Nya rockarden & selen! Bilder!

Sv: Nya rockarden & selen! Bilder!

Jo, han är så händig så, en raggar kille som är lastbils mekaniker, så han är och skruvar och svetsar på det mesta. Samma sak med pappa, kylmontör som alltid har svetsen med sig, så det är ju egentligen ganska lätt....det är bara det att jag är så nojjig över min nya rockard!! :eek::o TÄNK om det blir en endaste liten skråma på den, eller om svetsningen inte blir riktigt bra....åh, då får jag dödsångest! :o:D

Hehe, förstår vad du menar. Men slutresultatet kommer göra att du bli ännu mer nöjd med den. Och dessutom kommer det inte att synas för det är ju på undersidan dom ändrar....

Hehe, förstår vad du menar. Men slutresultatet kommer göra att du bli ännu mer nöjd med den. Och dessutom kommer det inte att synas för det är ju på undersidan dom ändrar....

Ja, du har väl rätt...:crazy: Jag ska bara samla mod till mig först, och tänka över det hela noga :D Men det är klart, det är ju himla trevligt när det fungerar som det ska, då lär man ju bara vara glad :)

Innan ni börjar att göra om skacklarna och greja, så tycker jag att du ska prova med att snurra bakseleremmen några varv och se om inte det räcker!
Det är inget konstigt att man behöver göra så, oftast är det mer "regel än undantag" att det behövs.
Själv brukar jag först köra remmen igenom öglan och runt skackeln en gång, sedan framför öglan och runt skackeln och sen bakom öglan och runt skackeln och sedan "låser" jag fast den genom att stoppa den under den remmen som går igenom öglan innan jag sätter i den i spännet. Behövs det så kan du även få snurra fler varv också.
Jättefint ekipage annars!:)

Tusen tack! :bow: Och tack för ditt tips! Ska börja med att snurra och se hur det blir. Nu har Chagall fått vila från vagnen i två dagar, han har ju stått så länge så vi tar det lite lugnt. Men till helgen blir det nog körning igen, så då ska jag se om jag får till det bättre :)

Innan ni börjar att göra om skacklarna och greja, så tycker jag att du ska prova med att snurra bakseleremmen några varv och se om inte det räcker!
Det är inget konstigt att man behöver göra så, oftast är det mer "regel än undantag" att det behövs.
Själv brukar jag först köra remmen igenom öglan och runt skackeln en gång, sedan framför öglan och runt skackeln och sen bakom öglan och runt skackeln och sedan "låser" jag fast den genom att stoppa den under den remmen som går igenom öglan innan jag sätter i den i spännet. Behövs det så kan du även få snurra fler varv också.
Jättefint ekipage annars!:)

Varför inte göra det enkelt för sig om man kan. Är en olycka framme är det ju dessutom lättare att snabbt få loss hästen om man bara behöver knäppa upp ett snänne än att försöka i all stress att trassla upp en rem som sitter snurrad flera varv runt skakeln...

Det beror väl på hur man ser det.....jag tänkte likadant, just att göra det enkelt för sig, och då tycker jag att det är enklare att snurra bakseleremmen några varv, än att svetsa om bakseleöglorna...;)
Om man märker att det funkar med snurrning, men vill kunna få upp remmen snabbare, så går det ju att ta av den till önskad längd och göra fler hål så man inte behöver snurra. Man kan ju dessutom sätta i en hake som någon också föreslog, så går det ännu snabbare.
Men det förutsätter ju förstås att man alltid har samma vagn att köra med, eller har fler par bakseleremmar om man kör med annan vagn.

Har funderat lite till nu, och svetsning får vänta ett tag. Selen och rockarden är faktiskt tänkt för fler hästar, så det känns dumt att ändra på något innan jag vet hur det passar dem. Annars kanske det blir tok i alla fall :crazy:

Det beror väl på hur man ser det.....jag tänkte likadant, just att göra det enkelt för sig, och då tycker jag att det är enklare att snurra bakseleremmen några varv, än att svetsa om bakseleöglorna...;)
Om man märker att det funkar med snurrning, men vill kunna få upp remmen snabbare, så går det ju att ta av den till önskad längd och göra fler hål så man inte behöver snurra. Man kan ju dessutom sätta i en hake som någon också föreslog, så går det ännu snabbare.
Men det förutsätter ju förstås att man alltid har samma vagn att köra med, eller har fler par bakseleremmar om man kör med annan vagn.

Fast har du svetskunnig gubbe så går det i längden snabbare att flytta på öglorna (ca. fem minuter) än att varje gång snurra två remmar runt skakeln.
Sedan så brukar det fungera till de flesta hästar när man flyttar fram öglorna. Remmarna till de bakselar jag sett har skapligt långa remmar så de räcker. Tycker över lag att öglan oftast sitter för långt bak så bakselen gärna tenderar att fästas utåt sidorna istället för framåt (hänger ni med på hur jag menar???) och borde det inte då bli lite dålig verkan på bakselen???

Tjatar lite...

Måste bara säga att det är nog faktiskt den snyggaste rockard jag någonsin har sett...

VILL HAAAAAAA :love:

Tjatar lite...

Måste bara säga att det är nog faktiskt den snyggaste rockard jag någonsin har sett...

VILL HAAAAAAA :love:

Åh, tack!! :bow::bow: Vad glad jag blir när du säger så! :) Du må tro att jag har funderat och bekymmrat mig om den verkligen skulle vara något att ha. Tyckte att den var snygg på bilderna på internet, men i verkligheten var den ännu bättre! :love:
Den är väldigt elegant faktisk, jätte nöjd med den! :D
Du får köpa en triss lott och se till att få hög vinst! Tipsa...:idea:

Jo, jag förstår hur du menar och kan hålla med om att öglan ofta sitter onödigt långt bak, men tänkte mest på Alazan i detta fall, då hon kanske inte har lust att börja med att göra om skacklarna det första hon gör, då vagnen är precis ny...kanske bättre att hon provar sig fram lite först.

Var på lång tur idag(stockholm-åtvidaberg) å shoppade en likadan vagn till mina shettistjejer,det var värt varenda mil för gud vilken underbar rockard:bump::bump:

Vad roligt! Kul att du också är nöjd med din! :) Visst är den gudomlig att köra! Har ju en welsh mountain och en korsningsponny (b-ponnyer) som jag skulle vilja ha en sådan vagn till också, men nu har jag inte råd med det tyvärr...:(

Har du några bilder på ditt ekipage? Släng gärna in en här i så fall! :banana:

Är en olycka framme är det ju dessutom lättare att snabbt få loss hästen om man bara behöver knäppa upp ett snänne än att försöka i all stress att trassla upp en rem som sitter snurrad flera varv runt skakeln...

Är olyckan framme tar man kniven så att hästen kommer loss snabbt.

Är olyckan framme tar man kniven så att hästen kommer loss snabbt.

Visst men slipper jag skära sönder min sele om det enkelt går att få loss hästen genom att släppa på ett spänne så flyttar jag hellre på öglorna...

Jo, jag förstår hur du menar och kan hålla med om att öglan ofta sitter onödigt långt bak, men tänkte mest på Alazan i detta fall, då hon kanske inte har lust att börja med att göra om skacklarna det första hon gör, då vagnen är precis ny...kanske bättre att hon provar sig fram lite först.

Nä, jag vet. Hade själv ågren innan jag till slut bestämde mig och bad sambon fixa skaklarna. Nytt är ju ändå nytt.
Men kan säga att slutresultatet är :banana:
Ska se om jag kan fixa några bilder på min vagn så ska ni få se att det överhuvudtaget inte kommer att synas för ingreppet är så väldigt litet...

Tack så mycket! :bow: Vad glad jag blir! :) Chagall tackar han med ;)

Här kommer en liten uppdatering. Har testat att snurra remmarna till bakselen några varv, och det fungerar faktiskt bra :)
Chagall verkar trivas riktigt bra med vagnen, han börjar få in vanan nu och har fått en annan stil när han ska dra. Lite mer muskler och kondition verkar också smyga sig på så smått :)

Fick sällskap i helgen av grannens son på sin lilla ponny
15966812.jpg

Jag & Chagall
15966815.jpg

15966811.jpg

Liknande trådar

Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 966
Senast: Takire
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 749
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 331
Senast: shia
·
Kropp & Själ Jag sitter här och kokar av ilska. Jag gör det ibland, men vågar aldrig bli arg på personen som orsakar min känsla utan låter istället...
2
Svar
36
· Visningar
2 451
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka