Sv: Nya tankar, ¨valpkurs och lekar mellan hundar
Jag har 5st hundar, 2st är 3år, 2st är 2år och 1 är 1år. Jag fick 1åringen är hon var 8mån. Mina hundar har fått leka med varandra och ibland med andra hundar jag känner men under leken så ska de ändå lyssna om jag säger till dem. De ska leka på ett bra sätt och sluta när jag säger till, alltså det är "kontrollerad" lek. När vi är inomhus ska de inte leka och det har de inte fått sedan jag fick dem, de har därav aldrig lekt inomhus utan såfort jag släpper ut dem (bor på gård) så börjar de busa och leka fast de är vuxna nu men såfort jag kallar på dem så slutar de direkt och kommer.
Utom 1åringen, hon har fått leka såfort hon träffat en hund, lydde inte ett smack när jag fick henne och hon har fått dra i kopplet, piper såfort man går förbi en hund hon inte får träffa och ignorerar en totalt när en annan hund är i närheten. Såfort hon kom hem till oss blev hon biten av en av mina hanar för att hon var för "på" honom fast vi sa till henne säkert 5-6ggr och han morrade minst likamånga gånger. Han bet inte hårt men hon fick respekt för honom och nu har hon förstått att hon inte kan gå fram och hoppa på vilken hund som helst och morrar den så tar hon avstånd och "respekterar det". Jag har tränat oerhört mycket med henne och ändå så sticker hon ibland när hon ser en hund och hon är lös, numera har jag med ett flexi när jag ska släppa henne (utom hemma) så skulle hon sticka så kan jag stoppa henne. Mina andra hundar går alltid lösa och de älskar att leka men de lyder ändå alltid till 100%.
De har fått leka när jag typ kommit till en äng och sagt att de får typ "lek då" eller något sånt så de vet att nu är det fritt fram. Det är inte alltid de leker men 1åringen har fortfarande inte förstått att man inte får leka om man är i koppel. Hon hoppar och studsar på de andra hundarna när vi är ute och går och därför har jag henne i nuläget antingen i halti eller sele då jag inte vill att hon ska "hänga" i halsen. Hon har börjat respektera att hon inte ska hoppa och gjort enorma framsteg men det har också varit många missförstånd eftersom hon har fått göra ungefär vad som vill hos sin förra ägare.
Så jag tycker att han har helt rätt men att hundarna behöver leka ändå men de ska inte "koppla bort" dig eller så utan de ska lyda fast de leker.