Nya Standardt

Milosari

Trådstartare
De har tydligen uppgraderat sitt innehåll så det innehåller mera kött, men tror ni man behöver fasa över till den nya säcken eller är det bara att byta rakt av? Hittar ingen info om detta på deras hemsida.

Sv: Nya Standardt

Jag tänker att det aldrig kan vara fel att ta det försiktigt..

edit. Undrar också vart du hört det? Jag hittar inget alls om någon ändring..

Senast ändrad:

Vart har du hittat något om att de ändrat innehållet? Känns för mig väldigt konstigt att de skulle gjort något sådant utan att skriva om det någonstans?

De brukar ju vara noga med infon på sin hemsida, kan inte tro att infasning ska behövas. Om de nu verkligen har ändrat innehållet, det verkar konstigt att de inte skriver det på hemsidan då...

Om du är osäker kan du ringa dit, jag har fått jättebra hjälp av dem på telefon ang min hunds dåliga klor (och vilka kosttillskott som kunde hjälpa mot det) :)

Det skadar väl inte att ta det lite lugnt?
För du har väl antagligen kvar lite från gamla säcken som du kan blanda med.

Det är antagligen ingen fara, men det är ju inte så mycket mer jobb så varför inte? :p

Hos Foderbilen finns info om "ny formula". Tydligen har de tagit bort kyckling och ägg, och tillsatt morot. Låter väl i mina öron inte som om man behöver fasa in det under någon längre tid om man inte har en extremt känslig hund? Är själv på andra veckan av "infasning" av Standardt, från ett helt annat foder, och har inte märkt några som helst problem.

delvis KL

Någon som har koll på vilka djurslag köttet kom från förut? Förutom kycklingen då. Tror att det förut bara stod "köttmjöl", nu står det lamm, gris, nöt. Är det samma som innan?

Jag undrar varför de tagit bort äggen..

Jag fick ett telefonsamtal från foderbilen där de berättade att de hade höjt andelen kött i fodret och samtidigt minskat storleken från 15 till 13 kg. Men det låter ju konstigt om de går ut med annan info på sin hemsida?

Jag märkte också sist jag handlade att de hade ändrat 15 kg till 13 kg. Knepigt att dom inte är tydligare med att innehållet också har ändrats? Dom har ju höjt priset också, men liksom "lite i smyg"..

Jag fick ett telefonsamtal från foderbilen där de berättade att de hade höjt andelen kött i fodret och samtidigt minskat storleken från 15 till 13 kg. Men det låter ju konstigt om de går ut med annan info på sin hemsida?

På min hundaffär sade de att Standardt har minskat på kycklingen och ersatt med lamm. Och minskat på storleken då. Rätt kasst att de inte informerar på hemsidan måste jag säga.

*Halvt kl*

Med andra ord så verkar de bara rata själva kycklingindustrin? Om nu kycklingköttet är utbytt och äggen borta.

Är det så att de bytt för att inte stödja kycklingindustrin så tycker jag att det är tokbra med tanke på att de flesta hönor och kycklingar inte har möjlighet att leva bra hönsliv.

Mina hundar tar nog ingen skillnad på olika sorters kött. Eller finns det några riktiga skillnader mellan kyckling och lamm i hur de fungerar för hundar? Skulle det råka vara så att man behöver peta i extra ägg för att få det "som det var förut" så kan man ju köpa egna ekologiska ägg och ha på maten ibland.
.....

Nu står det mer på standardts hemsida! http://standardprodukter.se/information-standardt-andrat-innehall.html

Senast ändrad:

Lamm är mer lättsmält och är inte lika stor orsak till foderallergier som kyckling är.
Tycker det är bra att de försöker bli mer djur- och miljövänliga, men allra bäst vore ju om de kunde gå över på helt ekologisk fodertillverkning -det vore något!

Hm... jag har hört från två personer nu att känsliga hundar brukar fungera bra på kyckling och en tredje vän hade hört på någon föreläsning att kyckling var det enda som hundar kan ta upp till 100%.

Du säger alltså tvärtom, att lamm är mer lättsmält och snällare mot hundarna?

Ja jag blir glad då min hund är allergisk mot kyckling och ägg. Hon tål vilt väldigt bra och de enda tillverkarna som har vilt-torrfoder var ju då Standart,
men naturligtvis så var de tvungna att blanda i kyckling och ägg.

Alltid skönt att ha ett torrfoder på lut då det inte alltid finns Bravo Vilt hemma.

Det är så jag uppfattat det, ja. Att lamm är lättsmält är ju ett faktum då det oftast ges till hundar med känslig mage. Har aldrig hört att kyckling skulle vara mer lättsmält, i sådana fall vore det väl första valet vid känsliga magar?
Vore intressant att veta varför just kyckling har den egenskapen om det nu stämmer :)

Jag frågar alla nu, men det tar lite tid att få svar eftersom all den kommunikationen sker över facebook :p

Jag har förövrigt skickat ett mail nu till Standardt och frågat om de inte skulle kunna ha ett ekolgiskt eller kravmärkt foder, eller i alla fall försöka byta ut en del innehåll till sådant. Ska bli intressant att se vad de svarar.
Magnusson verkar ju ha en del kravmärkta produkter, så det borde ju vara genomförbart för standardt att byta lite i alla fall, eller tillverka åtminstone ett foder med något ekologiskt eller kravmärkt i.

Spännande!

Jo visst går det, ekologisk produktion av kött finns ju sedan länge (även inom fjäderfä-världen) och resterande ingredienser går också att få tag på. Däremot blir det ju vädligt mycket dyrare och antagligen svårare att hitta råvarorna vilket naturligtvis skulle gå ut över konsumenterna (prismässigt alltså).
Jag, som själv är vegetarian, skulle inte ha något emot att betala mer för hundmaten om den skulle vara ekologisk. Många väljer ju dessutom Standardt för att det är svenskt = miljövänligare. Tyvärr faller det för min del, eller rättare sagt vovven del, på att han är allergisk mot vissa av Standardts ingredienser.

Hoppas de svarar :)

Liknande trådar

Hundhälsa Har en 3 årig mellanstor hund (11kg) som jag måste byta foder på. Äter idag Alpha Spirit men är för dyrt och för hög fetthalt, måste gå...
Svar
6
· Visningar
429
Senast: Migo
·
Mat Min mage gillar att jag får i mig blåbär, men jag tycker inte det är så gott att bara äta dem rakt upp och ned eller i fil eller...
Svar
10
· Visningar
490
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 363
Senast: Tonto
·
Ekonomi & Juridik Åker ner på Q24 i Aachen och är förvirrad. Någon som har bättre koll för just nu hittar jag ingen info eller undantag. Nya regler från 1...
Svar
0
· Visningar
445
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka