Nyårsmeny 2022

Åker till en kompis och hon godkände marängsviss till efterrätt.

Sedan föreslog hon champinjonsoppa till förrätt men jag sa Nej tack.

Jag föreslog jordärtskockssoppa till förrätt/huvudrätt men kompis sa Nej tack.

Så behöver klura lite.

God soppa med gott bröd skulle jag kunna tycka vore toppen som huvudrätt, måste inte nödvändigtvis ha förrätt.

Blir nog något hopkok på falukorv, korv stroganof kryddor, champinoner, krossade tomater, ris och grädde, om andan faller på kanske kryddat med lite skånsk senap, mynta och andra kryddor och vad som finns kvar av julskinkan. Med folköl till.

Fortfarande lite oklart. Har en skotträdd hund så vi kan inte åka någonstans.

Men nu är menyn något i den här stilen:
Förrätt: majssoppa
Huvudrätt: hemrökta räkor, nybakat bröd och något annat
Dessert: något med maränger och tropisk frukt tror jag
Ostar

Blir champagne genom maten, i den utsträckning man vill ha.

Vi har väldigt begränsat med husgeråd så det blir ganska enkelt.

Råraka med creme fraiche, löjrom och gräslök till förrätt. Champagne i glaset. Oklart vilken.

Renfilé med potatiskaka, karljohanssvamp och hjortron- eller lingonmousse till huvudrätt. Tour de By i glaset.

Efterrätt blir vaniljglass och hjortron.

Bröd och meze införskaffat, men det var slut baba ganoush. :cry: Ska smita in på nån affär på nyårsafton och se ifall jag hittar.

Sen glömde jag helt att köpa nåt alkoholfritt att skåla i på tolvslaget. Hm… Får se om jag nöjer mig med Loka crush päron.
Vill du ha något festligare så kolla om de har Kiviks must på flaska, den är supergod och snäppet roligare😊

Visst borde man kunna gratinera kräftstjärtar på något gott bröd för en lite lyxig toast? Fick för mig att det vore gott och började leta recept men hittar inte ett enda :confused:

Tror att jag landat i att helt stryka varmrätten med kött och potatis och enbart köra skaldjur eftersom jag varken orkar laga eller äta speciellt mycket mat just nu :cautious:

I år ska brorsan med familj iväg och fira på annat håll och vår mor jobbar så istället för att bara vara hemma jag och sambon så då blir det att fira med sambons bror, en av mina bästa vänner med familj och hennes sambos bror och mor 😊.

Till förrätt: snittar med olika röror
Till varmrätt: fläskytterfile med potatisgratäng, bea, rödvinssås och sallad
Efterrrätt: Skumtomtepanacotta
Sen ostbricka med massa olika ostar, kex och marmelader och gratinerad hummer för de som vill ha det 😊.

Paradisask och chips. Cider- stark som alkoholfri, någon drink, Magnum och läsk att dricka 😊.

Visst borde man kunna gratinera kräftstjärtar på något gott bröd för en lite lyxig toast? Fick för mig att det vore gott och började leta recept men hittar inte ett enda :confused:

Tror att jag landat i att helt stryka varmrätten med kött och potatis och enbart köra skaldjur eftersom jag varken orkar laga eller äta speciellt mycket mat just nu :cautious:
Gör en kräfttoast med pepparrotsost? 😋

Västerbottensost är ju en vanlig kombo med kräftor, kan det vara något?

https://www.expressen.se/alltommat/recept/gratinerad-kraftsmorgas/

https://www.norrmejerier.se/goda-recept/vasterbottensost-gratinerade-havskraftor

https://vasterbottensost.com/recept/kraftostrora-med-vasterbottensost/

Nu är det bestämt att jag ska åka på fest med "knytkalas-buffet" imorgon, dvs alla tar med var sin rätt. Vi blir gissningsvis minst 50 pers, så har ingen aning vad de andra kommer ha med....

Vanligen vill jag alltid ha kalkon på nyår, men känns lite svårt att få det att funka i detta sammanhang... 🤔 Ideer, anyone?

Helt säkert, hade nog gjort det med ett smaksatt smör (kanske chili, vitlök, salt) på tunt skivat surdegsbröd också någon god lagrad ost på det, kanske Västerbotten lr gruerie (stavas?). Sen lite färska örter, dill lr gräslök på när det kommit ut ur ugnen.

Vi har andra rundan med feber denna jul, så har typ glömt av nyår. Vi ska bara vara hemma, kunde iof hända vi fått nått spontant besök, med det lär inte hända nu 🤧🤒 Denna tråden fick mig att vakna till lite....alla har så mkt gott planlagt 👌 men har tyvärr inte särskilt med energi för någon större matlagning. Lutar åt att förrätt blir krustader med rom, rödlök och creme fraiche.
Huvudrätt,, fish and chips från frysen, med gröna ärtor och remouladesås. Och dessert saffran cheesecake med pepparkaks botten eller choklad fondant med vaniljglass och bär, där det mesta kommer från frysen även där.

Dricka, jag kör oddbird, bästa alkoholfria bubbel enligt mig, maken tar säkert nått rött vin, osäker på vad som finns i gömmorna men antar ett italienskt med mycket tanniner, för det gillar han ☺️

Jag tänkte bli bjuden på västerbotten-flarn med någon typ av Skagenfyllning samt löjrom till förrätt. Kompletterar detta med spanskt bubbel - Raventos i Blanc de la Finca. Aldrig druckit denna så det blir spännande.

Till huvudrätt blir det tjäder i konjaksgräddsås med hasselbackspotatis, rotsakspytt och rönnbärsgele. Rött i glasen, sällskapet har fått en flaska Amarone så vi börjar nog där och ser sedan vad vi går över till.

Sedan budapeststubbe med lingon till efterrätt.

Har en känsla av att vi blir mätta..

Liknande trådar

Mat Jag har konstaterat att jag inte kan dricka alkohol längre (blir knallröd i ansiktet) och öl är väl OK som alkoholfritt, men hur är det...
2
Svar
24
· Visningar
1 035
Mat Sannolikt fel prefix men hittar inget passande. Jag undrar om det är möjligt att som privatperson donera livsmedel till någon...
Svar
14
· Visningar
592
Senast: NilHe
·
Mat Jag är nu i en relation där mitt ointresse för mat och matlagning börjar bli ett problem. Det är inte nytt för mig att vara i denna...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 294
Senast: Freazer
·
Kultur Jag och min partner funderar på vad vi vill göra på semestern i sommar, sannolikt kring v. 30. Typ en weekend. Han har aldrig varit...
Svar
18
· Visningar
802
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka