Nybliven islandshästägare!

Grana

Trådstartare
ja, ibland kan då gå som man inte tänkt sig :)
Har haft mitt halvblod ute på foder i 2 år, men nu när jag bor på gård och har både råd och tid så har jag blivit sugen på häst igen. Mitt halvblod har jag väl haft funderingar på att ta hem, men sen vet jag han har det så bra och att fodervärden gärna vill köpa honom, så jag har inte haft hjärta att ta hem honom.
Sen "ramlade" det över mig en islänning och jag blev kär :love:

Min första häst var en islänning (30 år sedan drygt). Jag har ridit mycket isis förr, men som sagt, det är längesen, och då visste man knappt vad tölt var.
Så nu måste jag ju lära mig. Min nya är bara 2 år, så jag har väl lite tid på mig.
Men har ni lite tips på böcker, eller annat jag ska tänka på?
jag hittade en bok på nätet som "bara" hette islandshästar. Är den något att ha?

Ja, nu ni proffs, kom med tips till mig :)

I början gick jag och funderade på om jag förhastade mig. är ju lätt att kära ner sig i en häst/djur. Men jag är så glad över den här hästen, och det känns så rätt :love: Jag hoppas vi får många härliga år framför oss.

Sv: Nybliven islandshästägare!

Du kan prova att läsa "Rida islandshäst - Reynirs ridskola".
Där tas även markövningar upp som förberedelse till inridningen.

Sv: Nybliven islandshästägare!

Ja, den ovan är bra, och "Islandshästar" som du tar upp har en mycket bra artikel om gångartsridning samt det övriga av Ericsson o Frey är bland de bästa vi har i landet.

"Förstå din islandshäst" är oxå bra, allmänt, av Rikke Mark Schultz.

Så har vi en bok...Hittar den inte nu men är skriven av Einar Øder Magnusson, träning och inridning av unghästar.

Kolla på SIF:s hemsida, de har böcker som finns av just islandshästar o Ridsport har ju en del oxå. Lycka till!!

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 351
Senast: Stergo
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 619
Senast: Claraclara
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 485
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 713
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar