Nyårsmeny 2022

Gör alltid gelé på frysta bär. Man gör ju gelé på samma sätt som på saft och gör saft på vintern när det är kallt.
Jag fryser aldrig in utan gör saft, sylt, gelé på färska bär/frukter och mtp bär/frukt blir blötare när de varit frusna, så reducerar man nog betydligt mer än på färska bär/frukt, ffa i fråga om sylt och gelé.

Spelar dock ingen roll, är man van att använda fruset så är man ju van.

Jag fryser aldrig in utan gör saft, sylt, gelé på färska bär/frukter och mtp bär/frukt blir blötare när de varit frusna, så reducerar man nog betydligt mer än på färska bär/frukt, ffa i fråga om sylt och gelé.

Spelar dock ingen roll, är man van att använda fruset så är man ju van.
Ja har varit van sen liten skit;) antingen har jag inte i extra vatten eller reducerar det extra. Gör alltid gelé vartefter behov. Typ 3 liter bär/ burk i frysen. 😉

Detta var helt galet kul och så liten ansträngning för så cool effekt 😁

Fruktkaviar till pannacottan (här dropparna i oljan):

Bifogade filer

• 20221230_205940.webp
    20221230_205940.webp
    37,5 KB · Visningar: 94
Jag har aldrig använt färsk passionsfrukt i dessert förut. Nu börjar jag oroa mig för att mina inte ska vara goda... Jag har googlat. Om de är mogna ska skalet vara buckligt. Mina är släta som bebisrumpor... De har till imorgon på sig att mogna :nailbiting: ! Dessutom är de rätt lätta, och jag hittade att det kan betyda att de är uttorkade.... Ja ja, tur att jag har hallon och blåbär i frysen om det skulle visa sig att passionsfrukten är helt oduglig.... 🤪

Jag har aldrig använt färsk passionsfrukt i dessert förut. Nu börjar jag oroa mig för att mina inte ska vara goda... Jag har googlat. Om de är mogna ska skalet vara buckligt. Mina är släta som bebisrumpor... De har till imorgon på sig att mogna :nailbiting: ! Dessutom är de rätt lätta, och jag hittade att det kan betyda att de är uttorkade.... Ja ja, tur att jag har hallon och blåbär i frysen om det skulle visa sig att passionsfrukten är helt oduglig.... 🤪
Jag har samma problem. 😅 Det fanns inga buckliga varken hos oss eller på ica, men jag har iaf 6 st så hoppas att någon är ätbar iaf! 😂

Förrätt: Västerbottenostpannacotta med stenbitsrom på en botten av kavring och smör (tänk cheeskake). Bubbel i glaset.

Varmrätt: Oxfilé med potatis-och jordärtsskockskaka och ugnsbakade körsbärstomater på kvist, gissningsvis en rödvinssås till. Rödvin i glaset, oklart vilket då det inte jag som står för vinfixet.

Efterrätt: Chokladpannacotta med smak av After Eight, toppat med lite physalis. Serveras med en skvätt Brännlands Iscider och kaffe för den som vill.

Jag har samma problem. 😅 Det fanns inga buckliga varken hos oss eller på ica, men jag har iaf 6 st så hoppas att någon är ätbar iaf! 😂
Finns både släta och buckliga passionsfrukter, och de är alltid rätt så lätta frukter. Jag upplever att de nästan alltid är bra, det är ovanligt att få hem någon som är direkt oduglig.

Har ni köpt någon extra skulle jag inte oroa mig det minsta. :up:

(Vi hade fruktfat som nyårsdessert i många år, passionsfrukten var alltid en stabil och pålitlig deltagare)

Förrätt: Västerbottenostpannacotta med stenbitsrom på en botten av kavring och smör (tänk cheeskake). Bubbel i glaset.

Varmrätt: Oxfilé med potatis-och jordärtsskockskaka och ugnsbakade körsbärstomater på kvist, gissningsvis en rödvinssås till. Rödvin i glaset, oklart vilket då det inte jag som står för vinfixet.

Efterrätt: Chokladpannacotta med smak av After Eight, toppat med lite physalis. Serveras med en skvätt Brännlands Iscider och kaffe för den som vill.
Kan Helt enkelt sammanfattas panacottainramad oxfilé, eller kanske oxfilé med pannacotta på två sätt. :nailbiting: :D

Närå skojar bara. Låter gott!

Pga sjukstuga har vi knappt hunnit med jul och nyår och ska "fira" däckade i soffan. Men idag åkte en mkt hungrig ADHD-man(som är frisk men sliten) för att handla = köper halva affären. 🙄
Han kom hem med humrar, toast skagen-prylar, saker för pizza med tryffelsalami/prosciutto/feta/mozzarella/ruccola och antingen pinjenötter eller valnötter och ev lite honung. Människan köpte 2 pizzakit till oss två. En var.. Som är till typ 3-4 personer..🤷‍♀️
Och så har vi redan hemma för att göra älg med kantarellsås och hasselbackare och gelé.
Han köpte också en massa olika glass, grädde, ostkaka, frukter och bär. Och så har vi hjortron-dessertsås. Och chokladpraliner.
Vi blir inte hungriga iaf..
I glasen blir det nog Pol Roger iaf.

Pga sjukstuga har vi knappt hunnit med jul och nyår och ska "fira" däckade i soffan. Men idag åkte en mkt hungrig ADHD-man(som är frisk men sliten) för att handla = köper halva affären. 🙄
Han kom hem med humrar, toast skagen-prylar, saker för pizza med tryffelsalami/prosciutto/feta/mozzarella/ruccola och antingen pinjenötter eller valnötter och ev lite honung. Människan köpte 2 pizzakit till oss två. En var.. Som är till typ 3-4 personer..🤷‍♀️
Och så har vi redan hemma för att göra älg med kantarellsås och hasselbackare och gelé.
Han köpte också en massa olika glass, grädde, ostkaka, frukter och bär. Och så har vi hjortron-dessertsås. Och chokladpraliner.
Vi blir inte hungriga iaf..
I glasen blir det nog Pol Roger iaf.

Om ryssen kommer, kan ni iaf klara er ett tag.

Nu har jag lite bättre koll på kvällens meny. Svärföräldrarna står för förrätt och kött. Det blir hummer i någon form samt oxfilé. Vi står för tillbehör till köttet (hasselbackspotatis, rödvinssås och murkelsås) samt efterrätt. Efterrätten tvekar hag fortfarande på. Sambon föreslog Pannacotta på vit choklad, men det äter inte barnet (däremot är det äldstas favorit, men hon firar inte med oss i år), så då måste hon få något annat. Jag funderar på en citronmarängpaj. Jag frågade barnet om hon ville ha chokladpudding (som brukar bli hennes ersättning till Pannacottan) eller paj, hon tyckte båda. :laugh:

Jag ska fixa desserten till middagen vi ska på och har haft svårt att bestämma mig. Till slut landade jag i vit choklad cheesecake. Men när jag skulle handla igår var all vit choklad slut 😅 så det får bli nån variant utan.

Har nån ett bra recept? Det ska vara en fryst variant.
Hemma finns grädde, philadelphiaost, sötad kondenserad mjölk och lime 😊
Nåt ska jag väl lyckas sno ihop 😊
Tror ni man kan skippa chokladen i den här? https://recept.se/recept/vit-cheesecake-med-lime-och-choklad

Liknande trådar

Mat Jag har konstaterat att jag inte kan dricka alkohol längre (blir knallröd i ansiktet) och öl är väl OK som alkoholfritt, men hur är det...
2
Svar
24
· Visningar
1 035
Mat Sannolikt fel prefix men hittar inget passande. Jag undrar om det är möjligt att som privatperson donera livsmedel till någon...
Svar
14
· Visningar
592
Senast: NilHe
·
Mat Jag är nu i en relation där mitt ointresse för mat och matlagning börjar bli ett problem. Det är inte nytt för mig att vara i denna...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 294
Senast: Freazer
·
Kultur Jag och min partner funderar på vad vi vill göra på semestern i sommar, sannolikt kring v. 30. Typ en weekend. Han har aldrig varit...
Svar
18
· Visningar
802
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad såg ni senast? Del 3
  • Gamla trotjänare
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur