Nybliven osäker hästägare behöver tips

Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Så du har den bara till låns?

Vandringspokal kan den bli- vad vet man? Det finns risk för att att problemhästar sen åker runt hela livet.
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Hon lyssnar inte alltid på hjälperna, hur ska jag göra henne mer uppmärksam och samarbetsvillig??

Det kan finnas flera orsaker som gör att hästen inte lyssnar på dina hjälper. Två av anledningarna kan vara (1) hästen förstår inte, eller (2) hästen förstår men vill inte.

Det senare är mycket ovanligt så jag ska istället uppehålla mig vid det första. Att hästen inte förstår kan bero på åtminstone två saker (A) hästen har inte på ett korrekt sätt lärt sig det du ber den göra, eller (B) hästen har lärt sig det du ber den göra, men du ber den på fel sätt.

När det gäller (A) så har jag ett otal gånger suttit på hästar där ägaren säger att hästen inte lyssnar eller att den är seg och jag har funnit att hästen varken är seg eller inte lyssnar, utan att den faktiskt inte har lärt sig förstå så basala saker som de framåtdrivande hjälperna ordentligt. Är detta problemet så spelar det ju ingen roll hur mycket man driver, hästen förstår inte mer för det (precis som en japan inte förstår svenska bättre bara för att jag talar högre). Lösningen på problemet blir alltså att lära hästen de renodlade hjälperna (framåtdrivande, förhållande, vändande) och kontrollera att hästen svarar för dem separat och sedan gå vidare därifrån.

Om det gäller (B) så behöver du hjälp att få mer precision i dina hjälper. Man brukar tala om "timing, feeling, technique". Rätt hjälp vid rätt tillfälle rätt utförd. detta hänger också ihop med ryttarens sits och balans, som är en förutsättning för korrekta hjälper.

Om jag får gissa så ligger kanske ditt problem lite både i (A) och i (B). Hästen är inte så erfaren än och du är inte så erfaren än. Gör du lite fel så blir hästen osäker och när hästen blir osäker så blir du osäker och kanske ännu mer trubbig i hjälpgivningen. Till slut bestämmer sig hästen för att inte bry sig om vad du gör och börjar kolla efter äpplen eller smaskiga grästuvor att hugga in på.

Oavsett vilket som är källan till dina problem så är det något du behöver hjälp med och här är ju islandshästridskolan en bra start. Jag skulle också föreslå som någon annan har gjort i tråden att du arrangerar så att någon som har erfarenhet av unghästutbildning rider din häst någon gång i veckan och på så sätt hjälper dig att vidareutbilda din häst. Att vidareutbilda sig själv samtidigt som man försöker vidareutbilda hästen är vanligen inte att rekommendera.

Att föreslå att du ska skaffa dig en annan häst förstår jag är lönlöst. Det brukar vara det. ;) Och jag förstår att du har fäst dig vid hästen. Därför så får du göra det bästa av det du har. Då skulle jag förslå det jag har skrivit innan. Att du rider för en tränare med hästen (vilket du ju har planerat); att en erfaren ryttare hjälper dig att vidareutbilda hästen; och kanske också att du ser till att med jämna mellanrum få sitta på en mer erfaren häst för att du ska få känna hur det ska kännas när din häst gör rätt.

:)

Jag korrigerar lite eftersom jag såg att du bara har hästen till låns: Det gör ju lite skillnad på hur mycket pengar och tid du vill lägga ned på hästen, att låta någon utbilda hästen åt dig kostar ju pengar, men kanske hästägaren vill bekosta det (för det är ju en investering för denne). Det jag dock tycker att du bör göra för att inte själv falla tillbaka på din utbildningskurva är (förutom att göra det du redan har tänkt, dvs. islandshästridskolan) att du med jämna mellanrum ser till att rida på hästar som är lite mer utbildade.
 
Senast ändrad:
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Ja, jag har henne bara till låns på obestämd tid, som det ser ut nu så ungefär ett år. Skulle jag ha köpt en häst till mig själv så skulle jag inte ha köpt en unghäst, så mkt begriper jag.
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

JSkulle jag ha köpt en häst till mig själv så skulle jag inte ha köpt en unghäst, så mkt begriper jag.

Men varför har du taggarna utåt? :confused: Jag har absolut inte klankat på dig för ditt hästval! Varför hakar du upp dig på det oväsentliga i mitt inlägg? Du har ju hästen nu och jag ger dig ju konstruktiva tips om varför hästar kan upplevas som icke samarbetsvilliga.
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Ja, jag har henne bara till låns på obestämd tid, som det ser ut nu så ungefär ett år. Skulle jag ha köpt en häst till mig själv så skulle jag inte ha köpt en unghäst, så mkt begriper jag.

Vad är det för ägare:confused: På ett år hinner en oerfaren person förstöra en unghäst rätt bra. Tyvärr, det är verkligheten, fakta, vad du vill, även om du naturligtvis tror att just du är undantaget som bekräftar regeln:crazy: De personer som du har omkring dej, inklusive hästägaren brister i ansvar. Jag skulle aldrig i världen låna ut en 5-åring till en person som ridit 3 år på ridskola om det så var min bästa och enda vän i världen så skulle jag inte det. Tyvärr. Ska du absolut ha den kvar så stalla upp den på ridskolan om du får, där kan du ha tillgång till daglig hjälp och den trygga ramen av flera kunniga personer, ridbanor, mm som hjälp.

Vandringspokal är det stor risk att den blir eftersom du har den ett år, sen kommer inte ägaren heller att klara den eftersom ägaren tycks själva vara ganska okunnig, (eftersom du har fått ansvar för hennes unghäst.......)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Vandringspokal är det stor risk att den blir eftersom du har den ett år, sen kommer inte ägaren heller att klara den eftersom ägaren tycks själva vara ganska okunnig, (eftersom du har fått ansvar för hennes unghäst.......)

Fast nu tycker jag att du överdriver en smula.
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Jag menar att du drar på väl stora växlar utifrån den information som du har.

Vi vet ingenting alls om hästägaren och TS kan mycket väl vara en mycket trevlig ryttare som mest behöver lite vägledning och pondus.
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Så du har alltså lånat den? På rubriken låter det som att du har köpt den eftersom du kallar dig själv för "ägare"?
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Jag menar att du drar på väl stora växlar utifrån den information som du har.

Vi vet ingenting alls om hästägaren och TS kan mycket väl vara en mycket trevlig ryttare som mest behöver lite vägledning och pondus.

Vad har trevlighet med saken att göra:confused: Ibland behöver man kanske säga som det är utan att linda in saker. Jag tvivlar inte alls på att ts är trevlig:cool:

Snor igen det utmärkta citatet:

Inte okunnighet, utan okunnighet om okunnighet är döden för kunskap.

Jag tror att många av oss här som sett en del vet mycket väl att det är hästar som hamnar så fel som denna som blir det man kallar "vandringspokaler" i värsta fall, om de inte har turen att komma till en person som kan klara av att rätta det som blivit fel.

I värsta fall hinner det hända ordentliga olyckor med ägaren och hästen. Hästar är inte gosedjur. Det finns en anledning att man varnar ordentligt och inte villl ge hopp om att "det ordnar sej". Hästar kan pga okunskap hos människa försätta människan i farliga situationer. Att den redan reser sej är inte att leka med.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Jag orkar inte försvara mig eller min omgivning ink hästens ägare mer. Det spelar tydligen ingen roll vad jag än berättar eller skriver så förkastas allt( det gäller förstås inte alla som har svarat på detta inlägg) Jag har nog fått taggarna utåt när det gäller detta ämne pga allt jag läst hittills. Ett tack till alla som kommit både med ris och ros på ett bra sätt. Jag kan ta kritik men det beror helt och hållet på hur det sägs/skrivs. Jag kanske har uttryckkt mig otydligt om vissa saker så folk har missförstått osv men jag kan inte gå in på alla detaljer. Man kan inte dömma ut en massa människor som man inte vet något om eller aldrig har träffat.
Ha det bra
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Jag orkar inte försvara mig eller min omgivning ink hästens ägare mer. Det spelar tydligen ingen roll vad jag än berättar eller skriver så förkastas allt( det gäller förstås inte alla som har svarat på detta inlägg) Jag har nog fått taggarna utåt när det gäller detta ämne pga allt jag läst hittills. Ett tack till alla som kommit både med ris och ros på ett bra sätt. Jag kan ta kritik men det beror helt och hållet på hur det sägs/skrivs. Jag kanske har uttryckkt mig otydligt om vissa saker så folk har missförstått osv men jag kan inte gå in på alla detaljer. Man kan inte dömma ut en massa människor som man inte vet något om eller aldrig har träffat.
Ha det bra

Folk har inte missförstått dig.

För din hästs skull så hoppas jag att du tar in och reflekterar över det som har skrivits.
Visst har vissa tagit i lite väl mkt, men som sagt. Tänk igenom vad folk har skrivit. I framtiden kommer du tacka dem..
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Ja, som jag har skrivit förr så läser jag allt och tar till mig alla råd och synpunker och åsikter. Jag kan ta kritik
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Vad har trevlighet med saken att göra:confused: Ibland behöver man kanske säga som det är utan att linda in saker. Jag tvivlar inte alls på att ts är trevlig:cool:

Jag skrev trevlig ryttare. Under mina år som ridinstruktör så har jag sett många exempel på trevliga ryttare (dvs. välbalanserade och känsliga ryttare) trots att de endast har ridit ett par år på ridskola.

Jag har inte skrivit att du ska linda in saker. Jag skrev att jag tyckte att du drog på väl stora växlar. De konsekvenser du talar om (att ägaren inte ska kunna rida hästen för att TS har haft den under ett års tid) står inte alls i proportion till det som TS beskriver i tråden.
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Ja, som jag har skrivit förr så läser jag allt och tar till mig alla råd och synpunker och åsikter. Jag kan ta kritik

Men du. :) Jag tror så här: I tråden kommenterar du nästan bara när folk säger något som du uppfattar som negativt men skriver inget om dina reflektioner över de konstruktiva saker som skrivs. Det tror jag gör att andra användare uppfattar dig som att du inte tar till dig tipsen. Och då slår folk på stortrumman (och överdriver kanske lite) för att få dig att reagera.

Tror jag. :)
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Apropå att bli upprörd på buke. Jag blir lika upprörd varje gång som någon ber om hjälp, och får ärliga svar ( som axel och flashlight gett dig) och ts alltid tycker att man rackar ned, trycker ned och är "dum"! Ställ inte frågan om man inte vill ha svar! Du tycker säkert att alla som beskriver hur du ska göra med hästen, kedjor, rep, piskor - att de åsikterna är jättebra och de människorna är så vänliga men att axel och flashlight är skitstövlar? det är för att du innerst inne vet att axel å flashlight har rätt. Du har tagit dig vatten över huvudet. Ingen fara med det! Det har alla gjort nångång men det är bara de som erkänner det för sig själv som blir skickliga hästmänniskor.

" Den som tror att de vet allt, vet egentligen inte mycket"
"Har man insett att man inget kan har man tagit ett stort steg mot kunskap"

Axel och flashlight har rätt. Om du läser din egen ts så ser du hur "grön" du är. Det som du anser vara problem är inget som en van hästägare/ryttare skulle se som problem. Den skulle veta hur att hantera dem och ta det ur hästen direkt. Och om man inte VET hur man ska hantera sådana banala problem så är man nog inte redo att ha egen häst.
Någon gång ska vara den första att skaffa häst, men då köper/lånar man ingen unghäst OAVSETT livssituation mm. Herregud, jag har ridit hela mitt liv, hanterat än den ena än den andra "problemhästen", vidareutbildat och tränat MASSOR och ändå funderade jag 1000 gånger innan JAG skaffade unghäst.

Innan jag skaffade egen ponny första gången så hade jag ridit på ridskola i 7-8 år och varit medryttare på ett flertal ponnier - just för att LÄRA. Att äga en egen häst är ett stort steg från ridskolans basic-nivå. Men när jag sen fick min ponny (fodervärd) så visste jag ju redan hur jag skulle hantera honom för att få honom att INTE äta gräs när jag ledde honom, hur jag skulle få honom att gå fram, att inte äta under ridturen etc.

Så återigen. Lämna tillbaka hästen. Du har ju inte ens betalat den! Bra! Se till att hitta en häst att vara medryttare på ett antal dagar i veckan, träna privat för tränare. om några år kan du fundera på häst igen.
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Med tanke på att hästen är lånad, och dessutom av en vän, har jag lite tankar/råd.

Lägg INTE ner en massa pengar på utbildning av hästen om du inte är beredd på att förlora alla de pengarna när ägaren sedan säljer för dyra pengar.
Ett avtal bör finnas där det framgår vem som ska betala utbildningen av hästen, och vem som får del av vinsten vid ev försäljning. OM du framöver skulle köpa den bör du redan nu ha ett avtalat pris. Du vill inte betala för utbildningen, och sedan betala fullt marknadsvärde när den är klar.
Jag tycker personligen att ägaren borde bekosta träning av hästen, för att göra det så lite krångligt som möjligt.

I avtalet bör det också framgå att ägaren lämnar hästen till dig medveten om din ganska ringa erfarenhet och friskriva dig från ev "lynnesfel" och ridmässiga brister som kan tänkas finnas vid återlämnandet. Risken finns att du blir beskylld för att ha sänkt hästens marknadsvärde och krävs på ersättning.

Det låter trist med avtal vänner emellan, men tro mig, jag har testat och är mycket glad att vi skrev avtal, för trots att vi var så rörande eniga vid en punkt, tog det bara 8 veckor innan helvetet bröt ut.
Skriv avtal, och klagör vad som ska göras med hästen och vem som ska stå för kalaset.
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Du måste vara konsekvent med allt du gör med hästen. Svart eller vitt-inga gråzoner. Är du inte tydlig själv kan du inte begära att hästen ska sköta sig exemplariskt.
Vill du inte att hästen ska köra ner huvudet och äta äpplen när du rider så får du helt enkelt ALDRIG låta hästen äta någonting när du hanterar den. Aldrig mata ur handen, inte låta den beta när den går i grimskaft eller när du har den i gången.
Kör hästen ner huvudet så börja med att be den lyfta huvudet med tygeln. Gör hästen inte vad du ber den om så håll ett högre tryck i tygeln samt kläm åt den med benen (skänkla). Tar inte hästen detta (kanske totalt ignorerar som du beskrivit hästen) så är det korrigering med spöet. Får hästen ett rejält rapp vid rätt tillfälle så ska det räcka med den gången.
Antagligen håller du dig lite i gråzonerna och kanske låter hästen göra lite som den vill i olika situationer? Tänk igenom hur den beter sig- står still när du ryktar, kratsar hovar, när du ska sitta upp mm.

Man kan inte ena dagen vara jättebestämd på att hästen ska stå helt still och sen andra dagen när man "inte orkar", låta den trampa runt. Blir du slapp i din hantering så följer bara hästen dina regler.

Hoppas allt löser sig och var beredd på att hästen kan reagera väldigt kraftigt på ett rapp i rumpan, det gäller att ryttaren är med.
Du kan börja med att träna detta när du har den i grimma- dyker den ner med huvudet så korrigera direkt.
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Hejsan!
Ville bara tala om att vi har skrivit avtal och vi har även kommit överrens om betalning för ev utbildning/kurs. Så där är det grönt.
Jag är bara mänsklig och det är ju så att man alltid reagerar på det som är negativt och missar det andra. Men jag tar till mig det positiva ochså. Inte tal om saken.
Idag har jag varit med min granne när hon red. Hon har visat mig mkt bra saker och jag lärde mig mkt. (Hon red min Lånehäst alltså)
Jag fick även pröva själv och det funkade bra, det var en aha-upplevelse. Jag gör så gott jag kan och tar nytta av all hjälp runt omkring.
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Herregud jag blir så j-vla arg! Varför kan folk här på buke inte bara svara på den frågan som ställs och inte alltid vara så himmelens rättfram och tro att de vet bäst?!
Fine, TS har kanske gjort ett misstag i at ta emot en så ung häst när hon själv är så oerfaren, och ägaren till hästen är säkert heelt trög, men det var inte det som var frågan.
Så om folk skulle kunna koncentrera sig på att svara på frågan istället för att verka så kunniga och nästan vara elaka i sitt sätt att framföra sin mening skulle buke vara en mycket trevligare plats att vara på!

Ush :(

Till TS: Jag tycker att du har lika goda förutsättningar som alla andra för att detta ska lyckas, så länge som du verkligen har den hjälp i runt dig som du beskrev.
Kämpa på, ta hjälp så mycket som möjligt, läs och lyssna. Och så önskar jag dig lycka till och välkommen till buke ! :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 948
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 386
Senast: valy
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 578
Senast: Modest
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 394
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ge delar från tupp till katt?
  • Avels fråga
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Lösa benbitar
  • WE-tråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp