R
Raderad medlem 68338
Nu börjar jag nog vara klar. Ska låta torka och sen ev lasera lite för jämnare finish
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Apropå ingenting. Hörde ett program på radion. Det pågår ett forskningsprojekt där de noga undersöker vilka färger Zorn använde.
Tydligen hade han hundratals olika i sin atelje.
Vet inte om det framgick?Coolt! Blandade han dom själv eller var de ”färdiga” liksom.
Man ju blanda en sjuk massa färger bara med ett fåtal pigment.
Jag använder i stort sett bara basfärgerna mix-vit, titanvit, kadmiumröd, fransk ultramarin, neapelgul och bränd umbra och blandar alla färger från dom. Man blir förvånad hur mkt det går att blanda ut dom!
Vet inte om det framgick?
Det var på P1 men jag hittade en länk från P4.
https://www.su.se/ike/om-oss/nyheter/emma-jansson-om-sin-forskning-i-p4-dalarna-1.485718
Går säkert att hitta mer om man googlar runt.
Det programmet skall jag lyssna på! Den gängse uppfattningen är annars att Zorn använde en mycket begränsad palett som han utnyttjade mästerligt.Apropå ingenting. Hörde ett program på radion. Det pågår ett forskningsprojekt där de noga undersöker vilka färger Zorn använde.
Tydligen hade han hundratals olika i sin atelje.
Jag tror han mest köpte färdiga färger, alltså han blandade dem inte själv, och ofta från Beckers färghandel i Stockholm..Coolt! Blandade han dom själv eller var de ”färdiga” liksom.
Man ju blanda en sjuk massa färger bara med ett fåtal pigment.
Jag använder i stort sett bara basfärgerna mix-vit, titanvit, kadmiumröd, fransk ultramarin, neapelgul och bränd umbra och blandar alla färger från dom. Man blir förvånad hur mkt det går att blanda ut dom!
Jag tror han mest köpte färdiga färger, alltså han blandade dem inte själv, och ofta från Beckers färghandel i Stockholm..
Zorn är också intressant för han tillhörde första generationen målare med tillgång till foto som hjälpmedel och det var något han utnyttjade ganska mycket. Så här i efterhand tycker jag man kan se det i en hel del av hans målningar och det är nog också en (liten) del av hemligheten i hans tekniska skicklighet. Fotografiska hade en utställning om det för några år sedan.
AbsolutSamtidigt är min amatörmässiga åsikt att inget går upp emot en levande modell!
Har studerat min ungdomliga granne mkt alltså MYCKET nära då pass att jag nog snart kvalar in som en creepy kvinnlig version av ”Ove”.
Helt fantastiskt!