Nyårsmeny 2022

Kräftorna togs upp ur frysen igår. Hummern dottern vill ha ligger i kylen från igår. Räkor är upptagna ur frysen och hjortfilen ligger på tining i kylen. Funderar på vad det skall bli gör potatis variant. Potatisbakelse Hemmagjord potatisgratäng eller hasselbackspotatis....

Då har vi handlat! Det blir hummer till förrätt, anka med rotfrukter i ugn och fikonsås till huvudrätt och till i efterrätt i all sin enkelhet saffransglass.

Vår gäst handlar vin så vet inte vad de ska dricka, men hen är en riktig mat- och vin entusiast så det blir säkert något riktigt gott. Bubbel till snacks och förrätten och sen rött till huvudrätt. Själv sippar jag mig igenom en Richard Julin alkoholfri bubbel genom hela kalaset ☺️

Förrätt - toast skagen på Italienskt lantbröd och hemgjord skagenröra, lite sallad och citron.

Varmrätt - lite oklart än, men antingen (älg)porterstek, potatisgratäng och körsbärsgelé eller (älg)filé, hasselbackspotatis, pepparsås och vinbärsgelé.

Hostar lungorna ur mig, så håller mig till något alkoholfritt i glaset.

Jag tar nog upp en matlåda ur frysen. Antingen potatissoppa, pasta med någon pastasås eller rotfruktsgryta med korv. Och julmust. Eller cider, har ju faktiskt sparat en alkoholfri variant rätt länge just till nyår, skulle dock inte förvåna mig om jag glömmer den!
Eller fixa en stek med potatis och sås? Vi får nog se vad jag orkar helt enkelt.

Beror ju på hur man gör sin bakelse? Jag håller nog med om att det är lite lyxkänsla med en bakelse, både med presentationen och innehållet. :)
Ok.. vi äter det ganska ofta. Men vi äter hasselbackspotatis ofta också det jorden jag idag på Ridskolan var så jobbigt. Man måste tydligen skära potatis och det var visst jobbigt. Hemmagjord potatisgratäng äter vi ofta också.

Förrätt - toast skagen på Italienskt lantbröd och hemgjord skagenröra, lite sallad och citron.

Varmrätt - lite oklart än, men antingen (älg)porterstek, potatisgratäng och körsbärsgelé eller (älg)filé, hasselbackspotatis, pepparsås och vinbärsgelé.

Hostar lungorna ur mig, så håller mig till något alkoholfritt i glaset.
Körbärsgele där gav du mig ett tips på körsbären i frysen. :d

Ok.. vi äter det ganska ofta. Men vi äter hasselbackspotatis ofta också det jorden jag idag på Ridskolan var så jobbigt. Man måste tydligen skära potatis och det var visst jobbigt. Hemmagjord potatisgratäng äter vi ofta också.

Jag blir alltid besviken på mina potatisbakelser, hur ”lyxiga” jag än stylar dem och smaksätter dem med västerbottensost och annat fancy 😁 Så vi håller oss till pommes i år! Det gillar alla runt bordet, och minimal insats :)

Vi firar med vänner, ska äta:
- Gratinerad hummer
- Ryggbiff med rotselleripuré, svartkålschips, krispig potatis (tunt skivad, gratinerad med smör och örter) och vitlökssmör
- Glassbomb med italiensk maräng

Dryck står värdparet för, så något bubbel och rödvin + alkoholfri öl antagligen.

Pga sjukt sällskap blir det kopiösa mängder laxtartar (vilket skulle varit mitt bidrag) följt av lokal getost. Ost ersätter lamm och sorbet som skulle tagits med hit. Helt okej med mig. :D

Aprikos- och hallonkvass till. Det blir nog framför allt till osten vilket jag tror passar fint. Den står på efterfermentering as we speak för att förhoppningsvis ha bra sprits imorgon.

Osäker på hur detn blir på frysta bär, men jag gissar att saften måste reduceras mer än när man kokar på färska, för att få en tillräckligt fast gelé.

Grymt god gelé dock :up:
Gör alltid gelé på frysta bär. Man gör ju gelé på samma sätt som på saft och gör saft på vintern när det är kallt.

Liknande trådar

Mat Jag har konstaterat att jag inte kan dricka alkohol längre (blir knallröd i ansiktet) och öl är väl OK som alkoholfritt, men hur är det...
2
Svar
24
· Visningar
1 035
Mat Sannolikt fel prefix men hittar inget passande. Jag undrar om det är möjligt att som privatperson donera livsmedel till någon...
Svar
14
· Visningar
592
Senast: NilHe
·
Mat Jag är nu i en relation där mitt ointresse för mat och matlagning börjar bli ett problem. Det är inte nytt för mig att vara i denna...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 294
Senast: Freazer
·
Kultur Jag och min partner funderar på vad vi vill göra på semestern i sommar, sannolikt kring v. 30. Typ en weekend. Han har aldrig varit...
Svar
18
· Visningar
802
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka