Nya rön: ökad risk efter 30

Kilauea

Trådstartare
Nya rön visar att det är ökad risk för för tidig födsel och spädbarnsdöd redan när mamman passerat 30, inte 35 som man sa förut.
Det pratades om att riskerna ökar lika som om man röker eller lider av fetma.

Jag som passerat 30 i år och tänkt att det är lugnt, jag har ett par år på mig innan risken ökar. Men nädå, man ska visst oroa sig lite redan nu. Det ökade ju inte pressen och stressen att det verkligen är dags för första barnet nu.

Sv: Nya rön: ökad risk efter 30

Det verkar jobbigt att tänka för mycket på innan flera forskare har kommit fram till samma sak.

En annan gammal sanning är ju att det är svårare att bli med barn efter 30. Men nya rön där från Danmark har tittat på vilka som blev gravida inom ett år av en mängd kvinnor. 30-35 var fertilast där. (se länk i ngn tråd om gravid och ålder nedan.).

Stress och press är ju säkert dåligt.

det roliga med den gamla sanningen var ju att studien var typ fran 1700-talet i frankrike :D sadar lagom aplicerbart till dagens samhälle.

Det hade jag ingen aning om! Lustigt! (får man mer information någonstans?).

Min barnmorska pratade om det här med fertilitet i olika åldrar när jag tog ut min spiral.

Hon menade att man ju "varnar" tonåringar/yngre kvinnor för att det är så lätt att bli med barn medan man med lite äldre kvinnor (i 30-årsåldern) pratar om hur svårt det är att bli gravida trots att den procentuella chansen är lika stor.

Därför menade hon att många tror att det är så väldigt mkt lättare att bli gravid när man är yngre

Ts: Om barnet sover på rygg och du inte röker och/eller dricker under graviditeten och eventuell amning så är risken för psd väldigt liten. Du behöver inte oroa dig alls.

Kl
Om man tittar på statistik från ferilitetskliniker så är det procentuellt fler äldre som söker hjälp. Dvs av 100 25åringar som försöker bli gravida är det 20 st som behöver hjälp. Av 100 30åringar är det 40 st som behöver hjälp och av 40 åringar är det 60st av hundra som behöver hjälp. (Siffrorna är inte exakta utan bara för att illustrera problemet).

När dessa kliniker gör listor på hur hög framgång de har i antalet graviditeter så ställer man olika åldersgrupper mot varandra. Det brukar vara upp till 30, upp till 35 och över 38.

Om man tillhör den yngsta gruppen är det större chans att IVFen blir framgångsrik än om man tillhör den äldsta gruppen.

Kvinnor har nämligen ett stort problem. Det är att de föds med sina ägg och tillverkar inga nya. Så genom åren blir kvinnans äggkvalité sakta men säkert sämre och sämre. Det finns även en del forskning som visar att de bästa äggen mognar först.

Bortsett från själva äggens kvalité så påverkas även själva menscykeln av antalet ägg. Äggen i sig avger hormoner och när de blir färre så blir även koncentrationen av vissa hormoner lägre. Detta i sin tur påverkar menscykeln negativt. Vanligaste är att folikelfasen blir kortare vilket gör att ägget inte växer till sig tillräckligt innan det släpps.

Än så länge har man inte kommit på något riktigt bra sätt att förbättra äggens kvalité men att ge kvinnor över 35 tillskott av melantonin verkar lovande.

Även mannens spermier påverkas negativt av stigande ålder. Fast de nytillverkas hela tiden så är det vanligt att det finns större antal deformerade spermier och att de inte är lika många och pigga ju äldre mannen är.

Sen generellt verkar det finnas tendenser idag att fertiliteten är sämre på dagens ungdomar än det var för tex 20 år sedan. En bov i dramat tror man är alla hormonstörande preparat som finns runtomkring oss och som används till allt möjligt.

Studien i Danmark var väl ändå ganska så begränsad och vad man helt säkert kom fram till var att det behövdes mer studier. Om jag inte minns helt fel så mätte den bara antalet graviditeter och inte antalet friska barn (kan dock minnas fel. Det var ett bra tag sedan jag intresserade mig för den).

Om man har lätt för att bli gravid när man är 35 så hade man med stor sannolikhet lika lätt att bli gravid när man var 25.

Vad man dessutom skall ha i bakhuvudet är att ena månaden så kommer en forskningsrudie för att nästa månad komma en som motsäger föregående månads studie.

Ta tex stress och graviditet. Det finns studier som fastslår att stress påverkar och det finns studier som fastslår att det inte påverkar.

Det är så otroligt mycket som vi inte känner till om fortplantning och dess mekanismer. En graviditet består av så otroligt många små steg där en massa enzymer och hormoner arbetar tillsammans i ett otroligt känsligt samarbete i många steg. Och det måste fungera i alla steg annars blir det ingen graviditet (som dessutom helst skall resultera i minst ett friskt barn).

Ju mer jag lär mig ju mer förundrad blir jag att det faktiskt blir några barn alls.

Senast ändrad:

Tror dock det var fosterdöd/ dödföddhet som ökade ( men det är ju ändå som tur är ovanligt), inte PSD.

Om man tittar på statistik från ferilitetskliniker så är det procentuellt fler äldre som söker hjälp. Dvs av 100 25åringar som försöker bli gravida är det 20 st som behöver hjälp. Av 100 30åringar är det 40 st som behöver hjälp och av 40 åringar är det 60st av hundra som behöver hjälp. (Siffrorna är inte exakta utan bara för att illustrera problemet).

Samtidigt vill jag bara inflika att allt inte behöver bli sämre när man blir lite äldre. PCOS, ett mycket vanligt syndrom, innebär att man har massor av omogna äggblåsor som inte lossnar. Detta syndrom blir ofta bättre med tiden, samtidigt som kvinnor med sådana äggstockar har ägg av god kvalitet även i högre ålder.

Så kvinnor som tvingas göra ivf i första vändan kan ändå bli spontant gravida när de blir äldre, när ägglossningen blir mer regelbunden.

Samtidigt vill jag bara inflika att allt inte behöver bli sämre när man blir lite äldre. PCOS, ett mycket vanligt syndrom, innebär att man har massor av omogna äggblåsor som inte lossnar. Detta syndrom blir ofta bättre med tiden, samtidigt som kvinnor med sådana äggstockar har ägg av god kvalitet även i högre ålder.

Så kvinnor som tvingas göra ivf i första vändan kan ändå bli spontant gravida när de blir äldre, när ägglossningen blir mer regelbunden.

Som jag skrev i en annan tråd så kan det finnas vissa fördelar med PCOS. Men det är fortfarande inte bra rent allmänt (bortsett från att man inte blir gravid). Få eller inga mensblödningar är inte bra. Många som har PCOS har även problem med övervikt. Att hormonobalansen inte är korrekt är en till sak som jan leda till senare problem.

Sen att ägglossningen kommer igång när man blir äldre är inget man kan räkna med. På vissa gör den det och på vissa inte. Har för mig att det är främst på dom som redan har fått ett barn där ägglossningen har störst chans att bli mer regelbunden av sig själv.

Tror dock det var fosterdöd/ dödföddhet som ökade ( men det är ju ändå som tur är ovanligt), inte PSD.

Trodde också det var PSD som Ts menade. Sorry missförstod det helt. Men det är väl ändå ingen nyhet att riskerna ökar efter 30?

Som jag skrev i en annan tråd så kan det finnas vissa fördelar med PCOS. Men det är fortfarande inte bra rent allmänt (bortsett från att man inte blir gravid). Få eller inga mensblödningar är inte bra. Många som har PCOS har även problem med övervikt. Att hormonobalansen inte är korrekt är en till sak som jan leda till senare problem.

Sen att ägglossningen kommer igång när man blir äldre är inget man kan räkna med. På vissa gör den det och på vissa inte. Har för mig att det är främst på dom som redan har fått ett barn där ägglossningen har störst chans att bli mer regelbunden av sig själv.

Saxat från Vårdguiden:
Svårt bli gravid
Om man har PCOS och oregelbunden ägglossning kan man ha svårt att bli gravid på vanligt sätt. Men oftast blir menstruationerna så småningom mer regelbundna av sig själv, och möjligheterna att bli gravid ökar.
Har man PCOS brukar man komma i klimakteriet senare än andra.

Sedan har jag ingen aning om varför utebliven mens skulle vara problematiskt. Vill man inte ha barn är det ganska praktiskt. Sköter man sin PCOS har man samma metabola förutsättningar som andra, men det blir lättare att bygga muskler och den fysiska prestandan är högre.

Jag undrar var du hämtar dina slutsatser från?

Saxat från Vårdguiden:
Svårt bli gravid
Om man har PCOS och oregelbunden ägglossning kan man ha svårt att bli gravid på vanligt sätt. Men oftast blir menstruationerna så småningom mer regelbundna av sig själv, och möjligheterna att bli gravid ökar.

Sedan har jag ingen aning om varför utebliven mens skulle vara problematiskt. Vill man inte ha barn är det ganska praktiskt. Sköter man sin PCOS har man samma metabola förutsättningar som andra, men det blir lättare att bygga muskler och den fysiska prestandan är högre.

Nja, så enkelt är det inte. Tora har rätt ang att det inte är bra att inte ha regelbunda menstrationer eftersom man inte blöder ut livmoderslemhinnan som man ska= ökad risk för cancer. Däremot är det som du säger, att man kan ha en bättre fertilitet i ökad ålder. Jag har PCOS, och nu vid 40 har jag regelbunda menstrationer för första gången i mitt liv. Jag tror ändå inte att jag hade kunnat få barn på naturlig väg, det är mkt annat som stör. Eller snarare min IVF-läkare har sagt det, att jag är helt steril utan IVF, jag får ju stödmediciner vid IVF-behandlingar också.

Saxat från Vårdguiden:
Svårt bli gravid

Om man vill bli gravid så är det ett problem om man inte har ägglossning.

Det som står på vårdguiden är väldigt förenklat och extremt grundläggande.

Det finns många variationer. Allt från att det räcker att gå ner några kilo för att ägglossningen skall komma igång till att ingen medicin hjälper att få igång någon form av ägglossning alls.

Övervikt är en hälsorisk i sig och PCOS och övervikt brukar gå hand i hand.

En kvinnokropp brukar må bäst av att fungera som en kvinnokropp skall.

Min erfarenhet kommer från den ofrivilligt barnlösa delen. Där har vi genom åren säkert varit över 150 par som har hjälpt och stöttat varandra.

Tack vare internet har vi haft möjlighet att hålla kontakt med svenska par utomlands och därmed fått förmånen att få insyn i hur man gör utomlands.

Så även om jag inte är någon expert på området så tror jag att jag vågar mig påstå att jag har helt okej erfarenhet.

Min erfarenhet kommer från den ofrivilligt barnlösa delen. Där har vi genom åren säkert varit över 150 par som har hjälpt och stöttat varandra.

Tack vare internet har vi haft möjlighet att hålla kontakt med svenska par utomlands och därmed fått förmånen att få insyn i hur man gör utomlands.

Så även om jag inte är någon expert på området så tror jag att jag vågar mig påstå att jag har helt okej erfarenhet.

Jag tycker personligen att den här sortens uttalanden från icke experter om hur kvinnokroppen ska fungera i sig tyder på okunskap. PCOS är en normalvariation! Och väldigt många försöker inte bli gravida och lider inte alls av hur äggstockarna ser ut.

Jag tycker personligen att den här sortens uttalanden från icke experter om hur kvinnokroppen ska fungera i sig tyder på okunskap. PCOS är en normalvariation! Och väldigt många försöker inte bli gravida och lider inte alls av hur äggstockarna ser ut.

Uttalandet om att PCOS är en normalvariation och att det inte spelar någon roll hur äggstockarna på en kvinna ser ut visar bara på en väldigt ytlig kunskap. Inte verkar du intresserad av att lära dig något nytt heller.

Om det nu är så att du själv skulle vara expert på området (för inte uttalar du dig om något du inte är expert på) så visar det bara tyvärr hur vanligt det är med okunniga så kallade experter.

Uttalandet om att PCOS är en normalvariation och att det inte spelar någon roll hur äggstockarna på en kvinna ser ut visar bara på en väldigt ytlig kunskap. Inte verkar du intresserad av att lära dig något nytt heller.

Om det nu är så att du själv skulle vara expert på området (för inte uttalar du dig om något du inte är expert på) så visar det bara tyvärr hur vanligt det är med okunniga så kallade experter.

Det är baserat på forskning och medicinsk kunskap. Ren fakta. Du får det att framstå som en skada eller en sjukdom, det är det inte. Och i många, många fall inverkar det inte på kvinnans liv över huvud taget - och ibland positivt. Också fakta.

Nja, så enkelt är det inte. Tora har rätt ang att det inte är bra att inte ha regelbunda menstrationer eftersom man inte blöder ut livmoderslemhinnan som man ska= ökad risk för cancer.

Hade det varit en allvarlig avvikelse och risk för sjukdom hade den behandlats spontant, och det gör man inte om inte kvinnan besväras av syndromet, så vitt jag förstår.

Det är baserat på forskning och medicinsk kunskap. Ren fakta. Du får det att framstå som en skada eller en sjukdom, det är det inte. Och i många, många fall inverkar det inte på kvinnans liv över huvud taget - och ibland positivt. Också fakta.

Men vänta lite. Du är alltså ingen expert? Men då får du ju enligt dina egna utsagor inte uttala dig om något du inte är expert på.

Vet inte var du fått din så kallade fakta ifrån. Det finns gott om tvivelaktiga forskningstudier att läsa.

PCOS är en av dom vanligaste orsakerna till ofrivillig barnlöshet. Att inte bli gravid borde tom du förstå att det påverkar en kvinnas liv extremt mycket.

Sen påverkar i många fall PCOS kvinnans kropp negativt även om hon inte vill bli gravid.

Jag tror att du får ta och uppdatera din kunskap den låter väldigt förlegad. Dina så kallade fakta ger jag inte mycket för.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 825
Senast: Anonymisten
·
Småbarn Jag tänkte först skaffa ett anonymt konto, men jag orkar inte. Det är ju heller inget att skämmas för tänker jag (försöker jag tänka)...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 218
Senast: TinyWiny
·
Hundträning Jag ska få hem en valp efter årsskiftet och funderar och planerar redan nu. Jag har en vuxen hund som både är genomsnäll men också har...
Svar
3
· Visningar
1 282
Övr. Barn Det varnas mycket om komplikationer och hur farligt det är att vara gravid när man lider av fetma. Fetma i sig är ju hälsofarligt. Det...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 299
Senast: kakan89
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar