Nyårsmeny 2022

Jag tycker faktiskt att köpt potatisgratäng är godare än egengjord :o ICAs egna är i mina ögon bäst, med Pekas som tvåa. Har en på någon god riven ost i stil med Västerbotten blir det riktigt lyxigt.
Pekas är min favorit! Tycker den är så god att jag skulle kunna äta den som den är, knappt ens värma den. Den är på min lilla lista över saker jag inte tycker är värt att laga själv för jag gillar den köpta versionen mer. 😬

Sambon ska på galej, jag stannar hemma med djuren. Harry, vår valp är skottfast men man vet ju inte hur han kommer reagera när det blir fullt krig vid tolvslaget så tycker det är lugnast att vara hemma.
Jag planerar en delikat middag bestående av ostbågar, kanske lite choklad till efterrätt 😋

Jag åker till Egypten i övermorgon, landar kl 2.50 AM på nyårsafton. En av mina vänner har bokat in oss på restaurang på kvällen. Vi var på samma ställe förra året och hade så himla kul så det var ingen diskussion. Jag, som ytterst sällan tycker det är kul att dansa, hoppas på att de tagit in en helgalen libanesisk DJ från Kairo även i år, helt galen. Menyn på restaurangen är omfattande, men vad som verkligen finns vet man inte förrän man försöker beställa. Jag tror i alla fall att det blir en köttbit eftersom det är nyårsafton. Förrätt beror helt på och efterrätt skippar jag nog. Jag ska ta med bubbel från Europa. Stället har inga rättigheter, så alkohol får man ta med själv. Det egyptiska vinet är helt ok bara man vet vad man ska ta, men mousserade - NEJ.

Kalkon! Vi äter alltid kalkon på nyår. Med gräddsås på skyn, potatismos och ärter. Ingen förrätt så man orkar mer kalkon och sååås. Knäckig äppelpaj till efterrätt.
Fick nån flaska bubbel i julklapp, det duger nog att skåla i.

Eftersom jag jobbar nyårsdag och börjar ungefär när andra är på väg hem på morgonen. Dessutom måste se till korna vid tolvslaget, hästarna kommer att vara inne allihopa. Så kör jag lite enkelt en repris från förra året. Gratinerad hummer och hemgjorda vitlöksbröd + lite alkoholfri skumpa.
Men jag ska försöka att inte göra som förra året och "råka" äta upp hummern innan.....

Vi funderar på "halloumi"burgare (har inte riktig halloumi utan en svensk variant). Sedan ska jag ha budapestbakelse som efterrätt, det är tradition!

Kommer under eftermiddag/kväll annars sitta och spela brädspel och äta godis, så gott godis ska också inhandlas. Pga budapestbakelsen så handlar jag på fredag morgon. Någon gång kanske jag skulle försöka mig på att göra egen, men det blir inte i år.

Skulle gärna ha något lite extra gott att dricka, funderar på typ.. Loka med citronsmak eller något lika spännande. Vet att jag kommer må dåligt om jag dricker tex läsk och dessutom festar loss på godis/bakelse. Alkohol är inte min grej och juice känns som om det kan skära sig smakmässigt?

Skulle gärna ha något lite extra gott att dricka, funderar på typ.. Loka med citronsmak eller något lika spännande. Vet att jag kommer må dåligt om jag dricker tex läsk och dessutom festar loss på godis/bakelse. Alkohol är inte min grej och juice känns som om det kan skära sig smakmässigt?
Kanske kolla upp några alkoholfria drinkrecept? Passionsfrukt tycker jag är en bra smak antingen som komponent i drink eller som smaksatt vatten, inte för söt eller påträngande.

Sambon ska på galej, jag stannar hemma med djuren. Harry, vår valp är skottfast men man vet ju inte hur han kommer reagera när det blir fullt krig vid tolvslaget så tycker det är lugnast att vara hemma.
Jag planerar en delikat middag bestående av ostbågar, kanske lite choklad till efterrätt 😋

Vad tycker din kattflock?

Vad tycker din kattflock?

Prada och Paisley bryr sig inte alls. Prada kan tycka att det är kul att titta på raketerna 😁
Kantarell vet jag inte, han är ju lite feg och ljudkänslig. Blir ganska rädd när sambon drar igång sin HD, garaget ligger snett nedanför balkongen.
Drar för gardinerna i sovrummet så kan han gömma sig under sängen i sovrummet i mörkret när det är som värst.

Kanske kolla upp några alkoholfria drinkrecept? Passionsfrukt tycker jag är en bra smak antingen som komponent i drink eller som smaksatt vatten, inte för söt eller påträngande.
Kan vara en bra idé! Får se vad sällskapet tycker verkar lockande också. Ställer mig nog inte och gör något enbart till mig själv.

Jag är kluven... Kommer att vara i stallet från kl 20, men egentligen skulle jag ju kunna äta nåt riktigt gott innan dess. Normalt äter jag alltid meze i stallet, men nu bor jag inte där längre, utan lämnar min lägenhet runt 19.

Kanske är jag lat och köper nåt färdigt, men jag har inte riktigt hängt med på att det är nyårsafton om tre dagar. :nailbiting:

Vet inte vad jag svamlar om. Traditionen bjuder katrinplommonsufflé (även god kall dagen efter, men nu har jag ju mikro att värma i) så kanske köper jag med mig nåt från affären när jag ändå ska förbi lördag morgon. Har fått presentkort på feskarn, så om det också är öppet och det finns skagenröra kvar så blir det sånt till förrätt.

Måste kanske prova ICAs potatisgratäng…

Vi ska till vänner som nog inte kommer laga något direkt till middag, så vi tar med oss hämtmat.

Fördrink: någon odlarchampagne, förmodligen något kul från Bouzy som är det jag har mest av i Grand Cru-väg.

Middag: stans bästa indier, Domaine Johanna Cecillion i glaset kanske.

Efterrätt: peshawari naan, ovanstående cider är garanterat gott till.

Snacks: linschips och Chateau Musar (om jag känner herrn som är snacksansvarig rätt 🥰), eller något från Wine mechanics.

Till tolvslaget dricker vi förmodligen någon hyfsad cremant.

Senast ändrad:
Har ju precis blivit frisk och börjat fundera på vad jag kan tänkas vilja fixa... Förrätt tror jag inte att jag bryr mig om, men till varmrätt tänker jag kanske en sådan här kyckinggryta:

https://www.coop.se/recept/kyckling-i-kramig-parmesan-och-timjansas/
Kan man ha lite torrt bubbel i grytan istället för vitt vin, tros? Jag tänkte inte köpa något vitt vin eftersom jag redan har rött vin hemma. Eller ska man köpa ett matlagningsvin istället?

Tar gärna annat förslag på kycklinggryta också, om någon har ett mumsigt förslag :) !

Till efterrätt tror jag på vit chokladmousse med passionsfrukt och digestivesmul....
https://www.landleyskok.se/recept/vit-chokladmousse-med-passionsfrukt

Har ju precis blivit frisk och börjat fundera på vad jag kan tänkas vilja fixa... Förrätt tror jag inte att jag bryr mig om, men till varmrätt tänker jag kanske en sådan här kyckinggryta:

https://www.coop.se/recept/kyckling-i-kramig-parmesan-och-timjansas/
Kan man ha lite torrt bubbel i grytan istället för vitt vin, tros? Jag tänkte inte köpa något vitt vin eftersom jag redan har rött vin hemma. Eller ska man köpa ett matlagningsvin istället?

Tar gärna annat förslag på kycklinggryta också, om någon har ett mumsigt förslag :) !

Till efterrätt tror jag på vit chokladmousse med passionsfrukt och digestivesmul....
https://www.landleyskok.se/recept/vit-chokladmousse-med-passionsfrukt

Det går utmärkt att ha i torrt mousserande i grytan, den blir ännu lyxigare då. Om en inte har någon form av vitt vin hemma går det att få till en liknande smak med väl avvägda mängder citron och honung men det är svårare och blir givetvis inte likadant.

Jag har inget annat förslag på gryta, jag tycker den där lät riktigt mumsig.

Edit: Men vill en ha en liten annorlunda smak på den tror jag det skulle blir ypperligt med västerbottenost också :up:

Vi firar i år med bästa vännerna, min bror och våra barn plus ett knippe hundar hemma hos oss.
Förrätt: Hummer (som min bror fiskat) . Jag kommer gratinera den med lite vitlök, vitt vin och västerbottenost.
Huvudrätt: Ryggbiff. Lokalproducerad och köpt hos vår lokala slaktare. Kommer grovstrimla upp skivorna efter stekningen och lägga på salladsbädd. Potatiskaka och pepparsås till.
Efterrätt: Tiramisu.
Vinerna har sambon fixat, det är han som kan viner i det här huset så jag har ingen koll på dem. Vet bara att det är vitt, rött och desertvin :D

Vi firar i år med bästa vännerna, min bror och våra barn plus ett knippe hundar hemma hos oss.
Förrätt: Hummer (som min bror fiskat) . Jag kommer gratinera den med lite vitlök, vitt vin och västerbottenost.
Huvudrätt: Ryggbiff. Lokalproducerad och köpt hos vår lokala slaktare. Kommer grovstrimla upp skivorna efter stekningen och lägga på salladsbädd. Potatiskaka och pepparsås till.
Efterrätt: Tiramisu.
Vinerna har sambon fixat, det är han som kan viner i det här huset så jag har ingen koll på dem. Vet bara att det är vitt, rött och desertvin :D

Åh, det lät jättegott! Kryddar du biffen på något speciellt sätt eller är det gamla hederliga salt och peppar som gäller?

Liknande trådar

Mat Jag har konstaterat att jag inte kan dricka alkohol längre (blir knallröd i ansiktet) och öl är väl OK som alkoholfritt, men hur är det...
2
Svar
24
· Visningar
1 035
Mat Sannolikt fel prefix men hittar inget passande. Jag undrar om det är möjligt att som privatperson donera livsmedel till någon...
Svar
14
· Visningar
592
Senast: NilHe
·
Mat Jag är nu i en relation där mitt ointresse för mat och matlagning börjar bli ett problem. Det är inte nytt för mig att vara i denna...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 294
Senast: Freazer
·
Kultur Jag och min partner funderar på vad vi vill göra på semestern i sommar, sannolikt kring v. 30. Typ en weekend. Han har aldrig varit...
Svar
18
· Visningar
802
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka