligen måste ge svar på tal efter att ha läst den ena domen efter den andra.
För det första: Islandshästridskolan börjar snart och jag ska ta med mig min häst dit en gång i veckan och träna för instuktör.
Det andra: Min granne har ridit och haft häst i över 30 år och kommer att hjälpa mig mkt.
Det tredje:Jag har en veterinär i vänkretsen som även är hästägare själv som kommer hjälpa mig med allt inom det området.
Det känns olustigt att behöva skriva ett slags försvarstal till er, för jag är mkt väl medveten om vad jag gett mig in på och jag har en otrolig bakup runt omkring mig. Det ända jag ville ha var som sagt lite tips och råd från andra hästkunniga runt om i landet som kanske har andra kunskaper och fler råd än vad de runt omkrig mig har. Man kan väl aldrig få för mkt hjälp antar jag, men att bli så här nerrackad hade jag aldrig väntat mig. Jag kanske var otydlig med att beskriva vad jag hade för människor runt mig osv... Men nu vet ni.


Du vet för lite vad du pratar om därför tror du att vi är elaka och hackar. Med tiden kommer du att förstå men är det värt det som kan hända under tiden???

Nej du, du har inte tillräckligt omkring dej, i så fall hade du inte frågat på buke vad man gör i de fall du beskrev. Bor stallägaren nere i stallet?

Du behöver hjälp varenda minut med hästen, så pass nybörjare är du, i och med att du skaffat unghäst också, som redan insett vad du går för som matte.

Om du haft så nära kloka rådgivare hade du inte köpt häst nu och inte en unghäst. Antingen är de också för blåögda och oerfarna för att säga ifrån eller så är du totalt ovillig att lyssna och båda är lika illa för ditt framtida hästägande.

Ingen kunnig ansvarsfull person hade rått dej att som nybörjare med ridning öht, t o m på ridskolan, köpa en 5-åring som är riden ett år.
Aldrig i livet! Dom hade avrått dej.

Men kanske är du tjurig även i förhållande till deras synpunkter och "kan själv" vilket säger väldigt mycket om hur mycket nybörjare du är.......Så säger barn i tvåårsåldern som just lärt sej en ny färdighet - eller tycker sig ha lärt en. :angel:

Men att leka "kan själv" med en femårig unghäst är lite farligare än ta på skorna själv som barnet i tvåårsåldern vill......När barnet vill göra farliga saker hindrar de vuxna, men dej kan tyvärr ingen hindra. Det blir väl hästen som tvingas få dej att inse verkligheten till slut, tyvärr...

Ja, du tycker nog att jag är en elak kärring, men det handlar i slutänden om din hälsa och hästens. Det är välvilja även om du nte förstår det, eller vill förstå det, idag.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Håller med de som anser att ditt val av första häst är mindre lyckat. Ska du klara av henne måste du ta befälet och göra klart för henne att det är DU som är flockledare och att hon har en lägre rang. Du får absolut inte bli rädd om hon t.ex. stegrar sig när du leder henne ut till hagen. Kolla runt lite och se om det finns någon kurs i NH som du kan delta i med henne och/eller kolla om det finns någon NH-tränare du kan ta hjälp av. Det finns också en hel del litteratur i ämnet som t.ex "Dansa med hästar", "Perfekt uppförande" och Monty Roberts "Från mina händer till dina". När du lärt dig lite om hur du ska använda ditt kroppspråk kanske du känner dig säkrare och får verktyg att skaffa dig flockledarens position. Har du kontroll från marken är det sedan lättare att få det även i sadeln.
Oavsett vilken häst du har är detta A och O. Själv trodde jag att jag kunde hantera en häst efter mååånga år på ridskola och några års hantering av andras trav och ridhästar, men när jag kom i kontakt med NH och lärde mig använda mitt kroppspråk och lärde mig genomskåda min hästs små försök att ta över ledarskapet insåg jag vilken naiv och okunnig hästägare jag varit. Jag hade ändå turen att äga en snäll och trygg häst som var mån om sin flock där även jag ingick:grin:
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

och för att jag inte ska få på mig 250 st arga bukare som skriker "hästen har självklart jätteont nånstans!" så säger jag också: skicka in henne på klinik, röntga från topp till tå och hittar dom inget så låt henne vara konvalecent ett år ändå för säkerhets skull.. (buke i ett nötskal)

Välkommen till bukefalos förresten :D

:rofl::rofl: Det bästa som skrivits på länge :D
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Ta det folk skiver med en nypa salt och gör det som din magskänsla säger åt dig att göra. Det finns många som vet bäst här inne. ;) Sen kan det nog bli lite missriktad välvilja också, många har sett sånt här förut och vet att det KAN gå åt skogen. Men jag tycker det verkar som om du har ett bra skyddsnät vad gäller hästkunskap omkring dig. Ta hjälp av dem och av tränare så ska du nog se att det går bra. Alla är ju barn i början. ;)
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Jag är varken tjurskallig eller tror att jag "kan själv" Jag har hjälp från min omgivning och de vet vad de sysslar med och jag har tillgång till daglig hjälp, nog om det. Jag är tacksam för all respons jag fått på mitt inlägg, trodde aldrig det skulle bli få "hett". Jag tar till mig av det ni skriver allihop även om jag inte alltid håller med. Jag är inte helt dum i huvudet, faktiskt. Jag är inte ensam om att rida henne utan har hjälp även med det. Det var inte planerat att det skulle bli en så ung häst, men pga olika omständigheter så blev det så, och det är inget livstidsägande jag har påtagit mig. Hon ska stanna hos oss till att börja med ett år sen får vi se vad som händer.
Vill även påtala att man kan vara brutalt ärlig, men välja sina ord så att man inte sårar och förödmjukar människor i onödan.
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Tyvärr är buke en ganska hård värld för den som visar att h*n är osäker eller oerfaren.
Man får skaffa sig lite skinn på näsan, men jag blir fortfarande skitarg ibland när folk på buke antar en massa saker och drar egna slutsatser om hur hästen, jag och mina tränare är.

Det är vissa som uttrycker sig på ett sätt som gör att man tror att de bara vill platta till en så mycket det går.
Antagligen är det inte så, de kan bara inte uttrycka sig tillräckligt pedagogisk alltid. Eller så vill de inte, vem vet?

Men bortsett från det är buke en jätterolig källa till ideer och en möjlighet att bolla tankar.
Har man problem med sin häst bör man i första hand skaffa hjälp live, som kan se hela bilden.
Självklart kan man bolla dessa tankar här på buke, men jag tror många lite mer erfarna här är rädda att oerfarna får "råd" här som kanske inte alls passar häst och människa och som kan leda till olyckor. Dessutom blir man rädd att folk tar buke som ENDA hjälp. För här kan man alltid få både tvärsäkra JA och lika säkra NEJ på samma fråga, bara live kan någon verkligen hjälpa.
Kanske därför vissa blir upprörda, för de tror att den enda hjälp du söker är från buke.

Jag håller med övriga angående att det LÅTER mindre bra att skaffa en femåring när man är så oerfaren som du. Men det kan ju bero på hästen, hur olämpligt det är.
Viktigt tycker jag ändå är att du skaffar live hjälp snarast, och tills dess att du får hjälp, se till att hålla dig borta från de situationer du inte klarar av hästen i. Låt henne inte vinna mer mark över dig nu, det blir bara jobbigare sedan.
Jag förstår att man inte vill sälja hästen man fastnat för, det händer faktiskt ganska ofta att folk skaffar hästar som är "för mycket" för dem. Men med hjälp kan det gå finfint. Vår unghäst var verkligen för svår för mig när vi köpte honom. Men med massor av hjälp har jag blivit mycket mer erfaren och hästen är supertrevlig.

Ta hjälp nu, och kämpa på.
Vill du så kan du, det tror jag.
Lycka till!
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Vill även påtala att man kan vara brutalt ärlig, men välja sina ord så att man inte sårar och förödmjukar människor i onödan.

Absolut kan man det.
Ta hjälp av de människor du har runt omkring dig. Du har ju möjligheten att lära dig massor. :)
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Du vet för lite vad du pratar om därför tror du att vi är elaka och hackar. Med tiden kommer du att förstå men är det värt det som kan hända under tiden???

Nej du, du har inte tillräckligt omkring dej, i så fall hade du inte frågat på buke vad man gör i de fall du beskrev. Bor stallägaren nere i stallet?

Du behöver hjälp varenda minut med hästen, så pass nybörjare är du, i och med att du skaffat unghäst också, som redan insett vad du går för som matte.

Om du haft så nära kloka rådgivare hade du inte köpt häst nu och inte en unghäst. Antingen är de också för blåögda och oerfarna för att säga ifrån eller så är du totalt ovillig att lyssna och båda är lika illa för ditt framtida hästägande.

Ingen kunnig ansvarsfull person hade rått dej att som nybörjare med ridning öht, t o m på ridskolan, köpa en 5-åring som är riden ett år.
Aldrig i livet! Dom hade avrått dej.

Men kanske är du tjurig även i förhållande till deras synpunkter och "kan själv" vilket säger väldigt mycket om hur mycket nybörjare du är.......Så säger barn i tvåårsåldern som just lärt sej en ny färdighet - eller tycker sig ha lärt en. :angel:

Men att leka "kan själv" med en femårig unghäst är lite farligare än ta på skorna själv som barnet i tvåårsåldern vill......När barnet vill göra farliga saker hindrar de vuxna, men dej kan tyvärr ingen hindra. Det blir väl hästen som tvingas få dej att inse verkligheten till slut, tyvärr...

Ja, du tycker nog att jag är en elak kärring, men det handlar i slutänden om din hälsa och hästens. Det är välvilja även om du nte förstår det, eller vill förstå det, idag.

Som vanligt så tycker vi likadant (hoppas att folk inte börjar tro att vi är samma person för det är vi inte).

Till TS:

Tyvärr är det så att många gånger så känner man sig utsatt för påhopp är när man får svar man inte vill höra. Ställer jag en fråga på Buke så förväntar jag mig den nakna sanningen och inget annat. Att folk skriver sköna omskrivningar ger mig ingenting. Dock så får man inte skriva "Du är ju helt korkad". Men det är det ingen som har gjort.

Däremot så är det många som har reagerat på att kombinationen din okunskap och grön häst inte är bra. Visst finns det solskenshistorier där det har gått bra, men de är snarare undantagen som bekräftar regeln. För det mesta så slutar det i tårar och tråkigheter.

Din oerfarenhet skiner igenom i det du skriver. På samma sätt som man på bara några sekunder kan se om en person har ridit i många år eller bara en termin på ridskola.

Finns det ingen duktig ryttare du kan byta häst med i kanske ett år? Du får en äldre läromästare och den andra ryttaren får rida en ung och ny begåvning.

Tro mig, du kommer att lära dig mycket fortare på en läromästare och du kommer få ut så mycket mer av ditt hästeri. Det finns inget värre än när man börjar få olustkänslor av ridningen. Det dödar all glädje med att ha häst.

Mvh

Tora
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Om det heller inte är en livslång dröm, utan man tänker sälja sin dröm om ett år:crazy:

Vad får man ut av det?

En foderhäst är bättre om man vill kolla om det är ngt för en- att ha häst.

Tycker synd om hästar som blir vandringspokaler.
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

När vi skulle rida ut och passerade ett äppelträd där äpplen ramlat ner på marken så körde hon snabbt ner huvudet och tog ett äpple.
Jag tog tag i tyglarna igen och skänklade på henne att fortsätta men då blev hon sur och började vrenskas och småbocka. Jag blev irriterad och skänklade på igen och försökte få upp hennes huvud men hon fortsatte med sina dumheter. Vad ska jag göra i denna situation??
Håll tygeln kort så att hästen inte kan ta ner huvudet och bocka och fortsätt rida framåt. Tänk framåt.

För att hästen inte ska äta under ridturen så får du helt enkelt lära dig att tyda tecknen på när hästen börjar dras mot maten och se till att stoppa det innan hästen har hunnit dra ner huvudet.

Hejsan alla där ute!
Jag använder dressyrspö när vi rider ut men är osäker på i vilka situationer jag ska använda det.
Det här måste du lära dig av din ridinstruktör. Spöt ska användas i exakt rätt ögonblick och situation vid t.ex. en korrigering.

En liknande situation är när man leder henne tex ut i hagen efter ridtur och hon kör ner huvudet och börjar beta och vägrar gå vidare. Manar jag på blir hon sur och kastar med huvudet och vid ett tillfälle stegade hon sig en aning. Hjälp!!!
Du måste vara konsekvent och bestämd. Det förutsätter också att du leder hästen på ett korrekt sätt. Rätta hästen när hon gör fel och ge eftergift när hon gör rätt. En erfaren hästmänniska kan visa dig hur du ska agera rent praktiskt.

Hon lyssnar inte alltid på hjälperna, hur ska jag göra henne mer uppmärksam och samarbetsvillig??
Jag hoppas ni har många bra tips och råd att ge mig. Jag tänker absolut inte ge upp. Jag ska börja på en islandshästridskola nu i höst och hoppas det kan hjälpa mig också.
Tack på förhand
Din häst blir vad du gör den till. Om hon inte lyssnar på dig, så måste du hjälpa hästen genom att rätta henne och det genast när det inträffar. Det är i förlängningen för din/er säkerhets skull. Rid för en instruktör, gärna flera gånger i veckan under några månader, så att du lär dig hjälpligt hur du ska rida hästen.

/V
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Medveten om konsekvenserna så tycker jag att du ska köra hårt och behåll ständig kontakt med dina hästkamrater.

och att sätta kedja under hakan tror jag bara skulle förvärra, ta det över näsan i stället.
Att ha kedjan under kan få hästen att resa sig pga trycket den får.

och om nu hästen har fått ner näsan i gräset, ta grimskaftet ett varv runt näsan och dra upp den. släpp sedan när du fått upp den, och var beredd på att det skulle hända igen!
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Man kan även prata med den:grin: Säga- Nej! om oönskade aktiviteter o berömma gott uppförande
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Svar till Axel; Nej hon är ingen vandringspokal. Hon fick komma till oss pga att hennes ägare för tillfället inte hade möjlighet att ha henne hemma och hon valde oss dels för att hon känner oss och dels för att hon känner människorna runt omkring som hjälper mig. Om allt ordanar till sig för hennes ägare så kommer hon att flytta hem igen, men det kan ta sin tid. Under tiden hon är här vill jag göra mitt bästa och det är därför jag söker kunskap, inte bara i bekantskapskreten och här på internet utan även annat utöver det. Letar tex efter en kurs eller dylikt i NH i trakterna där jag bor.
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Som vanligt så tycker vi likadant (hoppas att folk inte börjar tro att vi är samma person för det är vi inte).

:rofl::rofl:

Vi får kanske säga emot varandra då och då så att vi inte blir anklagade för att ha en pakt:eek::D:rofl:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 948
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 386
Senast: valy
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 578
Senast: Modest
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 394
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ge delar från tupp till katt?
  • Avels fråga
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

  • Lösa benbitar
  • Ramla av varje uteritt?!
  • WE-tråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp